تکنیک‌های کار با چوب, چسب, مواد مصرفی صنعت چوب

کاربرد چسب آکواریوم چیست؟ نحوه استفاده چسب سیلیکون

استفاده از چسب درزگیر

 در این مطلب بررسی معایب و مزایای استفاده از درزگیرهای سیلیکون خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید تا تجربیات یک استادکار ماهر را با شما به اشتراک بگذاریم.

 معمولاً از درزگیرها برای پوشش ترک، درز و سوراخ‌ها استفاده می‌شود و بسیار مهم است که بدانید چطور باید از درزگیرها و پوشاننده‌های استفاده کنید تا در آینده با مشکل مواجه نباشد و بهترین انتخاب را انجام دهید.

 چسب آکواریوم یا همان چسب درزگیر سیلیکونی، یکی از کاربردی‌ترین چسب‌ها در امور عمومی و خانگی و تأسیساتی و ساختمانی و بعضی از کارهای صنعتی است.

 این نوع چسب از سیلیکون ساخته شده و یک عایق بسیار مناسب برای رطوبت هست و از نفوذ آب به سطوح زیرین جلوگیری می‌کند.

از ویژگی‌های مهم چسب آکواریوم، مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، طول عمر و ماندگاری بالا، مقاومت شیمیایی، عایق بودن آن، قدرت چسبندگی بالا به سطوح مختلف، خاصیت لاستیکی، ضدقارچ و ضد کپک بودن و عدم رنگ‌پذیری است.

پیشنهاد آیچوب: معرفی انواع چسب چوب نجاری و ضد آب + تکنیک های استفاده از چسب چوب

روش استفاده از چسب آکواریوم

 ویژگی مهم دیگر این است که چسب آکواریوم قابلیت استفاده روی اکثر سطوح با جنس مختلف از انواع پلاستیک، سرامیک، کاشی، آلومینیوم، چوب، استیل،pvc، گرانیت، پلکسی و… را دارد.

 بسیاری از اتصالات می‌توانند در خانه به‌وسیله چسب آکواریوم انجام شوند. به همین دلیل این چسب یک وسیله کاربردی و مهم در خانه است. البته اگر از دسته افرادی باشید که به‌اصطلاح دست به آچار هستند.

 چسب آکواریوم در کارهای نصب و تعمیراتی بسیار کاربردی است. در واقع بیش‌تر افراد با این نوع کاربرد چسب آکواریوم آشنا هستند. چسب آکواریوم برای پر کردن درزها، ترک‌ها، فاصله‌های بین سطوح مختلف و به‌خصوص در محیط‌های مرطوب و… کاربرد دارد.

پیشنهاد آیچوب: آموزش بتونه‌گیری درز و ترک چوب با خاک MDF

موارد استفاده چسب آکواریوم چیست؟

 از چسب آکواریوم در زمان نصب پنجره و شیشه، در ساخت آکواریوم و در محیط‌های بهداشتی برای درزگیری و در نصب سینک ظرف‌شویی برای ایجاد عایق رطوبت در سطوح اطراف آن استفاده می‌شود. از این چسب درزگیر سیلیکونی حتی در واحدهای تولیدی، در ساخت لوازم‌خانگی مانند یخچال و… نیز استفاده می‌شود.

 چسب‌های درزگیر سیلیکونی یا همان آکواریوم، در رنگ‌های مختلف نیز در بازار وجود دارند که کاربردهای خاص خود را دارند و رنگ سفید، بی‌رنگ، مشکی، قرمز و قهوه‌ای قابل خریداری هستند. نوع بی‌رنگ و شفاف برای آکواریوم و شیشه کاربردی است.

موارد استفاده از چسب آکواریوم

 از رنگ سفید آن برای نصب پنجره، درزگیری اطراف آن، نصب روشویی و کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. از چسب درزگیر مشکی برای نصب شیشه اتومبیل استفاده می‌شود.

 البته چسب آکواریوم مشکی، برای اتصال شیشه به هر نوع فلز بهترین گزینه است البته اگر رنگ مشکی آن برای شما اذیت‌کننده نباشد. چسب آکواریوم قرمزرنگ برای واشر سازی کاربرد دارد. رنگ قهوه‌ای نیز برای صنایع چوب و مصارف عام کاربرد دارد.

نحوه استفاده از چسب آکواریوم

 قبل از شروع، شما باید باقی‌مانده‌های چسب‌های سیلیکون یا دیگر درزگیرهای موجود را پاک کنید. این کار را می‌توان به‌راحتی با یک چاقو یا تیغ محکم انجام داد. همچنین این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا نباید خاکی روغنی یا گریسی باشد هرگونه آلودگی محیطی می‌تواند کیفیت اجرای این چسب درزگیر را کم کند.

 برای هرچه تمیزتر شدن محل اجرا می‌توان با چسب نواری عرض اطراف شکاف را مشخص کرد این کار به هرچه تمیزتر اجراشدن و ظاهر زیبای کار کمک خواهد کرد.

