ابزارهای دریل‌کاری, معرفی ابزار

راهنمای خرید دریل شارژی | بررسی انواع دریل شارژی + ویدئو

نکته های خرید دریل شارژی

قبل از خرید دریل شارژی این 8 نکته را باید بدانید. در این ویدئو مفاهیمی که برای انتخاب درست و خرید دریل شارژی نیاز دارید را بررسی کردیم. مفاهیمی که فارق از نام برند به شما امکان یک انتخاب دقیق، حرفه ای و هوشمندانه را می دهد.

ولتاژ دریل شارژی چیست؟

دسترسی سریع : پنهان

باتری ابزار شارژی از ترکیب (سری، موازی یا مختلط) باتری های قلمی شکل 4 ولتی تشکیل شده است.

با چینش این باتری های قلمی (معمولاً کد 1850) به عددی از ولتاژ و ظرفیت می‌رسیم که ساختار یک باتری پک ابزار را تشکیل می‌دهد.

یک ایده اساسی در رابطه با ولتاژ ابزار شارژی وجود دارد که هر چه ابزار شارژی عدد ولتاژ بالاتری داشته باشد توان بیشتری هم در خروجی خواهد داشت.

مثلاً یک دریل 12 ولتی توان خیلی کمتری نسبت به دریل 20 ولتی دارد و این توان در دریل شارژی اثر خود را در قدرت بستن یا باز کردن پیچ و یا قدرت سوراخ کردن چوب و فلز و مصالح بنایی نشان می‌دهد.

اگر به دنبال یک دریل با کاربری در حد سوراخ کردن چوب و ام دی اف و یا باز و بستن پیچ های سبک هستید، دریل شارژی 12 ولتی 1.5 یا 2 آمپر ساعت گزینه مناسبی برای شما است.

در غیر این صورت برای کاربری خانگی با توجه به نیاز به سوراخ کردن دیوار و کاشی، خرید دریل شارژی 20 ولتی انتخاب بهتری خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: تفاوت دریل شارژی و پیچ‌بند شارژی چیست؟ و نحوه استفاده و کار با دریل شارژی و پیچ‌بند شارژی

 

ظرفیت دریل شارژی یعنی چه؟

ظرفیت از جمله مؤلفه هایی است که روی باتری پک های دریل های شارژی در کنار ولتاژ نوشته می‌شود.

ظرفیت با واحد آمپر ساعت و به صورت AH نوشته می‌شود و معمولاً به آمپر ساعت و یا میلی آمپر ساعت (هر میلی آمپر ساعت یک هزارم یک آمپر ساعت است) روی باتری ها درج می‌شود.

مثلاً 2000 میلی آمپر ساعت معادل یا 2 آمپر ساعت است که در استفاده های تبلیغاتی معمولاً این عدد به میلی آمپر نوشته می‌شود.

آمپر ساعت تعریف بسیار ساده‌ای دارد.

هر چه عدد آمپر ساعت باتری بزرگتر باشد می‌توانید آن را مانند یک ظرف آب بزرگتر در نظر بگیرید که این ظرف بزرگ تر، دیرتر پر از آب می‌شود و در صورت استفاده دیرتر هم خالی خواهد شد.

وقتی عدد آمپر ساعت یک باتری بزرگتر باشد آن باتری زمان شارژ شدن طولانی تری دارد و از طرف دیگر زمان کاربری یا (Run time) طولانی تر هم دارد.

مثلاً اگر با یک باتری 2 آمپر ساعت 30 سوراخ در چوب ایجاد می‌کنید، همان سوراخ ها را می‌توانید به تعداد 60 عدد با یک باتری 4 آمپر ساعتی انجام دهید.

باتری دریل شارژی

 

برای رسیدن به ظرفیت بالاتر (آمپر ساعت بیشتر) باید باتری ها را با هم موازی کنیم پس نیاز به تعداد بیشتری باتری داریم که این تعداد بیشتر باعث افزایش وزن و حجم و البته قیمت باتری و ابزار می‌شود.

آمپر ساعت همچنین روی اندازه باتری ها نیز تأثیر دارد. اگر دو باتری مثلاً 20 ولتی داشته باشیم با دو ظرفیت 3 و 6 آمپر ساعت، حجم باتری 6 آمپر ساعت دو برابر حجم باتری 3 آمپر ساعت است.

و نکته انتهایی در خرید که می‌توانید به آن توجه کنید عدم تأثیر گذاری عدد آمپر ساعت بر نوع ابزار است. در ابزارهای شارژی باتری در اولین شرط باید ولتاژ مورد نیاز دستگاه را تأمین کند و عدد آمپر ساعت می‌تواند متفاوت باشد.

مثلاً دریل شارژی 12 ولت نیاز به باتری 12 ولت دارد و با ولتاژ بیشتر و کمتر یا کار نمی‌کند و یا به دریل آسیب وارد می‌شود.

اما آمپر ساعت می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید باتری 12 ولت داشته باشید با آمپر ساعت های مختلف.

