معرفی ابزار, میخکوب

۰ تا ۱۰۰ انواع میخکوب بادی در صنعت چوب + کاربرد آن ها

انواع میخکوب بادی

 میخکوب بادی در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. میخکوب بادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌واسطه ساخت ساز خانه‌های چوبی یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت ساختمان و صنعت چوب است.

 در ایران هم از میخکوب بادی برای ساخت سازه‌های چوبی استفاده می‌شود؛ اما به گستردگی کشورهای پیشرفته نیست.

 مدل‌های مختلف میخکوب بادی در دنیا وجود دارد که به معرفی این مدل‌ها می‌پردازیم؛ اما همه این مدل‌ها در بازار موجود نیست. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور به مدل‌های خاص میخکوب بادی هم نیاز شود.

 با ما در ادامه همراه باشید.

 

تماشا آنلاین معرفی انواع میخکوب بادی

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

میخکوب بادی چیست؟

 میخکوب بادی ابزاری است که با استفاده از فشار باد ذخیره شده در مخزن کمپرسور هوا میخ را به سمت تخته شلیک کند.

 دستگاه میخکوب بادی به‌تنهایی هیچ کاربردی ندارد و برای استفاده از آن باید با استفاده از کمپرسور هوا فشار هوای موردنیاز را برای راه‌اندازی دستگاه فراهم کنید.

 البته میخکوب‌های شارژی هم در بازار موجود هستند؛ اما میخکوب بادی پرکاربردترین و متنوع‌ترین مدل موجود در بازار است.

 میخکوب‌ها در مدل‌های میخکوب مخصوص میخ‌های سقف، میخکوب مخصوص میخکوبی دیوارپوش‌های چوبی، میخکوب مخصوص اتصال اسکلت ساختمان چوبی و… وجود دارد.

 در ادامه به مدل‌های مختلف میخکوب بادی خواهیم تا دید کامل در مورد انواع میخکوب نجاری داشته باشید.

 

انواع میخکوب بادی

 

 میخکوب بادی یکی از پرکاربردترین ابزارها در نجاری، مبل‌سازی، کابینت کاری و دیگر حرفه‌های صنعت چوب هستند. به‌طورکلی ابزارهای بادی یا پنوماتیک (نومتیک / Pneumatics) که به ابزارهای خط مونتاژ و خط تولید نیز معروف‌اند.

 مزیت میخکوب بادی نسبت مدل‌های برقی یا شارژی این است که ابزارهای بادی ساختاری ساده‌تر و در نتیجه استهلاک پایین‌تری دارند. تنها ایراد آن‌ها محدودیت در جابه‌جایی است.

 در خطوط تولید بزرگ‌ترین کارخانه‌ها معمولاً از ابزارهای بادی برای ساخت و مونتاژ استفاده می‌شود.

 بنابراین با استفاده از یک کمپرسور هوا مرکزی و ذخیره هوای فشرده در مخازن بزرگ و لوله‌کشی و هدایت آن تا قسمت‌های موردنیاز، قوای لازم برای تغذیه ابزار بادی تأمین می‌شود.

 ابزارهای بادی بسیار متنوع هستند و حتی ذکر نام تمام ابزارهای بادی برای شما خسته‌کننده خواهد بود. در حقیقت برای بیشتر ابزارهای برقی، معادل بادی نیز ساخته می‌شود و درعین‌حال، برخی از آن‌ها نیز ممکن است معادل نداشته باشند.

 معمولاً ابزارهای بادی بسیار پرقدرت‌تر و کم‌هزینه‌تر از ابزارهای برقی هستند و کاربرد آن‌ها در صنایع و مشاغل، زیاد است.

 معمولاً برای خرید میخ کوب‌های بادی نجاری با چند اسم رایج آشنا هستیم. در این نوشته شما را با میخ کوب‌های بادی مورداستفاده در صنعت چوب و موارد کاربرد هر یک آشنا خواهیم کرد تا در زمان خرید با اطلاعات بیشتری انتخاب کنید.

