آیچوب,هنر های چوبی,ابزار,رنگ چوب

ابزار نجاری,نجاری مدرن,چوب,رنگ چوب

سیستم براشلس یا بدون جاروبک در ابزار چیست و چگونه کار می کند

براشلس یا بدون جاروبک :

 

 

 

با دورد به دوستان آیچوبی . در این نوشتار به سیستم براشلس یا بدون جاروبک می پردازیم .

کمی توضیح :

براشلس یا بدون جاروبک سیستمی هست که در برابر سیستم های جاروبک دار و یا کلکتوری قرار گرفته . به زبان ساده تر این سیستم ارتقای بسیار بزرگی هست برای موتور های یونیورسال که هموراه جاوربک داشتنه اند. همان موتورهایی که در دریل ها ، روتر ها ، اره دیسکی ،و تقریبا همه دستگاه های کارگاهی پرتابل مورد استفاده هست. چیزی که در مورد این موتورها آزار دهنده هست سیستم زغالی اونه که پس از مدت کمی خورده میشه و باید عوض کرد. که معمولا پس از چند دوره تعویض کار به سرویس کامل یا عوض کردن روتور ( آرمیچر) دستگاه خواهد رسید.

از دو یا سه سال پیش تا کنون بتدریج شرکت هایی همچون بوش،دیوالت،ماکیتا،کرس،آاگ،فستول،میلواکی و … شروع به استفاده از این سیستم کردند که در تبلیغاتشون به شدت روی این آپشن مانور دادند.

 

ویدئو معرفی پیچ بند و دریل شارژی براشلس ریوبی :

 

 

 

 

 

بااینکه تولید و نگهداری موتورهای جریان متناوب عموماً کم هزینه‌تر از موتورهای جریان مستقیم هست اما برای کنترل سرعت این موتورها دچار مشکلاتی هستیم. برای کنترل سرعت این موتورها چند روش عمده هست؛ روش تغییر قطب که در این روش فقط می تونه سرعت رو به‌صورت پله‌ای و با ضرایب کسری از سرعت ماکزیمم کم یا زیاد کنه و روی این پله‌ها نمی تونیم به دلیل محدودیت‌های مکانیکی و الکتریکال مانور چندانی داشته باشم. روش منطقی‌تر و  البته گران‌تر کنترل فرکانس هست. این روش سرعت‌های غیر پله‌ای و تقریباً خطی رو به ما می‌ده اما نیاز به درایورهایی داره که به اینورتر مشهور هست. اینورترهای با کنترل هم‌زمان فرکانس و ولتاژ می تونن روی سرعت (و گشتاور) خروجی تأثیر گذار باشند اما به دلیل استفاده از قطعات الکترونیک صنعتی، گران و بدون صرفه اقتصادی هستند (این علم در حال پیشرفت هست و هر روز شاهد ورود بیشتر الکترونیک صنعتی به زندگی روزمره هستیم). در رکنار روش های بالا روش های قدیمی تری هم هست مثل موتورهای شراک ریشتر که توضیح اون در آیچوب حوصله سر بر (!) خواهد بود.

 

 

اما !

 اما در این بین موتورهای یونیورسال متولد شدند (البته سال‌ها پیش متولد شده و حالا پیر مردی هست برای خودش!) این موتورها مشکل کنترل دور مدام و سریع و خطی و ارزان رو در کنار داشتن دور بالا و حجم کم حل کردند. غیر از اون در تئوری قابلیت تغذیه با هر دو جریان متناوب و مستقیم رو هم دارند (یعنی با برق شهری و برق مثلاً باتری می تونه کار کنه ولی در عمل برای این کار نیاز به تغییراتی هست که این کار رو چندان باصرفه نمی کنه. مثلاً داغ کردن هسته به دلیل ایجاد هارمونیک‌ها و جریان‌های گردابی.

 

کمی در مورد ساختمان یونیورسال ها:

مثل همه موتورهای استاتور و روتور دارند. در یونیورسال هم استاتور و هم روتور سیم پیچی شده هستند. مدار استاتور و روتور در یک مسیر و باهم سری هستند. یعنی برق (تک فاز) از یک مسیر وارد سیم پیچ استاتور شده و پس از آن وارد روتور می‌شود. البته قبل از ورود به استاتور از مداراتی برای کنترل میزان دور و جهت چرخش عبور خواهد کرد. سؤال اینجا پیش می‌آید که روتور در حالت چرخیدن هست پس چطور برق رو پس از خروج از استاتور به روتور در حال چرخش برسونیم. اینجاست که اون دو (یا چهار و معمولاً بیشتر نیست) زغال وارد عمل خواهند شد. این زغال‌ها برق را  باواسطه تیغه‌های شیار داری به نام کموتاتور وارد مدار روتور می‌کنند. (پرسشی در این مورد داشتید در دیدگاه‌های همین مطلب پرسید)