بنابراین آمپر ساعت بالاتر به معنی زمان استفاده طولانی از ابزار در هر بار شارژ کردن است.

این 8 نکته را قبل از خرید دریل شارژی باید بدانید | ویدئو

حجم مصرفی برای دیدن این ویدئو برای شما نیم بها محاسبه می‌شود

هشدار! ابزار فیک شارژی نخرید

در آشفته بازاری که به دلیل کاهش ارزش ریال ایجاد شده است بازار بزرگی برای ابزار فیک و دروغی ایجاد شده که بدون هیچ نظارت و استانداردی مشغول فروش آن هستند.

مشخصه بارز این ابزارها شبیه بودن به ابزارهای برند در ظاهراست اما در باطن با اشکالات فاحش ساخت مواجه خواهید شد که هیچ شباهتی با ابزار واقعی ندارد.

مثلاً دریل شارژی با باطری 12 ولت که روی بدنه آن 40 ولت نوشته شده و یا دریل هایی با گیربکس بسیار کوچک که گشتاور خروجی بالایی برای آن درج کرده‌اند.

و یا در مواردی روی پلاک دریل مشخصات اره عمود بر نوشته شده بود!

پیشنهاد می‌کنیم از پیج های اینستاگرامی که فاقد فروشگاه های آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید نداشته باشید.

از خرید ابزار با برندهای ناشناخته یا ابزار طرح برند و به اصطلاح بانه ای نیز اکیداً خود داری کنید.

خرید دریل شارژی براشلس یا براش؟

دریل های شارژی براشلس نسل جدید دریل ها هستند که اخیراً در جهان و ایران رایج شده‌اند.

براشلس ها تفاوت عمده‌شان در نوع موتور آن‌ها است. موتورهای براشلس فاقد زغال و کموتاتور هستند که باعث کاهش تلفات مکانیکی و ایجاد حرارت در موتور می‌شوند.

موتورهای براشلس مصرف کمتر، راندمان بالاتر، حجم و وزن کمتر و قابلیت کنترل بسیار بالاتری دارند.

در ویدئو در مورد تفاوت این دو بیشتر توضیح دادیم و پیشنهاد آیچوب برای تهیه و یا عدم خرید را ارائه دادیم.

توان خروجی یا گشتاور دریل شارژی

توان خروجی دریل شارژی با واحد نیوتون متر (N.m) نشان داده می‌شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد به معنی قدرت بیشتر دریل شارژی برای سوراخ کردن، باز کردن و یا بستن پیچ است.

مثلاً یک دریل شارژی 12 ولت نهایتاً 20 نیوتون متر گشتاور در خروجی ایجاد می‌کند اما دریل شارژی 20 ولتی گشتاور خروجی 20 نیوتون به شما می‌دهد که این یعنی دو برابر قدرت بیشتر.

برای کاربردی خانگی با توجه به اینکه حتماً نیاز به سوراخ کاری دیوار خواهید داشت خرید دریل شارژی با توان خروجی 40 نیوتون پیشنهاد خوبی است.

دریل های کم توان تر برای سوراخ کاری چوب و ام دی اف یا بستن پیچ های کوچک (پیچ ام دی اف مثلاً) می‌تواند کارایی داشته باشد و نمی‌توانیم توقع سوراخ کاری دیوار از آن داشته باشیم.

محدودیت سایز مته دریل شارژی

سه نظام در دریل ها انتهای مته یا دنباله مته ها را در بر می‌گیرد و امکان استفاده از آن را فراهم می‌کند. سه نظام ها محدودیت هایی در قطر و عمق دارند.

در همه سه نظام ها تا یک قطر خاص از دنباله قابل استفاده است که این محدودیت در کاتالوگ دستگاه و یا روی پلاک و حتی روی سه نظام نوشته شده است.

مثلاً دریل 12 ولت شارژی محدودیت 10 میلی متر دارد و مته های تا قطر 10 میلی متر (دنباله مته) را پشتیبانی می‌کند اما دریل شارژی 20 ولت تا 13 میلی متر را ساپورت می‌کند.

در واقع هر چه دریل توان خروجی و یا ولتاژ کمتری داشته باشد سایز مته کوچکتری را پشتیبانی می‌کند.

سایز مته دریل شارژی

 

محدودیت قطر سوراخ کاری دریل شارژی

این محدودیت مخصوصاً در دریل های برقی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بر خلاف مورد بالا که محدودیت سه نظام برای پذیرش مته بود این محدودیت مستقیماً به توان دریل اشاره می‌کند.

در این محدودیت دو عدد برای چوب و فلز بیان می‌شود که پیشنهاد سازنده برای حداکثر قطر سوراخ کاری روی چوب و فلز است.

هر چقدر قدرت خروجی دریل که بالاتر اشاره کردیم بیشتر باشد این محدودیت کمتر می‌شود.

اگر کاربری خاص از دریل دارید این محدودیت را مدنظر قرار دهید.

داشتن باتری یدکی دریل شارژی

بین 50 تا 60 درصد قیمت یک دریل شارژی را باطری آن تشکیل می‌دهد. داشتن یک باتری یدک به معنی ران تایم یا زمان استفاده دو برابری از دریل شارژی است.

اگر از هر دو باطری به صورت تناوبی یعنی یکی در شارژ و دیگری در دریل استفاده کنید می‌توانید ساعت های طولانی از دریل کاربری داشته باشید.

در عمل کار با دریل شارژی دارای یک باطری چندان منطقی نیست و هیچ لذتی از استفاده دریل شارژی نمی برید.

نوع گیربکس دریل شارژی

گیربکس در دریل های شارژی در موردی دور بالای موتور دریل شارژی را دریافت می‌کند و در خروجی دور کمتر و در عوض گشتاور یا نیروی بیشتر می‌دهد.

گیربکس رایج در دریل های شارژی بازار از نوع سیاره ای یا خورشیدی چهار طبقه هست و می‌توانید نگران کیفیت این قطعه نباشید.

در دریل های قدیمی تر جنس پلی آمید این نوع گیربکس هم دیده می‌شد که در بازار امروز می‌توان گفت منقرض شده است.

آپشن پیشنهادی برای دریل شارژی خانگی

برای کار خانگی دریل شارژی پیشنهاد نمی‌کنیم اما با توجه به اینکه بسیاری از سوراخ کاری ها در خانه مربوط به سوراخ کاری دیوار و کاشی هست انواع چکشی دریل شارژی پیشنهاد بهتری خواهد بود.

بدون استفاده از آپشن چکشی نمی‌توانید دیوار یا کاشی را سوراخ کنید.

مود چکشی در دریل های شارژی توسط تغییر حالت سلکتوری روی یقه دریل شارژی انجام می‌شود و معمولاً سه حالت دریل کاری ساده، پیچ بندی و چکشی را شامل می‌شود.

با فعال شدن حالت چکشی صدای دریل به محض ایجاد فشار روی مته تغییر می‌کند.

 

خرید دریل شارژی

 

گارانتی معتبر را چگونه شناسایی کنیم؟

متأسفانه هیچ مرجعی برای بررسی و امتیاز دهی به گارانتی کالاها وجود ندارد و هر آنچه وجود دارد ادعاهای تبلیغاتی و خرده تجربیاتی هست که از این و آن می شنویم.

پیشنهاد می‌کنیم از برندهایی خرید کنید که حداقل در پنج سال گذشته نام آن را مدام شنیده باشید و تابلوهای تبلیغاتی آن را در شهرها و یا ابزار آن‌ها در قفسه ابزار فروشی ها دیده باشید.

احتمال بقای یک شرکت فروش ابزار بدون داشتن گارانتی درست و قابل پذیرش در بازاری رقابتی چندان محتمل نیست.

ابزار یک بار مصرف نخرید!

ابزار یک بار مصرف نخرید! بله یک بار مصرف!

منظور از ابزار یک بار مصرف عدم قابلیت تعمیر و تعویض قطعات به دلیل عدم وجود این قطعات در بازار و یا گران بودن آن است.

این نوع ابزار ها را از دو دیدگاه بنگرید. در دیدگاه اول ابزارهایی فیک و تقلبی بازار است که پس از خراب شدن قطعه یدکی آن ابزار و یا حداقل یراق مشابه آن برای تعویض و تعمیر وجود ندارد.

در سوی دیگر ابزارهای برند بزرگ و مطرح بازار هستند که با وجود کیفیت بالا اما قطعات یدکی آن در صورت خرابی و یا قطعات مصرفی آن‌ها به قدری گران است که گاهی تعمیر و تعویض آن به صرفه نیست.

اکسسور همراه دریل شارژی

بسیاری از کیت های دریل بازار همراه با اکسسوری هایی ارائه می‌شوند. این اکسسوری ها شامل انواع مته و پیچ گوشتی است که برای کاربری صنعتی و کارگاهی چندان مناسب نیست اما در کارهای خانگی واقعاً کار راه‌انداز هستند.

 

داشتن کیف حمل

اگر دریل شارژی بدون کیف حمل خرید کنید پس از اولین استفاده قانع خواهید شد که نیاز به کیف حملی برای حمل و نگهداری دریل و مته ها و اکسسوری های همراه آن دارید.

 خرید پیچ بند شارژی باید بادقت و توجه ویژه‌ای انجام پذیرد. امروزه پیچ بند شارژی یکی از ابزارهایی است که تقریباً تمام استادکارانی که پیچ‌های زیادی را باز و بسته می‌کنند، ناگزیر از خرید آن هستند؛ اما قبل و بعد از خرید پیچ بند شارژی نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها بسیار مفید است.

 پیچ بند شارژی همان گونه که از نامش پیداست توسط یک باتری قابل شارژ تغذیه می‌گردد و بنا بر سنگینی و نوع کار، از سایز کوچک تا بتون کن‌های بسیار قوی ساخته می‌شود. پیچ بند یا دریل شارژی مانند دریل و پیچ بند برقی نیاز به سیم برای ارتباط با الکتریسیته ندارد.ش
شاید این مهم‌ترین مزیت پیچ بند شارژی نسبت به انواع برقی باشد. در این مقاله هدف من بیشتر انواع کوچک‌تر آن است که در صنعت چوب به کار می‌رود.

 به‌طورکلی هزینه نگهداری دریل شارژی (به‌خصوص باتری آن) بالاتر از دستگاه‌های برقی هست و شاید به همین دلیل نتواند به طور کامل جایگزین دستگاه‌های برقی شود و استادکاران در حالت درست بهتر است از هرکدام آن‌ها به فراخور حجم کار حداقل یک دستگاه داشته باشند.

 البته با خاطر مزایای بسیار زیادی که دستگاه‌های شارژی دارند، شرکت‌های تولیدکننده تمرکز ویژه‌ای به تولید دستگاه‌های شارژی دارند.

دریل شارژی به انگلیسی

 دریل شارژی در صورت ترجمه مستقیم معنای واژه “rechargable drill” خواهد بود؛ اما در مجامع فنی دریل شارژی با واژه ” cordless drill” به معنی دریل بدون سیم شناخته می‌شود که در محیط‌های فنی و صنعتی امریکا و کانادا کاربرد بیشتری دارد. در مقابل آن واژه ” Crorded drill ” قرار گرفته که به معنی دریل سیم‌دار است.

 البته در اینجا واژه ” Cord ” فقط به معنی سیم برق نیست و در مواردی مانند میخکوب و منگنه کوب بادی هم این واژه به کار می‌رود. در این جا واژه “Cord” تفنگ میخکوب بادی شلنگ دار (در برابر تفنگ‌های میخکوب شارژی یا برقی شارژی) معنی می‌شود.

بهترین دریل شارژی چیست؟

 پاسخ این پرسش هم آسان هست و هم سخت! ابتدا باید نوع کار و سختی آن را مشخص کنید و سپس به دنبال بهترین دریل شارژی برای آن کار باشید.

 قطعاً برای کسی که دریل شارژی را صرفاً برای بستن پیچ ام‌دی‌اف استفاده می‌کند با کسی که استفاده عمده آن سوراخ‌کردن دیوار برای نصب هست دریل‌های متفاوتی باید در نظر گرفت. به همین دریل افراد حرفه‌ای از چند دریل برای کارهای مختلف استفاده می‌کنند.

 بنابراین پیشنهاد ما این هست که ابتدا لیستی از کارهایی که قصد انجام آن با دریل شارژی را دارید بنویسید و سپس برای این کارها آپشن‌های موردنیاز با بررسی کنید. پس از آن تنها با برندها طرف هستید و انتخاب تنها به برند و قیمت معطوف می‌شود.

 مثلاً برای استاد کاری که سوراخ کاری دیوار دارد و امکان استفاده از دریل برقی برای آن فراهم نیست قطعاً باید چکشی بودن دریل شارژی و قدرت بالای گشتاور موردتوجه قرار بگیرد.

قبل از خرید پیچ بند شارژی مراقب باشید!

 قبل از خرید پیچ بند شارژی و البته هر ابزاری پیشنهاد می‌شود از اطلاعات فنی دستگاه آگاه باشید. حال این مشخصات را از کجا می‌توان به دست آورد؟ معمولاً مهم‌ترین پارامترها را بر روی پلاکی که روی دستگاه چسبانده شده قید می‌کنند؛ ولی زیاد کامل نیست. امروزه به کمک اینترنت دسترسی به سایت سازنده و دریافت کاتالوگ کار مشکلی نیست.
در کاتالوگ‌ها معمولاً مشخصات دقیق درج می‌شود و هرچه برند معتبرتر باشد نظم و دقت کاتالوگ بیشتر است.

 دراین‌بین نکته ریزی وجود دارد و آن اینکه معمولاً (البته نه در کاتالوگ اصلی)، بلکه بیشتر در سایت‌های فروش که مشخصاتی از دستگاه را قید می‌کنند، پارامترهایی را که ضعیف است و در رقابت با محصولات رقیب سبب امتیاز منفی می‌شود، با زیرکی قید نمی‌کنند.

دریل شارژی ارزان!

 باتوجه‌به افزایش شکاف و نابرابری با ارزهای مطرح خارجی قیمت ابزار هم به‌شدت افزایش داشته است و سال‌هاست مرز منطقی بین درآمد و قیمت ابزار را رد کرده است.

 دریل شارژی ارزان باتوجه‌به درآمد و مقدار هزینه‌ای که قصد آن را دارید تعریف متفاوتی خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود برای داشتن یک دریل شارژی معمولی از چینی‌های مرسوم بازار که دارای گارانتی معتبری هستند خرید کنید.

 پیشنهاد می‌کنیم اگر در ابتدای کار هستید و امکان برآورد درست آن چه که نیاز دارید را ندارید، هزینه غیرمنطقی برای دریل‌های شارژی نکنید. با میان‌رده‌ها شروع کنید و پس از کسب تجربه کافی برای خرید دریل شارژی‌های دیگر اقدام کنید.

 بنابراین به دنبال خرید دریل ارزان با قیمت‌های غیرمنطقی باتوجه‌به متوسط قیمت فروشگاه‌های معتبر و با برندهای گمنام نباشید.

دریل شارژی استوک و دست دوم

 خرید اجناس استوک و دست‌دوم هم از راهکارهای فرار از هزینه بیشتر است. اما خرید ابزار دست دوم خیلی ریسکی است. مخصوصاً با ظهور سایت‌های بزرگ فروش ابزار دست دوم و کارکرده که نظارت درستی بر کیفیت ابزار و قیمت‌گذاری وجود ندارد این ریسک تشدید شده است.

 پیشنهاد می‌کنیم خرید ابزار دست دوم را با مهارت کامل و یا به همراه شخصی که مهارت خرید ابزار دست دوم را دارد و البته به‌صورت حضوری انجام دهید.

بهترین مارک دریل شارژی چیست؟

 این یک سؤال میلیون‌دلاری هست؛ اما هیچ‌وقت یک پاسخ ثابت ندارد. همان‌طور که بالاتر نوشته شد فارغ از برند ابتدا باید لیستی از نیازها و کاربری که از دریل شارژی انتظار دارید را فراهم کنید و سپس باتوجه‌به هزینه کردی که برای آن کنار گذاشته‌اید اقدام به خرید از برند های مختلف کنید.

 برای شروع شاید خرید از برندهای میان‌رده و پایین رده مناسب باشید و پیشنهاد ما هم این چنین هست. پس از به‌دست‌آوردن تجربه می‌توانید رده‌های بالای دریل شارژی را خرید کنید. اما تجربه ما ثابت کرده است میزان اختلاف کارکرد به‌اندازه هزینه‌های چندبرابری آن نیست و هیچ نسبتی با هم ندارند.

بررسی گشتاور پیچ بند شارژی

 گاهی در برندهای نامرغوب پیچ بند شارژی گشتاور دستگاه را که در پایین شرح داده خواهد شد قید نمی‌کنند؛ زیرا در صورت نوشتن آن ممکن است یک مشتری آن عدد را با گشتاور یک دستگاه مرغوب مقایسه کند و بلافاصله متوجه شود کدام دستگاه قوی‌تر است.
حال اگر این عدد را در جلوی چشم مشتری قرار ندهند، احتمال اینکه متوجه این نکته نشود بسیار بیشتر و در نتیجه شانس فروش دستگاه بیشتر است و این شاید یکی از رازهای فروش بیشتر توسط شرکت‌هایی است که جنس نامرغوب ولی ارزان تولید می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر از کم‌اطلاعی اشخاص سوی استفاده می‌کنند.

 پس به گشتاور دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید. این عدد معمولاً با پسوند نیوتن متر شناخته می‌شود.

گشتاور پیچ بند شارژی

تورک متر ( ترکمتر) در دریل شارژی چیست؟

در پیچ بند شارژی (در حالت صحیح) مکانیسمی بنام تورک متر وجود دارد که با انتخاب عدد مناسب تورک متر باعث می‌شویم دستگاه برای بستن یک پیچ از حدی که ما مشخص می‌کنیم بیشتر به پیچ نیرو وارد نکند و از هرز شدن پیچ یا بریدن آن جلوگیری می‌شود. این امکان در بستن پیچ در چوب و مواد نرم بسیار مفید است.

گشتاور یا torque چیست؟

 گشتاور یا torque دریل شارژی به زبان خودمانی قدرت چرخاندن محور یا شفت دستگاه است. این یک تعریف علمی از نظر یک مهندس مکانیک نیست و شاید بیشتر یک تعبیر یا تجسم برای لمس بیشتر کلمه باشد. در ولتاژ یکسان باتری، دستگاه‌های بهتر گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که بیشتر با واحد نیوتن بر متر بیان می‌شود (n/m).

 برای درک بیشتر پیچی را در نظر بگیرید. برای بستن آن مقدار مشخصی نیرو لازم است که به آن گشتاور می‌گویند. حال اگر به هر دلیل این پیچ در محل خود خیلی سفت باشد برای بستن آن به نیروی بیشتری نیاز است که دستگاه قوی‌تر یعنی دستگاهی باقابلیت تأمین گشتاور بیشتر قادر به بستن آن است.

 بنابراین متوجه می‌شویم وقتی دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری کردیم به معنی این است که می‌توانیم پیچ‌های محکم‌تری را نیز باز یا بسته کنیم و در سوراخ‌کاری نیز چنین دستگاهی قوی‌تر عمل می‌کند.

موتور دریل شارژی

 موتور در دریل شارژی قلب این ابزار است که با گردش خود مجموعه گیربکس و پس از آن سه‌نظام یا کولت را به حرکت در می‌آورد. در دریل‌های شارژی موتور از نوع مستقیم یا DC است. این موتور هم به دو شکل براش (Brush) یا براشلس (Brushless) در دریل‌های شارژی وجود دارد.

 تقریباً همه دریل‌های شارژی موجود در بازار ایران از نوع براش یا ذغالی هستند با توان‌های مختلف که تأثیر مستقیمی روی قدرت خروجی دریل خواهد داشت. اما انواع پیشرفته‌تر که چند سالی هست وارد بازار دنیا شده‌اند از نوع براشلس یا بدون زغال هستند.

 این نوع موتورها به دلیل ساختار بدون نیاز به زغال و امکان کنترل هوشمند المان‌های موتور (دور، قدرت، جریان، حرارت و..) عمر بسیار بالاتر و استهلاک کمتری دارند و به دلیل وجود همین تکنولوژی قیمت بالاتری هم برای آن‌ها باید پرداخت.

 دریل‌های سری XR دیوالت از این دسته هستند که در آن‌ها از موتورهای براشلس استفاده شده است.

 موتور دریل‌های شارژی پس از مدتی نیاز به تعویض زغال خواهند داشت و حتی در صورت سوختن آن نیز قابل‌تعویض است.

آرمیچر دریل شارژی

 قسمت گردنده موتور دریل شارژی را آرمیچر می‌نامند. اما این واژه به‌غلط در بین بسیاری سرویس‌کاران به‌عنوان موتور دریل شارژی بیان می‌شود. آرمیچر در دریل‌های شارژی از نوع روتور سیم‌پیچی شده است و معمولاً بسیاری از خرابی‌های موتور مربوط به همین قطعه است. یا سیم‌پیچ‌های آن به دلیل گرمای بالا از بین می‌رود و یا قسمت کموتاتور آن به دلیل سابیدگی خراب می‌شود.

 بنابراین تمام موارد اشاره شده در مورد موتور در این مورد هم صدق می‌کند و در صورت خرابی کل موتور همراه با آرمیچر تعویض می‌شود و تعمیر آن مرسوم نیست.

کلید دو یا سه‌حالته

 در پیچ بند شارژی بر حسب امکانات و کیفیت ساخت، کلیدی وجود دارد که به ما امکان انتخاب حالت دریل یا پیچ‌گوشتی و در بعضی از مدل‌ها حالت چکش را می‌دهد. دریل برای سوراخ‌کاری در چوب یا فلز. پیچ‌گوشتی برای باز و بست پیچ و چکش هم برای سوراخ‌کاری در بتون.

 یک نکته مهم:

 در این دریل‌ها وقتی حالت پیچ‌گوشتی انتخاب می‌شود ترک متر دستگاه فعال می‌شود. استادکاران زیادی را دیده‌ام که برای بستن پیچ از حالت دریل استفاده می‌کنند تا راحت‌تر باشند؛ ولی این کار فشار نامتعارفی به موتور دستگاه وارد می‌کند.

زیرا دستگاه در صورت جام بودن پیچ هم با همان قدرت زیاد سعی در چرخاندن محور می‌کند و به قول مهندسین الکترومکانیک، موتور زیر بار می‌ماند. (و این برای هر موتور الکتریکی بسیار مضر است)

 در این حالت موتور دستگاه به‌جای تبدیل الکتریسیته به حرکت دورانی به علت مقاومت زیاد آن را به گرما تبدیل می‌کند و در صورت ادامه این روند، حرارت باعث سوزاندن شارلاک سیم‌پیچی و اتصالی‌کردن و سوختن موتور می‌شود. این یکی از نکاتی است که رعایت آن باعث می‌شود مدت بسیار طولانی‌تری از دستگاه خود استفاده کنید.

بهترین باتری برای دریل شارژی

 در حال حاضر به طور معمول در بازار بیشتر دو نوع باتری برای پیچ بند شارژی فروخته می‌شود. یکی نیکل – کادمیوم و دیگری یون لیتیوم. اولی از نظر قیمت ارزان‌تر و از نظر حجم بزرگ‌تر با مدت نگهداری شارژ کمتر و کمترشدن شارژ با استفاده‌نکردن طولانی‌مدت.

 دومی یعنی یون لیتیوم حجم کمتر، قیمت بیشتر، مدت نگهداری شارژ به‌مراتب بیشتر و در صورت استفاده‌نکردن طولانی‌مدت خیلی دیرتر خالی می‌شود. به‌طورکلی باتری‌های یون لیتیوم نسل جدیدتر باتری‌ها با کارایی بیشتر هستند.

 بیشترین مشخصه ظاهری آن‌ها نیز بزرگ‌تر بودن نیکل کادمیومی‌ها است و به‌اصطلاح دسته دریل شارژی در نوع نیکل کادمیومی کله (تنه) بزرگی دارد؛ ولی در نوع لیتیومی باتری دستگاه کوچک‌تر است و در برخی تقریباً بخشی از دسته به نظر می‌رسد.

 به‌طورکلی هرچه ولتاژ باتری بیشتر باشد حجم و گشتاور و قیمت دستگاه بالاتر می‌رود و دستگاه قابلیت استفاده در کارهای سنگین‌تری را خواهد داشت.

 البته ما در نوشته‌های پیشین به معرفی انواع باتری موجود در بازار ایران و مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم.

شارژر دریل شارژی

 شارژر از متعلقات همراه هر ابزار شارژی هست که می‌خرید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت استفاده از شارژر خاص یک ابزار برای همان ابزار هست و نمی‌توان از یک شارژر خاص در ابزارهای مختلف استفاده کرد.

 هر شارژر علاوه بر شارژ با ولتاژ و جریانی خاص، هم پورت‌ها و کانکتورهای متفاوتی برای شارژ کردن دارد و هم برنامه شارژ متفاوتی دارد. در بعضی از شارژرها نیز سلکتور انتخاب حالت شارژ عادی و شارژ سریع وجود دارد که استفاده مدام از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

سیستم دیمر یا کنترل سرعت در پیچ بند شارژی

 دیمر در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی وجود دارند و برای کم‌وزیاد کردن سرعت چرخش به کار می‌روند. در نوع الکترونیکی هر چه ماشه بیشتر فشار داده شود سرعت چرخش بیشتر می‌شود تا به حداکثر برسد و بر عکس.

 از دیمر بیشتر برای کنترل سرعت باز و بست پیچ استفاده می‌شود و در سرعت پایین‌تر، باز و بست پیچ با کنترل بیشتری صورت می‌پذیرد و از ردکردن پیچ و خوردگی سر پیچ‌گوشتی و گل‌پیچ و در نتیجه از زیان مالی نیز جلوگیری می‌گردد.

سه نظام دریل و پیچ بند شارژی

سه‌نظام در پیچ بند شارژی عموماً از نوع خودکار بوده و در دو نوع پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شود که در نوع فلزی کمی به وزن و قیمت دستگاه اضافه می‌شود؛ ولی در عوض استحکام و دوام بیشتری خواهد داشت.

چراغ نمایشگر شارژ باقیمانده باتری

در بیشتر مدل‌ها این امکان وجود دارد و کمک بسیار ارزنده‌ای به استفاده‌کننده است تا بداند چقدر از شارژ باتری باقیمانده است و در صورت لزوم بتواند برنامه‌ریزی کند. (در پیچ بند شارژی میلواکی این امکان وجود دارد)

لامپ LED

یک امکان خوب که در برخی مدل‌ها وجود دارد و باوجود مصرف کم باعث می‌شود در شب یا در زوایایی که نور کافی وجود ندارد باز و بسته کردن پیچ و سوراخ‌کاری بادید مناسب انجام شود.

توصیه‌های عملی برای استفاده بهینه

 ا-همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد هیچ‌وقت از حالت دریل برای بستن پیچ استفاده نکنید. توانایی دستگاه را بشناسید و از آن ابزار، کار بیشتر از توانش نخواهید.

 ۲-برای باز و بست پیچ با درجه‌های سفتی مختلف از گشتاور مناسب استفاده کنید.

 ۳- برای حمل‌ونقل پیچ بند شارژی در جابه‌جایی‌های خارج از کارگاه از کیف حمل استفاده کنید که در خیلی از انواع به همراه دستگاه فروخته می‌شود. (برای جلوگیری از ضربه خوردن).

 ۴-از ریختن مایعاتی نظیر آب و روغن و غیره بروی پیچ بند شارژی به‌خصوص موتور و منافذ آن جلوگیری کنید و اگر این اتفاق افتاد قبل از استفاده مجدد این مواد را با سشوار با فشار باد یا دستمال یا آفتاب خشک کنید تا باعث اتصالی نگردد.

 ۵-حالت چکش در انواعی که این حالت را دارند برای سوراخ‌کاری‌های سنگین ساخته نشده. برای سوراخ‌کاری سنگین از دریل‌های مخصوص و بتون کن که دارای مکانیسم مقاوم در برابر سوراخ‌کاری‌های سنگین در دیوار هستند استفاده کنید.

 ۶-در فواصل زمانی مناسب توسط هوای فشرده کل دستگاه و به‌خصوص موتور آن را بادگیری کنید و در صورت نبود کمپرسور از پارچه و فرچه هم می‌توان استفاده کرد.

 ۷-یکی از پارامترهای بسیار مهمی که در تکنیکال دیتا قید می‌شود حداکثر قطر مته قابل‌استفاده در دستگاه هست و معمولاً برای سه ماده چوب و فلز و بتن حداکثر قطر مته قابل‌استفاده تعیین می‌گردد. استفاده مته با قطر بیش از مقدار پیشنهاد شده سازنده، باعث کوتاه‌شدن عمر دستگاه می‌گردد.

 ۸-از واردکردن ضربه شدید به دستگاه خودداری نمایید. برای کار در ارتفاع برخی از برندها مدل‌هایی را ساخته‌اند که در برابر پرت‌شدن احتمالی و این‌گونه ضربه‌ها مقاوم‌اند.

 ۹-هیچ ابزاری را بدون بررسی و یا مشاوره کارشناسی خریداری نکنید اگر قبل از خرید کمی وقت اختصاص دهید مطمئناً پشیمان نخواهید شد.

 ۱۰- هیچ‌وقت دستگاه‌های شارژی را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

خرید دریل شارژی

برندهای خوب فعلی پیچ بند شارژی در بازار فعلی ایران درزمینهٔ دریل شارژی

 این قسمت هرچند موردعلاقه بسیاری از خوانندگان است؛ ولی برای نویسنده بسیار مشکل است و نمی‌توان به طور مطلق مطلب نوشت، چون هرکدام از این نام‌ها دارای سوابق درخشان حال چه در ایران و چه در جهان هستند و به نظر بنده نباید به‌صرف قوی‌بودن در یک یا چند محصول این برتری را به تمام محصولات آن برند تعمیم داد.

 میلواکی، آاگ، بوش، دیوالت، متابو، ماکیتا، هیلتی به طور کلی از معتبرترین‌های موجود در ایران هستند که صنعتی هستند و قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

 در قیمت‌ها و کیفیت پایین‌تر می‌توان از توسن، رونیکس، اسکیل، کستل، بلک اند دکر، هیتاچی، کراون، اینهل و محک و… نام برد که نیمه صنعتی بوده و بیشتر برای کارهای سبک‌تر و خانگی مناسب هستند.

 البته در برندهایی مثل اینهل رده بندی از نظر صنعتی بودن و خانگی بودن را با چند رنگ مشخص کرده‌اند که کیفیت و نوع کاربری را تعیین می‌کند مثل رنگ‌های آبی و قرمز و نارنجی و نقره‌ای و… که رده بندی محصولاتشان را مشخص می‌کند؛

 اما توصیه بنده برای کسانی که برای مقاصد حرفه‌ای و صنعتی قصد تهیه ابزار دارند استفاده از انواع معتبر ولو باقیمت بیشتر است که در صورت نگهداری صحیح در درازمدت انتخاب درست شما را بیشتر تأیید خواهند کرد. در غیر این صورت برای کارهای خانگی ابزارهای نیمه‌صنعتی باقیمت مناسب‌تر پاسخ نیاز آنان را خواهد داد.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای خرید انواع دریل گیربکسی، دریل شارژی و دریل سیمی

 

پرسش: دریل شارژی آری یا نه!

 پاسخ: پرسش سختی نیست و پاسخ کاملاً بستگی به کاربرد شما خواهد داشت. اما می‌توان گفت دریل‌های شارژی اپراتوری راحت‌تری به دلیل وابسته نبودن به برق شهری دارند مخصوصاً برای کارهای نصب و اسمبل.

 به حدی استفاده از دریل شارژی افزایش پیدا کرده است که در کلیپ‌های رایج منتشر شده در فضای مجازی، به‌سختی می‌توان ابزار سیم‌دار پیدا کرد و بیشتر آن‌ها شارژی هستند.

ظرفیت دریل شارژی یعنی چه؟

یک مثال:

 در پایان برای توصیه بالا مثالی می‌زنم که قبلاً نیز از آن برای دوستانی که در مورد خرید ابزار از بنده نظر پرسی نموده‌اند، استفاده کرده‌ام. در نظر بگیرید قصد خرید یک خودروی سواری دارید. فرض کنیم حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی مد نظرتان باشد. ایران‌خودرو و سایپا و کیا و هیوندا و بنز و پورشه و فورد و لامبورگینی و…

 همگی از این حجم موتور تولیداتی دارند؛ اما آیا قیمت و توانایی‌های این‌ها یکی است؟ تضمین کیفیت در درازمدت چطور؟ خدمات پس از فروش چطور؟

 حال اگر من پول کافی برای خرید مدل‌های بسیار لوکس و گران‌قیمت نداشتم آیا با مدل‌های ارزان‌قیمت نمی‌توانم زندگی کنم؟ و آیا از برتری‌های مدل‌های بالاتر چیزی کاسته خواهد شد؟

 البته اگر خوش‌شانس باشم و خودروی مزبور آتش نگیرد و یا در دره سقوط نکنم بقیه مسائل قابل‌حل است! همان‌طور که یک راننده خوب با یک خودروی معمولی خیلی بهتر از یک راننده ناشی با یک خودروی فوق‌العاده است.

 در مورد ابزار نیز همین موضوع صدق می‌کند. با همه این تفاصیل این یک واقعیت است که امروزه هم در کیفیت و هم در قیمت تنوع بسیاری هست تا سلایق مختلف گزینه برای انتخاب داشته باشند.

 سرفراز باشید.

منبع : آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]