انواع میخکوب های مورد استفاده در صنعت چوب

 شاید اولین سؤالی که به ذهن برسد این باشد که انواع میخکوب بادی که به آن اشاره کردیم، چه فرقی باهم دارند. وقتی این سؤال را از فروشنده می‌پرسیم، او باتوجه‌به دیده‌های خود، توضیحی ارائه می‌کند.

 ولی در بسیاری موارد کافی نخواهد بود و البته انتظار زیادی نیز نمی‌توان داشت که یک فروشنده ابزار یراق که هزاران قلم کالا در فروشگاه خود به فروش می‌رساند، در مورد تک‌تک این ابزارها اطلاعات کاملی داشته باشد.

 شاید بتوان گفت، تفاوت اصلی این ابزارها گذشته از شکل ظاهری، میخ‌های آن‌هاست. تفاوت در اندازه و شکل این میخ‌ها، شاید برای همه قابل حدس باشد؛ ولی سؤال این است که دقیقاً چه فرقی دارند.

 در ادامه به معرفی انواع میخ کوب‌های مورداستفاده در صنعت چوب خواهیم پرداخت.

 

میخکوب قاب بندی (Framing Nial Guns)

میخکوب قاب بندی framin nail gun

 

میخ کوب های قاب بندی برای میخ کوبی و اتصال چوب های اسکلت و قاب بندی ساختمان استفاده می‌شود. البته متأسفانه در ایران ساخت و ساز خانه های چوبی به ندرت انجام می‌شود و اتصال این بخش ها را به استفاده از پیچ انجام می‌دهند.

میخ کوب های قاب بندی میخ های بلند و قطور (گیج پایین) را به سمت چوب های ضخیم و متراکم شلیک می‌کنند و با قدرت خود میخ را به داخل چوب فرو می‌برند.

این میخ ها اجازه می‌دهند تا قاب و اسکلت اصلی ساختمان بسیار محکم و بادوام به هم متصل شوند.

میخکوب framing در سه مدل بادی و شارژی و کپسولی تولید می‌شود. مدل های شارژی و کپسولی (گاز فشرده) را به سختی پیدا می‌کنید.

 

میخکوب سقفی (Roofing Nial Guns)

میخکوب سقفی roofing nail gun

 

 میخکوب‌های سقفی برای کار بر روی سقف طراحی شده‌اند. البته این مدل‌ها بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی (برای رویه‌کوبی سقف چوبی) کاربرد دارد. حتی در این کشورها هم عموماً پیمانکارهای ساختمانی از آن استفاده می‌کنند.

 هرچند که این میخ کوب‌ها قوی هستند؛ اما به‌اندازه میخکوب‌های قاب بندی (Framing) قوی نیستند.

 در این مدل میخکوب‌ها نیاز نیست میخ تا حد زیادی داخل چوب فرو رود. میخ‌های مورد استفاده در این میخکوب‌ها از نوع تاج بزرگ (عریض) هستند. همان‌طور که در مقاله انواع میخ توضیح دادیم برای چینش این میخ‌ها از روش چینش نواری استفاده می‌شود.

 میخکوب سقفی هم در مدل‌های شارژی و بادی به بازار عرضه می‌شوند.

 

میخکوب کفپوش (Flooring Nial Guns)

میخکوب کفپوش و پارکت چوبی flooring nail gun

 

 کف‌پوش و پارکت چوبی یکی از حوزه‌های خاص در صنعت چوب است. برای نصب کف‌پوش نیاز به ابزار و تجهیزات به‌خصوص دارید.

 یکی از این ابزارهای تخصصی، میخکوب کف‌پوش است. در برخی ساختمان‌ها پیمانکار یک لایه پلای وود روی اسکلت ساختمان پیچ می‌کند و روی این لایه پلای وود، کف‌پوش چوبی میخ می‌شود.

 میخکوب مخصوص کف‌پوش میخ را باقدرت بسیار زیاد به زمین میخ می‌کند. این میخکوب به طور خاص برای میخکوبی لبه (زبانه) کف‌پوش طراحی شده است.

