معرفی ابزار

سیستم موتور براشلس (Brushless) یا بدون جاروبک در ابزار چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم براشلس یا بدون جاروبک در ابزار چیست

 براشلس یا بدون جاروبک سیستمی هست که در برابر سیستم‌های جاروبک دار و یا کلکتوری قرار گرفته. به زبان ساده‌تر این سیستم ارتقای بسیار بزرگی هست برای موتورهای یونیورسال که همواره جاوربک داشته‌اند.

 همان موتورهایی که در دریل‌ها، روترها، اره دیسکی، و تقریباً همه دستگاه‌های کارگاهی پرتابل مورداستفاده هست. چیزی که در مورد این موتورها آزاردهنده هست سیستم زغالی اونه که پس از مدت کمی خورده میشه و باید عوض کرد.

 که معمولاً پس از چند دوره تعویض کار به سرویس کامل یا عوض‌کردن روتور (آرمیچر) دستگاه خواهد رسید.

 از دو یا سه سال پیش تا کنون به‌تدریج شرکت‌هایی همچون بوش، دیوالت، ماکیتا، کرس، آاگ، فستول، میلواکی و… شروع به استفاده از این سیستم کردند که در تبلیغاتشان به‌شدت روی این آپشن مانور دادند.

سیستم براشلس ابزار

ساختمان موتور یونیورسال

مثل همه موتورهای استاتور و روتور دارند. در یونیورسال هم استاتور و هم روتور سیم پیچی شده هستند. مدار استاتور و روتور در یک مسیر و باهم سری هستند. یعنی برق (تک فاز) از یک مسیر وارد سیم پیچ استاتور شده و پس از آن وارد روتور می‌شود.

البته قبل از ورود به استاتور از مداراتی برای کنترل میزان دور و جهت چرخش عبور خواهد کرد. سؤال اینجا پیش می‌آید که روتور در حالت چرخیدن هست پس چطور برق رو پس از خروج از استاتور به روتور در حال چرخش برسونیم.

اینجاست که اون دو (یا چهار و معمولاً بیشتر نیست) زغال وارد عمل خواهند شد. این زغال‌ها برق را باواسطه تیغه‌های شیار داری به نام کموتاتور وارد مدار روتور می‌کنند. (پرسشی در این مورد داشتید در دیدگاه‌های همین مطلب پرسید)

موتور براشلس

 

چرا براشلس؟

 یونیورسال‌ها به دلیل برتری‌هایی که عرض شد کاربرد بسیار وسیعی در ابزارآلات و وسایل خانگی پیدا کردند؛ اما باز هم یک مشکل بزرگ داشتند. مشکلی به نام جاروبک (همان سیستم زغال و دستگاه‌های متصل به آن).

 این مشکل هم مکانیکال بوده به دلیل کهنه شدن و خورده شدن زغال و هم الکتریکال (جابه‌جایی نقطه خنثی که یکی از اثراتش جرقه‌هایی هست که بین زغال و کلکتور رخ می‌دهد).

 اما چه باید کرد؟ پاسخ ساده هست! زغال و کلکتور رو برمی‌داریم. این‌طور بود که ایده براشلس یا بدون زغال متولد شد.

موتور بدون جاروبک

موتور براشلس چطور کار می‌کند؟

 کارکرد براشلس شبیه به همه موتورها بوده و بر یک اصل استوار هست؛ دو یا چند میدان مغناطیسی تولید شده در استاتور و میدانی دیگر در روتور و درنهایت قانون لورنس که باعث چرخش موتور خواهد شد.

 اما در براشلس‌ها سیم‌پیچ ثابتی داریم و نیروی مقابل ما هم سوپر مگنت‌های جاگذاری شده در موتور هستند (در دو نوع Outrunner Inrunner و…).

 باتوجه‌به ثابت‌بودن سیم‌پیچ‌ها نیاز به تقسیم ولتاژ پیدا می‌کنیم که esc یا کنترل‌کننده سرعت این کار رو انجام خواهد داد (اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر در این مورد رو از دیدگاه‌های همین پست بپرسید).