 حال با استفاده از یک چاقو یا کاتر، نوک لوله را با یک زاویه 45 درجه برش بگیرید و مطمئن شوید که سوراخ به اندازهٔ کافی کوچک است که بتوانید کنترل کامل را انجام دهید. سپس کارتریج سیلیکون را به دستگاه چسب (تفنگ یا پمپ چسب) نصب کنید.

 بهتر است قبل از اینکه شروع به کار کنید فشار و میزان چسب خروجی را روی یک تکه کاغذ امتحان کنید. چسب باید به‌صورت روان و نه به‌صورت قطره‌ای و شره ای تزریق شود.

آموزش استفاده از چسب درزگیر

 دستگاه چسب سیلیکون شما باید در زاویه 45 درجه فقط بالای سطح نگه داشته شود تا بتوانید جریان چسب را کنترل کنید. پمپ چسب را در یک جریان مداوم در امتداد منطقه موردنیاز حرکت دهید و از توقف تا رسیدن به انتهای آن جلوگیری کنید.

پس از رسیدن به پایان کار، به‌آرامی دست از کار بکشید و پمپ چسب را از محل شکاف دور کنید.

 و سپس به‌سادگی با یک وسیله ساده مانند کاردک، چوب بستنی یا حتی انگشت خود می‌توانید در امتداد شکاف چسب سیلیکون را یکسان و زیبا اعمال کنید. تا یک پیوند صاف بین شکاف و دیواره ایجاد شود.

 نکته مهم دیگر این‌که برای کاهش اصطکاک و انجام فرایند ساده‌تر، کاردک یا انگشت خود را به مخلوطی از آب گرم و صابون شستشو دهید.

 و در آخر پوششی که در اطراف محل شکاف زدیم را باید سریع برداریم امکان حل شده این نوار با مواد باقی‌مانده از چسب درزگیر هست.

 اکنون بعد از هشت ساعت مکان موردنظر آب‌بندی شده است.

 چسب آکواریوم برای خشک‌شدن شرایط خاصی نیاز ندارد؛ اما مدت زمانی بین 8 تا 24 ساعت بسته به حجم چسب تزریق شده برای خشک‌شدن نیاز دارد. البته در برخی شرایط و سطوح خاص نیاز به چند روز برای خشک‌شدن دارد.

پیشنهاد آیچوب: چگونه از چسب چوب حرفه ای استفاده کنیم؟! آموزش ترفندهای کاربردی نجاری

نکات مهم قبل از استفاده از چسب آکواریوم

 قبل از استفاده از درزگیر سطح درز و اطراف آن را به‌خوبی پاک کنید تا هیچ‌گونه گردوغبار یا رطوبتی باقی نماند. برای این کار می‌توانید از بنزین یا مواد حلال دیگر استفاده کنید و سپس با پارچه خشک کاملاً تمیز و عاری از رطوبت کنید. پس از ۲۰ دقیقه از درزگیر یا سیلیکون استفاده کنید

 معمولاً درزگیرها بعد از ۳۰ دقیقه کاملاً سفت و محکم می‌شوند و حالت اصلی خود را به دست می‌آورند.

 اگر از درزگیرها برای آب‌بندی می‌خواهید استفاده کنید قبلاً از چسبندگی و آب‌بند بودن آن اطمینان حاصل کنید. معمولاً روند خشک‌شدن درزگیرهای آب‌بند ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد.

آموزش استفاده از چسب درزگیر

در چه موادی می توان از درز گیر استفاده کرد؟

 ضخامت (عرض) درز حداقل باید ۵ میلیمتر باشد و همچنین از ۳۰ میلیمتر تجاوز نکند.

 در هنگام خرید درزگیرها بسیار دقت کنید که جنس چینی نخرید؛ چون مواد حلال داخل تناسب درستی ندارند و بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهند.

پیشنهاد آیچوب: معرفی دستگاه چسب زن پنوماتیک Pizzi ایتالیا

مزایای چسب آکواریوم

مقاوم در مقابل رطوبت

مقاوم در مقابل اشعه UV

انعطاف‌پذیری

عدم شکنندگی و مقاوم در مقابل تغییرات جزئی دما

ارزان، انعطاف‌پذیر

سهولت برای استفاده

معایب چسب آکواریوم

 عدم رنگ‌پذیری

 عدم مقاومت در مقابل تغییرات شدید دما

 امیدوارم با مطالعه این مطلب استفاده درست از درزگیرها را فراگرفته باشید.