 میخکوب کف، یک میخ بدون سر را از قسمت نری چوب (زبانه) به کف زیرین یا اسکلت زیرین شلیک می‌کند.

 در صورت اشتباه در زمان شلیک با این میخکوب، جبران خسارت کمی دشوار است.

 این میخکوب هم در سه مدل شارژی و بادی و دستی (فنری) در بازار موجود است.

 

میخکوب جانبی (Siding Nail Guns)

میخکوب جانبی siding nail gun

 

 از این میخکوب‌ها برای نصب چوب‌های نما ساختمان استفاده می‌شوند. در واقع چوب‌هایی که به‌صورت دیوارپوش در پهلو یا جانب ساختمان قرار می‌گیرند.

 میخ‌های سایدینگ کمی متفاوت از میخ‌های معمولی هستند. در قسمت لبه میخ‌های سایدینگ دندانه‌هایی وجود دارد که مانع از در آمدن میخ از جای خود می‌شود. در واقع این میخ‌ها فشار زیادی را تحمل می‌کند و بسیار مقاوم است.

 میخ‌های مورداستفاده در این میخکوب معمولاً ۲ تا ۴ سانتی‌متر هستند.

 

میخکوب پایانی (Finish Nial Guns)

میخکوب پایانی finish nail gun

 

 میخکوب‌های پایانی یا نهایی برای اتصال‌های سبک‌تر طراحی شده است. در این میخکوب‌ها معمولاً از میخ‌هایی با گیج ۱۵ و ۱۶ استفاده می‌شود. از این میخکوب می‌توانید برای نصب سازه‌های کوچک و دقیق استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال برای نصب تاج کابینت و قرنیز یا قاب تاج و… میخکوب‌های Finish یا پایانی می‌توان استفاده کرد.

 در بازار ایران این میخکوب‌ها موجود هستند و امکان دسترسی به آن‌ها را خواهید داشت.

 یکی دیگر از ویژگی‌های این میخکوب امکان میخ‌کوبی با میخ‌های بزرگ‌تر (طول بیشتر) است. این میخکوب میخ‌های سوزنی (شانه ای) تقریباً بدون سر را شلیک می‌کند. با کوبیدن این میخ روی چوب اثری زیادی از سوراخ و تاج میخ باقی نمی‌ماند.

 

میخکوب Brad Nail Guns

میخکوب Brad Nail Guns

 

در این دسته میخ کوب ها امکان استفاده از میخ های نازک تر را خواهید داشت. در این میخکوب ها از میخ گیج ۱۸ استفاده می‌شود. موارد استفاده از این میخکوب ها برای اتصال قطعات سبک و جزئی است.

میخ های گیج ۱۸ معمولاً قدرت کمتری دارند و برای ساخت لوازم چوبی تزئینی و قالب گیری و نصب پانل و صنایع دستی استفاده می‌شوند.

اندازه کوچک این میخ ها از شکافتن چوب های نازل جلوگیری می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا میخ راحت تر در چوب پنهان شود. در مرحله رنگ کاری هم پوشاندن سوراخ این میخ ها بسیار راحت تر است.

 

میخکوب سوزنی \ مویی (Pin Nail Guns)

میخکوب سوزنی \ مویی (Pin Nail Guns)

 

 میخکوب سوزنی یا مویی یا میخکوب نامرئی از نام‌های این میخکوب است. احتمالاً تا به این لحظه متوجه شدید که این میخکوب برای کوبیدن میخ‌های بسیار نازک طراحی شده است. منظور ما میخ‌های بسیار نازک، میخ با گیج ۲۳ است.

 این میخ‌ها آن‌قدر نازک هستند که شبیه به پین به نظر می‌رسند. حتی مدل‌های پلاستیکی میخ‌های گیج ۲۳ هم زمانی در بازار ایران آمده بود.