موتور براشلس چطور کار می‌کند؟

چطور موتور براشلش را تشخیص دهیم؟

 براشلس‌ها بر خلاف موتورهای دیسی رایج بجای دو سیم مثبت و منفی یا فاز و نول سه سیم دارند. دو سیم تغذیه و سیمی دیگر به‌عنوان فیدبک برای تشخیص محل روتور در هر لحظه برای تقسیم ولتاژ.

 مانند دیگر موتورهای مستقیم با تغییر دو سیم (غیر از فیدبک) جهت دور هم عوض خواهد شد.

موتور براشلس چطور کار می‌کند؟

برتری براشلس در مقایسه با یونیورسال های جاروبک دار

دردسرهای ناشی از خوردگی زغال‌ها و صدمه دیدن به کموتاتور را نخواهیم داشت.

سیستم براشلس ابزار

 اصطکاک ناشی از برخورد و کم‌شدن دور موتور را هم نخواهم داشت.

 و از همه مهم‌تر نسبت به حجم و وزن دور و گشتاور بسیار بالاتری دارند (دلیل کوچک‌شدن حجم بعضی از مدل‌های ابزار رایج هم همین هست و مثلاً در مدل‌هایی از پیچ بند ریوبی تا ۳۰ درصد حجم کم شده)

ابزار براشلس

 باتوجه‌به سیستم فیدبک موجود کنترل دور بسیار وسیعی خواهیم داشت و گشتاور هم به‌راحتی قابل‌تغییر خواهد بود (دلیل وجود حس گر قفل‌کردن موتور یا گشتاور بیش از حد در بعضی از مدل‌های دریل و پیچ بند ریوبی، ماکیتا، دیوالت و آاگ همین سیستم هست). به همین دلیل در این مدل‌ها سلکتور انتخاب گشتاور حذف شده

ابزار براشلس

 و در پایان:

 اگر در انتخاب بین براشلس و جاروبک دار حتی با اختلاف قیمتی چند ده‌درصدی ماندید توصیه آیچوب براشلس هست. در آینده البته قیمت‌ها ملایم‌تر شده و همه شرکت‌ها به این سیستم رو خواهند آورد.

 لطفاً تجربیات و پرسش هاتون در این مورد را از قسمت دیدگاه‌های همین مطلب به اشتراک بگذارید.

نظر حسین در مورد سیستم براشلس

 با سلام و احترام
در توضیحاتی در یک سایت دیدم به نقل از سایت تبیان نوشته شده که سیم‌پیچ موتور الکتریکی این پیچ بند به‌صورت AC است. این جمله کاملاً اشتباهِ.

 موتورهای براشلس (بدون جایروبک) فرقشان با موتورهای معمولی DC اینه که جای سیم‌پیچ و آهنربا عوض شده به عبارتی سیم‌پیچ موتور در کناره‌ها و آهنرباها در مرکز موتور (آرمیچر) قرار دارن.

 در موتورهای DC معمولی چون سیم‌پیچ در مرکز قرار داره و متصل به شفت هست برای انتقال جریان الکتریکی از منبع تغذیه به سیم‌پیچ‌ها از قطعه‌ای به نام جایروب (براش) استفاده میشه که میتونه جنسش از زغال، مس، پلاتین و … باشه.

 ولی در موتورهای براشلس (بدون جایروب) چون قسمت سیم‌پیچ ثابت است در نتیجه نیازی به این جایروبها نیست و جریان مستقیم وارد سیم‌پیچ میشه که نام براشلس از این گرفته شده.

 در موتورهای DC معمولی با چرخش آرمیچر، خودبه‌خود جای دو سرسیم پیچ عوض میشه و قطب‌های آهنربای الکتریکی که در سیم‌پیچ به وجود میاد جابه‌جا میشه (قطب N تبدیل به P میشه و بالعکس) و همین حرکت متوالی باعث چرخش مداوم آرمیچر و شفت میشه.