منبع: آیچوب

18 نظر در “کاربرد چسب آکواریوم چیست؟ نحوه استفاده چسب سیلیکون

  1. سمیرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    اقا من یه فرنچ پرس دارم که شیشه اش خیلی نازکه و اندازه یه عدس کوچولو از پایین شکسته میتونم با چسب اکواریوم اون قسمتو چسب بزنم؟با توجه به اینکه من باهاش دمنوش درست میکنم و ابجوش باید داخلش بریزم
    ممنون از پاسخگوییتون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      اندازه سوراخ چقدر هست؟

  2. آرش گفت:

    سلام عرض خداقوت و تشکر
    امروز میخواستم با استفاده از چسب سیلیکونی شیشه پنجره رو نصب کنم تو اینترنت طرز کار با آن را سرچ کردم تو قرن ۲۱ متاسفانه حتی یک ویدئو فارسی وجود نداشت . برای شما عجیب نیست ؟ در قسمت نوشتاری هم همه اطلاعات ناقص هست یک مطلب کامل و جامع وجود نداره .
    با تشکر مجدد از شما که سعی میکنین مردم رو راهنمایی کنین.

    1. آیچوب گفت:

      سلام آرش عزیز
      بله، متاسفانه
      تولید محتوی هم هزینه های مخصوص به خودش رو داره
      تلاش می کنیم در این مورد ویدئو های خوب بسازیم
      کانال یوتیوب آیچوب رو از دست ندید.

  3. محمد گفت:

    سلام
    ببخشید چسب آکواریومی که یه مقدار از اون استفاده شده چه جوری نگه داریم که باقیمانده خشک نشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام محمد عزیز
      درب چسب رو ببندید
      اجازه ندید هوا به چسب برسه

  4. shahram2235 گفت:

    سلام
    بابت همه چیز ممنون .فقط یه سئوال داشتم چسب آکواریومی که درش باز نشده ولی تاریخ مصرفش رسیده و سفت شده ایا راهی برای استفاده از ان هست.ممنون میشم جواب بدیند

    1. آیچوب گفت:

      سلام شهرام عزیز
      پیشنهاد می کنیم استفاده نکنید.

  5. ای سودا گفت:

    س.منکه اصن سر در نیاوردم شمام اصن نگفتین چطو استفاده میشه.الان یه درز گیر خریدم خواستم به در بزنم که گرد و غبار نیاد خونه .ولی نمیدونم دقیقا باید کدوم قسمت بزنم.ای کاش اینو میگفتین.خب شوهرم نیست خواستم خودم انجام بدم.بازم ممنون

  6. جمشید گفت:

    کارت 20ته داداش . من یکی که از این فراوونیت خیلی حال اومدم … ارزو دارم خدا به شما هرچی میخواهی بده و شما هم با نهایت سخاوت اطلاعاتت رو بین همه دوستان اشتراک بزاری

  7. رامین گفت:

    سلام عاطی کدوم دی وی دی رو میگه؟؟

    چرا آموزشاتون ناقصه فایلها آموزشی فیلم تصویری تون دانلود میشه ولی ناقص ارور می ده باز نمیشه ؟؟

    1. مدیر گفت:

      سلام.
      مشکلی در دانلود نیست .

  8. رامین گفت:

    با سلام
    لطفاً کارهای تزئیناتی و دکور جلوی ورودی مغازههای ( آرایشگاه مردانه و آرایشگاه زنانه و مشاور املاک – خانه و غیره ) داخل مغازه و تزئینات ویترین این مغازه ها و شغل ها و کار روی نمای بیرونی و جلوی ساختمان و نحوه اموزش و طراحی و نمونه کار بزارید

    با تشکر و سپاس فراوان

    1. مدیر گفت:

      @رامین,
      سلام دوست عزیز

      حتما

  9. عاطی گفت:

    وا ا ای دیدم این دی وی دی که معرفی کردین عالیه ی دنیا ممنون

  10. عاطی گفت:

    ممنونم که سریع به کامنتا جواب میدیدکه این باعث خوشحالیه
    ممنون متوجه شدم پس اسمش منبت کاریه ممنون میشم تاجایی که واستون مقدوره مارو دراین هنرراهنمایی کنید

    درپناه حق تنتون سلامت لبتون خندون باشه آمین

  11. عاطی گفت:

    کارهاتون حرف ندارن من خیلی دوستدارم کاره معرق چوب رو یاد بگیرم لطف لطف توضیحاتی بصورته ابتدایی و گام به گامه هنره برجسته کاری روی چوب رو اگه میشه توضیح بدید تا بتونیم واسه خودمون تابلوی چوب داشته باشیم (خجالت)خواهش میکنم یاد بدیداخه تازگیابا این هنر از طریقه اینترنت اشنا شدم و در ابادان کلاسای معرق برجسته کاری چوب و جود نداره و اینطور که سرچ کردم این کلاسها بیشتر در اصفهان و تبریزه و یزد

    1. مدیر گفت:

      سلام.
      اسم هنری که فرمودید “منبت” هست .
      بنده تنها میتونم جهت آشنایی مطالبی رو نشر بدم. برای فراگیری این هنر توضیه میکنم بعد از آشنایی اولیه شروع به خرید تجهیزات و کار کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )