اره, برش‌کاری, معرفی ابزار, معرق

چگونه مشکل تیغ گیر اره مویی برقی را حل کنیم؟

آموزش کار با اره مویی برقی

اره مویی برقی چیست؟

اره مویی برقی با استفاده از تیغه های نازک و ظریف برش های دقیق و ظریفی انجام می دهد. اره ای که می تواند جایگزین اره مویی دستی و کمان اره شود. اما نه کاملا!

اولین بار که اره مویی برقی خریدم با مشکی بر خوردم که همان ابتدا ذوق خرید ابزار نو را از بین برد. مشکلی که حتما شما هم پس از خرید اره مویی برقی به آن بر خواهید خورد.

در این آموزش چالش هایی که با اره مویی برقی داشتم و راه حل ابتکاری و ارزانی که برای حل این مشکل پیدا کردم را با شما به اشتراک می گذاریم.

 

اره مویی برقی برای معرقکاری

در پاسخ باید گفت مفید بله اما به تنهایی و برای سبکی که از معرق ایرانی می شناسیم کافی نیست.

در سبک معرق ایرانی نیاز به ظرافتی بیش از آن که این دستگاه می تواند فراهم کند نیاز داریم. در بسیاری از برش های نیاز به کنترل بسیار دقیق قطعه کار و اره خواهیم داشت که به آسانی از اره مویی برقی بر نخواهد آمد.

در عوض به دلیل قدرتی که در برش دارد و صاف بودن برش در آن (به دلیل بدون حرکت بودن راستای افق تیغه) وسیله‌ی مناسبی برای مشبک‌های دو و سه بعدی است.

 

تماشای آنلاین ویدئو راه حل یک مشکل بزرگ در اره مویی برقی

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

تغییر دور در اره مویی برقی

با توجه به یونیورسال بودن موتور در بیشتر اره مویی های برقی مرسوم بازار، کنترل دور در آن توسط دیمر که سری با موتور یونیورسال قرار می گیرد انجام می شود. معمولاً این دور بین ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دور در دقیقه قابل تغییر است. باید توجه نمود که با کاهش دور میزان گشتاور (معادل با قدرت برش در این اره) نیز کاهش می یابد. نسبت مناسب بین دور موتور، نوع متریال در حال برش و میزان باردهی به تیغه اره یک عنصر اساسی و تجربی است که با کار کردن بیشتر به آن دست می یابید.

نکاتی که قبل از خرید اره مویی برقی باید به آن توجه کنیم چیست؟!

بهترین برند برای خرید اره مویی برقی:

پر واضح است که هر چه دستگاه از شرکت معتبرتری باشد از نظر استحکام در رده‌ی بالاتر بوده و استهلاک پایین‌تری خواهد داشت.

در بازار امروز ایران چهار مدل اره مویی برقی غیر ایرانی قابل تهیه هست،مدل های چینی، تایوانی و ژاپنی و یک مدل آلمانی.

برای کارهای سخت تر اما مدلی از اره مویی برقی که به ایرانی معروف هست پیشنهاد می شود. به دلیل نوع طراحی دارای دهانه برش بسیار بزرگ‌تر، قدرت خیلی بیشتر در برش و استحکام بالایی هست.

اره مویی برقی ایرانی اغلب مورد استفاده هنرمندانی هست که در ساخت آلات موسیقی فعالیت می کنند.

 

بهترین توان برای اره مویی برقی چیست؟

نکته دوم توان دستگاه هست. منظور از توان، قدرت موتور است که به‌صورت وات یا اسب بخار در پلاک مشخصات یا کاتالوگ دستگاه نوشته می شود. واضح هست که هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد دستگاه قدرت بیشتری داشته و در برش متریال های سخت تر بهتر عمل خواهد کرد.

بیشترین طول و عرض برش اره مویی برقی

این مقدار با دو عدد بیان می شود که بیانگر بیشترین ضخامت و طول برش یا در واقع اندازه دهانه برش دستگاه هست. هر چه این اعداد بزرگ‌تر باشد دستگاه قطعات بزرگ‌تری را می تواند برش دهد. در انواع ایرانی اره مویی برقی دهانه برش بسیار بزرگ‌تر از انواع مرسوم خارجی بازار است.

در مدل‌هایی هم از اره مویی برقی موجود در بازار امکاناتی مانند فرز انگشتی، نشانگر لیزر و… نیز به اره مویی برقی افزوده شده که در کارایی آن تأثیری ندارد!