 ولی در موتورهای براشلس این داستان کمی پیچیده تره و برای تشخصی موقعیت زاویه‌ای آرمیچر و اینکه جریان در کدام سیم‌پیچ برقرار به شه (در موتورهای براشلس بیش از یک سیم‌پیچ وجود داره) به‌وسیله دیگری نیازِ که به اون درایور میگن.

 همچنین کنترل سرعت موتورهای براشلس هم توسط درایور صورت میگیره.

لازم به ذکرِ در موتورهای AC اصلاً آهنربایی وجود نداره و هر دو قسمت دارای سیم‌پیچ هستند. پس هر جا آهنربا وجود داشت حتماً باید از جریان DC استفاده به شه.
امیدوارم توضیحات شفاف و کافی بوده باشه و بیشتر از این جاش توی این سایت نیست.

 این نوشتار بروز خواهد شد…

منبع: آیچوب

13 نظر در “سیستم موتور براشلس (Brushless) یا بدون جاروبک در ابزار چیست و چگونه کار می‌کند؟

  1. Amir گفت:

    با سلام خسته نباشید خدمت دوستان
    می میخواستم بدونم اگه بخوام یک موتور جت درست کنم موتور براشلس مناسب است یا نه
    بعد اگر مناسبه چه مدلیش هم سرعت 20.000 دور در دقیقه و قدرت کافی را تامین میکند

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      تخصصی در این مورد نداریم
      تحقیق کنید

      1. مهدی گفت:

        دریل خریدم وقتی باهاش کار می کنم کمی جرقه میزنه ولی من به عنوان موتور براشلس خریدم ولی بازم وقتی کار می کنم میبینم درون موتور جرقه میزنه آیا براشلس جرقه میزنه ممنون میشم

        1. آیچوب گفت:

          سلام مهدی عزیز
          محصولی که خریداری کردید، فیک و تقلبی هست. به هیچ عنوان موتور براشلس جرقه نداره
          لطفا بفرمایید چه محصولی و از چه فروشگاهی خریدید؟

  2. سیدمصطفی گفت:

    خیلی ممنون از مطالب شفاف و قابل فهم برای همه آیچوب عزیز

  3. میثم گفت:

    با سلام خسته نباشید و ممنون از مطالب زیباتون، من برای ساخت اره میزی نجاری میتونم از موتور براشلس استفاده کنم برای قدرت و صدای کم موتور ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید چه مدلیش رو خریداری کنم تا جوابگوی اره میزی باشد باتشکر و سپاس

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بله می تونید
      با توجه به توان باید خریداری کنید
      موتورهای براشلس بسیار گران هستند نسبت به سایر موتورهای رایج
      در میزان تولید صدا فرق چندانی بین موتورهای القایی و براشلس وجود ندارد
      بنابراین انواع القایی انتخاب بختری هست
      می توانید با استفاده از فولی دور موتور را افزایش دهید

  4. حمید گفت:

    درود بر شرفتان.اگه یک سایت خوب باشه اونم این سایته.خداییش مطلب فوق العاده قابل فهم و زیبا بیان شد ممنون از مدیران و افراد سهیم در این سایت.

    1. آیچوب گفت:

      سلامت باشید حمید عزیز

  5. محمد گفت:

    با سلام. لطفا درباره انواع پیستوله برقی مقاله ای تو سایتتون قرار بدین ک بدونیم واس خرید ی پیستوله برقی خانگی باید از چه مارک یا چه مدلی خریداری کنیم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      در این مورد قبلا و در قسمت معرفی ابزار مطلبی منتشر شده
      به بسیاری از پرسش ها نیز در قسمت دیدگاه های آن پاسخ داده ایم
      https://ichoob.ir/air_compressor

      1. محمد گفت:

        سلام مجدد.
        این لینکی ک شما فرستادین واسه ی کمپرسور بود
        بنده در مورد پیستوله ی برقی سوال کردم????????

        1. آیچوب گفت:

          در مورد پیستوله هم مطلبی منتشر شده
          از صفحه بالای سایت جستجو کنید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]