 

 

چرا براشلس؟

یونیورسال ها به دلیل برتری‌هایی که عرض شد کاربرد بسیار وسیعی در ابزار آلات و وسایل خانگی پیدا کردند اما باز هم یک مشکل بزرگ داشتند. مشکلی به نام جاروبک. (همان سیستم زغال و دستگاه‌های متصل به اون). این مشکل هم مکانیکال بوده به دلیل کهنه شدن و خورده شدن زغال و هم الکتریکال (جابجایی نقطه خنثی که یکی از اثراتش جرقه‌هایی هست که بین زغال و کلکتور رخ می‌ده). اما چه باید کرد؟؟ پاسخ ساده هست! زغال و کلکتور رو برمی داریم. این‌طور بود که ایده براشلس یا بدون زغال متولد شد.

 

 

 

براشلس چطور کار می‌کند؟

کارکرد براشلس شبیه به همه موتورها بوده و بر یک اصل استوار هست؛ دو یا چند میدان مغناطیسی تولید شده در استاتور و میدانی دیگر در روتور و درنهایت قانون لورنس که باعث چرخش موتور خواهد شد. اما در براشلس ها سیم پیچ ثابتی داریم و نیروی مقابل ما هم سوپر مگنت‌های جایگذاری شده در موتور هستند (در دو نوع Outrunner  Inrunner و   ). با توجه به ثابت بودن سیم پیچ‌ها نیاز به تقسیم ولتاژ پیدا می‌کنیم که esc یا کنترل کننده سرعت این کار رو انجام خواهد داد (اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر در این مورد رو از دیدگاه‌های همین پست بپرسید).

 

ویدئوی زیر در این مورد مفید هست:

 

 

 

 

 

 

 

 

تشخیص سریع براشلس :

براشلس ها بر خلاف موتور های دیسی رایج بجای دو سیم مثبت و منفی یا فاز و نول سه سیم دارند. دو سیم تغذیه و سیمی دیگر بعنوان فیدبک برای تشخیص محل روتور در هر لحظه برای تقسیم ولتاژ. مانند دیگر موتورهای مستقیم با تغییر دو سیم ( غیر از فیدبک) جهت دور هم عوض خواهد شد .

 

برتری براشلس در مقایسه با یونیورسال های جاروبک دار :

دردسر های ناشی از خوردگی زغال ها و صدمه دیدن به کموتاتور را نخواهیم داشت.

 

 

اصطکاک ناشی از برخورد و کم شدن دور موتور را هم نخواهم داشت.

و از همه مهم‌تر نسبت به حجم و وزن دور و گشتاور بسیار بالاتری دارند (دلیل کوچک شدن حجم بعضی از مدل‌های ابزار رایج هم همین هست و مثلاً در مدل‌هایی از پیچ بند ریوبی تا ۳۰ درصد حجم کم شده)

با توجه به سیستم فیدبک موجود کنترل دور بسیار وسیعی خواهیم داشت و گشتاور هم به‌راحتی قابل تغییر خواهد بود. (دلیل وجود حس گر قفل کردن موتور یا گشتاور بیش از حد در بعضی از مدل‌های دریل و پیچ بند ریوبی، ماکیتا، دیوالت و آاگ همین سیستم هست. به همین دلیل در این مدل‌ها سلکتور انتخاب گشتاور حذف شده

 

 

 

 

 

و در پایان :

اگر در انتخاب بین براشلس و جاروبک دار حتی با اختلاف قیمتی چند ده درصدی ماندید توصیه آیچوب براشلس هست. در آینده البته قیمت ها ملایم تر شده و همه شرکت ها به این سیتم رو خواهند آورد.

 

 

لطفا تجربیات و پرسش هاتون در این مورد را از قسمت دیدگاه های همین مطلب به اشتراک بگذارید .

این نوشتار بروز خواهد شد …

 

www.ichoob.ir

 

 
 

نویسنده: آیچوب

شما هم دیدگاه خود را در مورد این نوشته بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاه ها

  1. با سلام. لطفا درباره انواع پیستوله برقی مقاله ای تو سایتتون قرار بدین ک بدونیم واس خرید ی پیستوله برقی خانگی باید از چه مارک یا چه مدلی خریداری کنیم

      1. سلام مجدد.
        این لینکی ک شما فرستادین واسه ی کمپرسور بود
        بنده در مورد پیستوله ی برقی سوال کردم🤗🙏

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

منتظر نظر شما در خصوص این مطلب هستیم:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد آیچوب
جدیدترین عناوین
پر بازدیدترین ها