آشنایی با انواع چوب, آموزش, تکنیک‌های کار با چوب

ترموود چیست؟ بررسی روند تولید، معایب و مزایا چوب ترمو

معایب و مزایا چوب ترمو

 از گذشته تا به امروز روش‌های زیادی برای ایجاد استحکام بیشتر چوب استفاده شده است. روش‌های مانند استفاده از پوشش‌های سلولزی، مواد نفتی، روغن‌های گیاهی، روغن‌های حیوانی و…

 چند سالی است در بازار ایران چوب‌های به نام ترموود ورود پیدا کردند از این چوب‌ها در فضای بیرونی و فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. از موارد استفاده ترموود می‌توان به کف پوش‌ها دیوارپوش‌ها، فضای حمام و سونا، زمین‌های بازی، نرده‌ها، پنجره‌ها، دیوارها، درب‌ها و دیگر اثاثیه نام برد.

استفاده از ترمووود در دیوارپوش

 بنا به گفته تولیدکنندگان این چوب‌ها با به‌کارگیری روش‌های خاص و فراوری شیمیایی توانستند دوام چوب را افزایش دهند.
چوب‌های ترمو مقاومت خوبی در مقابل شرایط جوی نامساعد مانند باران رطوبت و آفتاب شدید دارد. البته اگر در فرایند فراوری و تولید این چوب‌ها استانداردهای رایج رعایت شده باشد.

 ترموود ها به‌خاطر تحمل بالایشان در مقابل آفتاب و رطوبت معمولاً در نمای ساختمان بیشتر استفاده می‌شود البته می‌توان این چوب‌ها را در سونا هم مشاهده کرد.

استفاده از ترموود در سونا

ساخت ترموود به این صورت است که با استفاده از گرمادهی در شرایط زمانی و رطوبتی مشخص، مقاومت چوب را افزایش می‌دهند و با تغییر ساختار شیمیایی چوب استحکام و مقاومت چوب را در مقابل پوسیدگی بیشتر می‌کند.

ساخت و تولید ترموود

این عملیات در سه مرحله انجام می‌شود در مرحله اول با استفاده از گرما و بخار در کوره‌های مخصوص دمای چوب را به حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رساند سپس به‌صورت تصاعدی و در مدت‌زمان ۶ ساعت دما را به ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهند.
پس از پایان این مرحله رطوبت چوب کاملاً از بین می‌رود.

دمای ترمووود

در مرحله بعد طی دو تا سه ساعت دما را به ۲۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رساند. البته این دما بستگی به نوع چوب دارد حدوداً ۲ تا ۳ ساعت این فرایند
ادامه می‌یابد.
در تمامی این مراحل از بخار برای جلوگیری از سوختن یا ترک‌برداشتن چوب استفاده می‌شود همچنین کنترل مداوم صورت می‌گیرد تا به‌هیچ‌عنوان چوب بیش از حد نسوزد و یا اینکه به حالت زغال در نیاید.
پس از گذشت ۲۴ ساعت از شروع بخاردهی و گرمادهی، دمای مخزن را به‌آرامی کم می‌کنند و این کاهش دما با استفاده از آب‌پاشی صورت می‌گیرد.
تقریباً پس از ۴۲ ساعت ترموود آماده است. چوب‌های ترمو با دو علامت اختصاری D و S شناخته می‌شود. در گروه S تغییر ابعاد باتوجه‌به میزان ۶ الی ۸ درصد خواهد داشت چوب‌های سری D بین ۵ الی ۶ درصد امکان دارد تغییر ابعاد یا تورم داشته باشد.

ساخت ترموود

 

کار با چوب‌های ترمو باتوجه‌به ساختار آن‌ها متفاوت از چوب‌های معمولی است به‌خاطر ساختار شکننده که چوب‌های ترمو پیدا می‌کنند امکان برش فارسی وجود ندارد اگر شما چوب ترمو را به‌صورت فارسی برش دهید، لبه‌های آن ریشه خواهد شد. برش استاندارد در این چوب‌ها عمودی است.

