رپورتاژ آگهی, منبت

گشتی در کارگاه منبت کاری محمود صفری هنرمند و دنیایی هنر

آموزش منبت کاری چوب

در این مدت از فعالیت‌های آیچوب با اساتید هنرمندان زیادی افتخار آشنایی و دوستی داشته‌ایم و داریم. به همین جهت تصمیم بر این داریم از این پس با اساتید و هنرمندان صنعت چوب و هنرهای چوبی، گپ و گفت خودمانی داشته باشیم و حاصل این گفتگو را در آیچوب منتشر کنیم.

در این نوشته با یکی از هنرمندان عزیز کشور آشنا خواهیم شد و یکی از آثار زیبای این هنرمند را معرفی خواهیم کرد.

منبت کاری

 

گفتگو با هنرمند، محمود صفری:

آیچوب: جناب صفری لطفاً خودتان را به همراهان آیچوب معرفی کنید.

محمود صفری هستم. متولد ۱۳۶۰ شهرستان جویبار _ استان مازندران

از سال ۱۳۸۳ منبت کاری را شروع کردم و هم‌زمان دوره‌هایی مثل حجم تراشی, نقاشی, منبت، معرق و … را گذرانده‌ام. از کودکی علاقه زیادی به تصویر سازی و ایده پردازی داشته‌ام و این علاقه موجب ورود من به این هنر شد.

تلاش کرده‌ام در دوره های مختلف هنر های چوبی شرکت کنم و از تلفیق این هنرها آثاری خلق کنم. برای شروع به صنایع دستی واقع در شهر ساری مراجعه کردم و از آنجا بود که با اساتیدی مانند استاد پایدار آشنا شدم. پس از گذران دوران آموزشی در کنار اساتید دیگر، منبت کاری را شروع کردم و به‌صورت مستمر و حرفه‌ای به این کار مشغول شدم.

از چه زمانی منبت کاری را شروع کردید؟

.بعد از دو سال کسب و کار خودم را راه اندازی نموده‌ام و تا به امروز مشغول به کار هستم. از آن روز تا به حال، هنوز هیچ کاری را تکراری انجام ندادم و همیشه تلاش کردم کارهایی جدید و ایده‌هایی نو خلق کنم.

هرکس از من کپی نمونه کارهای گذشته‌ام را سفارش دهد، همیشه با تغییراتی جزئی تلاش می‌کنم کاری جدید و زیباتر بسازم. ایده های زیادی در ذهن دارم و در نظر دارم همه ی آن ایده ها را اجرایی کنم.

دوره های حجم تراشی و پیکر تراشی آیچوب

 

لوازم مورد نیاز برای کارگاه منبت کاری چیست؟

چرا به منبت کاری علاقه دارید؟

 اول: به چوب و هنر بسیار علاقه‌مندم و با عشق وارد این کار شدم. نگاهی مادی به منبت نداشتم و ندارم.

 دوم: اینکه به‌هیچ‌عنوان کار تکراری انجام نمی‌دهم و همیشه دوست دارم نوآوری داشته باشم.

 سوم: اینکه ورزش را به‌عنوان بخشی از کار خودم انجام می‌دهم. تا وقتی بدن سالمی نداشته باشید، نمی‌توانید روزی ۸ ساعت یا بیشتر یکجا به‌صورت ایستاده کار کنید.

آموزش منبت کاری

توصیه شما به علاقه مندان منبت کاری چیست؟

 به نظرم دوستانی که به این هنر علاقه‌مند هستند، در کنار علاقه باید دید هنری داشته باشند. به دنبال مادیات نباشند و استمرار در یادگیری و کار با مغار داشته باشند. برای اینکه کار زیبایی داشته باشید، باید درون زیبا داشته باشید. نفس زیبا، خروجی زیبایی هم خواهد داشت.

 همیشه در کار خود تلاش می‌کنم فراتر از تعهدی که به مشتری خود داده‌ام عمل کنم و کاری فراتر از انتظار تحویل دهم. ازآنجایی‌که بخش مالی کار در اولویت‌های بعدی من است، کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهم. به علاقه‌مندان منبت توصیه می‌کنم این رویه را پیش بگیرید تا در کار خود پیشرفت کنید.

 در فضای مجازی پیگیر جدیدترین آثار استادکاران در سراسر جهان باشید. این هنر پایان ندارد و همیشه نمونه کارهایی جدید و نو خلق می‌شود.

هدف از انتخاب رشته منبت کاری

 هدف من از انتخاب این کار رسیدن به آرامش و لذت است. شاید از نظر مادی نمی‌توان بر روی این کار برنامه‌ریزی کرد؛ اما انجام منبت و دست‌کشیدن بر روی چوب برای من بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش است.

 گاهی برای فرار از مشکلات و ناراحتی‌ها، به کار مشغول می‌شوم و هرچه افکار بد در ذهن دارم، از بین می‌رود و این از نظر من بهترین کار دنیاست.

آموزش منبت کاری

موسیقی مورد علاقه استاد منبت کار!

الآن در کارگاه زیاد به موسیقی گوش نمی‌دهم؛ اما آثار بی‌کلام استاد علیزاده، استاد محمدرضا لطفی، استاد کیهان کلهر و استاد شجریان را خیلی دوست دارم. اما اکنون هیچ موسیقی برای من ارزشمندتر از صدای طبیعت، صدای کار با چوب و چکش نیست.

مشکلات منبت کار ها چیست؟

 یکی از مشکلات ما ناهماهنگی بین اتاق اصناف و سازمان صنایع‌دستی است. ما مجبوریم از هر دو صنف جواز بگیریم و مدام بین اصناف جنگ است که فعالیت ما تحت چه عنوانی قانونی است. همیشه اخطاریه پلمپ کارگاه به دست هستیم!

 هرچند که جناب آقای رئیسیان رئیس سازمان صنایع دستی شهرستان جویبار به جد پیگیر حل این مشکلات هستند. ایشان در این مدت حضور خود در جویبار، بسیار فعال هستند در حال سرو سامان دادن به اوضاع هنرمندان هستند.

 مشکل دیگر ما عدم حمایت از صنایع دستی، آثار هنری، اساتید بنام و… است. استاد کاران زیادی هستند که سالیان سال است زیباترین آثار جهانی را خلق می‌کنند؛ اما هیچ‌گاه شناخته نمی‌شوند.

 امیدوارم مسئولین در آینده در نمایشگاه‌ها غرفه‌هایی را به‌صورت اشتراکی به هنرمندان اختصاص دهند تا هر یک بتوانند آثار خود را در دید بازدیدکننده‌ها قرار دهند.

استاد محمود صفری

آینده هنر منبت کاری چوب چگونه است؟

 من بشخصه به این هنر خیلی امیدوارم. در سال‌های گذشته این هنر به‌اندازه کافی شناخته شده نبود و منبت‌کاری کمتر موردتوجه مردم بود. خوشبختانه با ورود اینترنت و شبکه‌های مجازی، هر کسی می‌تواند هنر و آثار خود را به نمایش گذارد.

 مردم بیشتر با این سبک از هنر آشنا شده‌اند و هر روز به علاقه‌مندان صنایع چوب و هنرهای چوبی افزوده می‌شود. مردم درک بهتری نسبت به این سبک از آثار پیدا کرده‌اند و اثر خوب را از اثر بد تشخیص می‌دهند.

آیچوب: سطح خود در منبت را چگونه میبینید؟

 در گذشته به دنبال اندازه‌گیری سطح خود و مقایسه با سطح دیگران بودم. همیشه در نمایشگاه‌ها پیگیر بهترین آثار و جدیدترین نمونه کارها بودم. اما چند سالی است که دیگر به دنبال اثبات اندازه سطح نیستم و معتقدم هر اثر زیبایی مخصوص به خود را دارد.

 زیبایی به نظرم لبخندی است که بازدیدکننده از تماشای آثار بر لبانش نقش می‌بندد و این ارزش دارد.

.

تابلو جنگل استاد صفری

 جنس چوب این تابلو از درخت آزاد یا به نام محلی آن (ازدار) است. از جنگل‌های مازندران تهیه شده و بسیار خوش‌نقش و رنگ است. موضوع این تابلو هم نمایی از یک جنگل بکر است که به‌مرور زمان بخش‌هایی به آن اضافه شد.

 جنگلی که هنوز پای هیچ انسانی به آن نرسیده است. شروع کار از تماشای یک درخت شکسته‌ای که در گشت و گذار من در جنگل کلید خورده بود و آرام‌آرام بخش‌های دیگر به آن اضافه شد و تا به اینجای کار رسید. این تابلو بیشتر طرحی تایلندی به خود گرفته است.

 ابعاد تابلو ۱۱۰ در ۶۰ سانتی متر انتخاب شده و ضخامت این تابلو حدود ۱۰ سانتی متر است و در برخی قسمت‌ها عمق کار به ۹٫۸ میلی‌متر هم رسیده. سبک‌های به کار رفته در این تابلو ترکیبی از منبت چاقویی، منبت سوزنی، حجم تراشی و… است.

 ابزار استفاده شده در این تابلو از انواع مغار، تیغه‌های دست ساز، فرز انگشتی، مغار چاقویی استفاده شده است.

 حدود هشت ماه کار بر روی این تابلو انجام شده و حدود شش ماه دیگر تا اتمام تابلو زمان نیاز دارم. همان‌طور که مشخص است، هنوز پرداخت نهایی شاخه‌ها، برگ‌ها و بخش بالایی تابلو هنوز شروع نشده و در این مدت شش ماه تلاش می‌کنم کار را به پایان برسانم.

استاد محمود صفری

آیچوب: برنامهای برای فروش این تابلو دارید؟

تا به امروز خبری از مراحل کار این تابلو و سطحش اطلاع رسانی نکرده بودم و فروش را برای بعد از اتمام پروژه موکول کرده بودم. اما بنا بر پیشنهاد دوستان آمادگی برای پیش فروش تابلو هم دارم.

در پایان از سایت آیچوب سپاس گزارم.

آموزش منبت کاری

آموزش منبت کاری

 

منبت چوب

 

منبت چوب

 

منبت چوب

 

آموزش منبت کاری

 

تابلو منبت چوبی

 

تابلو منبت چوبی

 

آموزش منبت کاری

 

آموزش منبت کاری

 

آموزش منبت کاری

 

آموزش منبت کاری

 

 آموزش منبت کاری چوب

منبع: آیچوب

10 نظر در “گشتی در کارگاه منبت کاری محمود صفری هنرمند و دنیایی هنر

  1. rasoul najafi گفت:

    سلام
    میخواستم از استاد درخصوص فروش تابلوی منبتکاری شده ۷میلیاردی که ۱۱ سال روش کار شده مشاوره بگیرم .
    درصورت ارسال آدرس ایمیلتون تصاویر این اثر ارزشمند رو واستون ارسال کنم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما دوست گرامی
      از صفحه ((ارتباط با ما)) سایت اسفاده کنید.

  2. بهنام گفت:

    با سلام چگونه می توانم با استاد صفری ارتباط داشته باشم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      با شماره ای که در همین کامنت ها منتشر شده، تماس بگیرید.

  3. سما گفت:

    من میخواستم با جناب اقای صفری ملاقاتی داشته باشم چطور میتونم

    1. آیچوب گفت:

      شماره تماس همکار آقای صفری:
      ۰۹۱۱۳۲۳۸۸۳۷

  4. Ramin گفت:

    سلام چطور میتونم با ایشان ارتباط داشته باشم منظورم اقای محمود صفری هست
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اطلاعات به ایمیل شما ارسال شد.
      [email protected]

    2. علی کریمی گفت:

      سلام با تشکر ا زحمات شما و از خدا درخواست بهترینها رو براتون دارم
      اگر امکان داره من هم میخواستم ببینم چطوری میتونم با استاد ملاقاتی داشته باشم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. آیچوب گفت:

        سلام
        با این شماره تماس بگیرید
        ۰۹۱۱۳۲۳۸۸۳۷

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]