 درصورتی‌که پروژه‌های بسیار خاص دارید و نمای کار برای شما اهمیت دارد، از میخ‌های پینی یا سوزنی استفاده کنید.

 فقط در نظر داشته باشید که این میخ‌ها مقاومت کششی و خمشی زیادی ندارند؛ بنابراین برای موارد سبک وزن توصیه می‌شوند.

 

کدام میخکوب نجاری مناسب کار من است؟

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، مدل های مختلف میخکوب بادی به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نوع نیاز خود اقدام به استفاده از میخکوب بادی کنید.

نکته مهم بعد از خرید میخکوب بادی، انتخاب میخ مناسب میخکوب بادی است. ما در نوشته های پیشین در مورد انواع میخ مورد استفاده در میخکوب های بادی و نحوه انتخاب آن صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله و ویدئو را از دست ندهید.

 

منبع: آیچوب

دوستان کپی کار لطفاً کپی نکنید…

 

149 نظر در “۰ تا ۱۰۰ انواع میخکوب بادی در صنعت چوب + کاربرد آن ها

  1. وحید گفت:

    سلام
    من برای استفاده در خانه و ساخت کابینت و کمد از چه میخکوبی و یا چه برندی استفاده کنم که هم کارایی لازم‌رو داشته باشه و هم هزینه ی زیادی نکرده باشم.
    حرفه ی من کابینت و کمد نیست و فقط برای خودم درست میکنم.

  2. علی گفت:

    سلام عرض شد.
    ببخشید من برای تولید یه پالت خاص باید میخ تی ان6,5 استفاده کنم و سه چهارتا میخکوب لازم دارم.
    میخواستم ببینم چه میخکوبی تهیه کنم که این میخ و بشه استفاده کرد،واینکه میشه میخهای دیگه هم توش گذاشت؟و چه برندی پیشنهاد میکنید که هم کیفیت مناسب و قیمت مناسب داشته باشه.سپاس از راهنماییهاتون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      در این مورد باید تحقیق کنیم.
      تلاش می کنیم ویدئویی در این زمینه تولید کنیم

  3. ناصر گفت:

    سلام و خسته نباشيد
    اگه بخوام دو تا قطعه ام دي اف 16 ميل رو دوبله كنم و تبديلش كنم به 32 ميل و ميخكوب هم نداشته باشم راهكار چي ميتونه باشه. ايا از چسب ميشه استفاده كرد؟ چه نوع چسبي؟. ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      ام دی اف خام باشد چسب پرس گرم مناسب است

  4. فرشاد گفت:

    سلام روز بخیر.
    من دستگاه آنکور t50 گرفتم. میشه راهنماییم کنید که چه نوع میخی باید داخل دستگاه بزارم!؟چون من همه مطالب و حتی سوال و پرسش ها رو خوندم . میخ تیپو به دستکاه t50 من میخوره یعنی !؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      کاتالوگ دستگاه رو بخونید

  5. ثمین گفت:

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      سلامت باشید
      سپاس از همراهی و حمایت شما

  6. اسماعیل گفت:

    با سلام
    # میخ کوب و منگنه کوب آنکور الان در بازار قیمتش خیلی مناسبه؟ آیا شما برای کارهای خونگی و سبک این مارک را پیشنهاد می‌کنید؟
    #در ضمن من یک منگنه ومیخ کوب برقی دارم ..خواستم ببینم سوزن ومنگنه میخ ( اسکا ۱۶ میل )این دستگاه به میخ کوب و منگنه کوب میخوره؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام اسماعیل عزیز
      بله، به نسبت قیمتش خوبه…
      در مورد اینکه سوزن هاشون شبیه به هم هست یا نه… اطلاعات دقیقی ندارم
      ولی نباید تفاوتی داشته باشند

  7. Karjal گفت:

    با سلام و عرض خداقوت
    آیا امکان این هست که از یک دسنگاه برای هردو کار (میخ و منگنه) استفاده کرد؟ یعنی امکان تعویض گیج وجود داره یا خیر؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر، من ندیدیم هنوز…

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]