 

تیغه های مناسب برای اره مویی برقی چیست؟

تیغه اره مویی برقی پین دار

دو نوع تیغه برای اره مویی برقی رایج در بازار ایران موجود است. تیغه‌های فلزی مرسوم و نمونه‌ی خاصی دیگر و کمیاب در بازار ایران که نوعی پارچه سنباده باریک است. نوع فلزی اشاره شده خود به دو گروه پین دار و بدون پین تقسیم بندی می شود.

نوع ساده همان تیغه‌های رایج هست و در نوع پین دار همان‌طور که از نامش پیداست دو زائده پین مانند در دو طرف بالا و پایین تیغه اره قرار گرفته است.

در این نوع نیازی به گیره های مخصوص تیغه گیر نبوده و به‌صورت مستقیم به فک های تیغه اره متصل می شود. این تیغه‌ها معمولاً در سایز درشت دندانه تولید شده و در معرق استفاده زیادی نخواهد داشت.

تماشای آنلاین ویدئو حل مشکل لرزش اره مویی برقی

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

چگونه از اره مویی برقی استفاده کنم؟!

برای شروع ابتدا باید بسته به اندازه قطعه کارتان و سختی آن تیغه اره مویی و دور مناسب را انتخاب کنید. همانطور که در بالا اشاره شده این مورد به تجربه حاصل می شود و با چند ساعت برش به آن پی خواهید برد.

چه اره مویی بخرم

چطور تیغه را به اره مویی ببندم؟

برای بستن تیغه اره (در انواع مرسوم امروز اره مویی های برقی بازار ایران) پیچ انتهای بازوی اره مویی برقی را شل کنید.

پس از پایین آمدن دهانه اره مویی برقی تیغه را در آن قرار داده (تیغه گیر اره مویی برقی در مدل های مختلفی در بازار موجود است) و سپس پیچ شل شده پشت بازوی دستگاه را سفت می کنیم.

هنگام بستن دقت کنید که عاج تیغه ها مانند انواع دستی به سمت پایین باشد. همچنین با چرخاندن پیچ پشت بازو تیغه را به قدری سفت کنید که با زدن نرمه انگشت به تیغه صدای زنگ مانندی از آن شنیده شود.

هنگام بستن تیغه به اره مویی برقی حتماً عمود بودن تیغه نسبت به میز را بررسی کنید.

مشکل اره مویی

موقعیت مناسب قرار گیری در برابر اره مویی برقی چگونه است؟

هنگام کار با اره مویی برقی در موقعیتی مناسب و دقیقاً مقابل میز دستگاه قرار گیرید. موقعیت شما باید طوری باشید که علاوه بر تسلط کافی بر دستگاه و قطعه در حال برش امکان جابجایی بدن و دست را نیز داشته باشید.

 

به‌عنوان یک نکته تجربی هر گاه پس از کمتر از یک ربع یا نیم ساعت کار کردن مدام با اره مویی برقی دچار خستگی یا گرفتگی در ناحیه شانه گردن یا کمر و بازو شدید حتماً موقعیت شما در مقابل اره مویی برقی درست نیست.

رفع مشکل تیغ گیر کردن اره مویی های برقی

 

رفع مشکل تیغ گیر کردن اره مویی های برقی

 

در کامنت ها دوستانی زیادی از مشکل تیغه گیر اره مویی برقی رایج بازار پرسیده بودند که به آن ها پاسخ داده شد. برای رفع این مشکل از دو قطعه نبشی فلزی استفاده کردم که خیلی ساده با چند سوراخ و چند برش این مشکل را حل کرد.

با این روش هم تیغه گذاری بسیار سریع‌تر خواهد شد و هم مشکل کج بری تیغ گیر های آلن خور را نخواهید داشت. برای کارایی بهتر از سیستم تیغه گیر اره مویی های دستی (همان‌طور که در تصویر می بینید) استفاده کنید.

منبع: آیچوب

889 نظر در “چگونه مشکل تیغ گیر اره مویی برقی را حل کنیم؟

  1. 09133170897 گفت:

    سلام
    من تیغه گیر که گفتین رو درست کردم بعد از نصب مدام پیچ انتهای بازو شل میشه باید چکار کنم؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      از واشر فنری استفاده کنید

  2. 09360591614 گفت:

    سلام سوالی داشتم اره من تکونهای شدید داره با اینکه روی میز ثابت هست و محکم بازم تکون داره و اون پیچ کنار تیغش حین کار باز میشه و تیغه درست کار نمیکنه باید چکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      میز اره و خودِ اره رو تراز کنید. مشکل حل میشه

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]