 در هنگام کار با ترمو باید به نکاتی توجه کنیم به‌جای استفاده از میخ در این چوب‌ها بهتر است از پیچ‌های استنلس‌استیل استفاده کنید.

 میخ‌های فولادی در چوب‌های ترمو زود زنگ می‌زنند.
دو قطعه چوب ترمو به هم استفاده از چسب چوب‌های معمولی توصیه نمی‌شود بهتر است از چسب‌های پلی‌اورتان برای این کار استفاده کنید.

رنگ های ترموود

 ترموود هم مانند چوب‌های دیگر در مقابل اشعه آفتاب تأثیرپذیرند به عبارتی نمی‌توانید از یک چوب ترمو خام انتظار داشته باشید که در مقابل نور آفتاب و رطوبت مقاومت ۱۰۰ درصدی داشته باشد پس باید از پوشش‌های مخصوص چوب برای افزایش عمر آن استفاده کنیم.

 البته این تغییر رنگ نباید سریع صورت بگیرد. وقتی ما از تغییر رنگ صحبت می‌کنیم در واقع مدت‌زمان این تغییر باید پس از یک سال باشد.

 اما در برخی موارد مشاهده شده است که شرکت‌ها به‌واسطه تکمیل‌نکردن فرایند تولید، چوب‌های نامرغوب وارد بازار می‌کنند.

 مشتری شاهد خواهد بود که پس از کمتر از یک ماه نصب چوب تغییر رنگ شدید صورت پذیرد به همین خاطر توصیه می‌کنیم از شرکت‌های معتبر برای خرید چوب‌های ترمو اقدام کنید.
همچنین از فروشنده‌ها بخواهید که میزان مقاومت چوب و ماندگاری آن را تضمین کنند.

استفاده از ترمووود در پارکت

مزایای چوب ترمو یا ترموود چیست؟

 از مزایای چوب ترمو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مقاومت بالا در برابر حمله حشرات و انواع قارچ و کپک

 دوام بالا در برابر پوسیدگی

 مقاومت در برابر باران و نور خورشید

 یکنواخت بودن رنگ

 وزن پایین‌تر نسبت به چوب خام

 ساخته شده بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی

 بدون نیاز به مراحل سنگین رنگ کاری به‌گونه‌ای که با یک‌ دست رنگ می‌توان پوشش چوب را تکمیل کرد.

مزایای چوب ترمو

در ایران معمولاً از چوب کاج و چوب درخت است برای ساخت چوب‌های ترمو استفاده می‌شود. ضخامت چوب‌های ترمو از ۱۶ تا ۱۹ میلی‌متر متغیر است و نیاز به ضخامت بیش از این ندارید.

منبع: آیچوب

4 نظر در “ترموود چیست؟ بررسی روند تولید، معایب و مزایا چوب ترمو

  1. کاربر گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوب و مفید شما
    سوال من: آیا ترمو قابلیت این رو داره که با اور فرز روش طرح و شیار زد؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      بله
      اما به واسطه حرارت زیادی که داده میشه، حالت پفکی پیدا می کنه…

  2. مهدی گفت:

    با سلام و احترام. برای ساخت یک vanity داخل سرویس بهداشتی با توجه به محیط مرطوب آن از چه چوبهایی میتوانم استفاده کنم؟ آیا ترمو مناسب است؟ و آیا در اینصورت امکان شکل دادن لبه ها با اور فرز را خواهم داشت؟ با تشکر.

    1. آیچوب گفت:

      سلام باید از چوب هایی با تراکم بالا مثل توت یا آزاد و … استفاده کنید. همچنین استفاده از یک رنگ مناسب این کار هم به شما پیشنهاد میشه تا در مقابل رطوبت قدرت و ماندگاری کافی داشته باشه. شما باید به دنبال روغن های گیاهی مخصوص چوب باشید. چوب ترمو مناسب کار شما نیست.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )