رنگ‌کاری

آموزش تغییر رنگ چوب سفید به قهوه ای از ۰ تا ۱۰۰

آموزش تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید

 تغییر رنگ چوب قهوه‌ای به سفید یا از مشکی به قهوه‌ای یکی از پرطرف‌دارترین انواع تغییر رنگ‌ها در رنگ‌کاری چوب است. درگذشته سازه‌های چوبی با رنگ‌هایی مانند مشکی و قهوه‌ای تیره رنگ‌کاری می‌شدند و سلیقه عموم مردم در آن طیف رنگی بود.

 یکی از پرسش‌هایی که در این مدت بسیار زیاد پرسیده می‌شود مربوط به تغییر رنگ سرویس خواب، تغییر رنگ میز، تغییر رنگ مبلمان و تغییر رنگ هرگونه لوازم‌خانگی منزل است. معمولاً بانوان باتوجه‌به علاقه و حس نیاز بیشتر به تغییر، از مخاطبین اصلی این بخش هستند.

 در این‌گونه موارد افرادی که با رنگ لوازم چوبی مشکل دارند، به جستجو در اینترنت می‌پردازند و با مطالب مربوط به پرسش منتشر شده در آیچوب مواجه می‌شوند.

 در این نوشته به آموزش تغییر رنگ استاندارد لوازم چوبی می‌پردازیم.

توجه:

در گام اول پیشنهاد می کنیم برای یادگیره اصولی رنگ چوب دوره آموزشی رنگکار ماهر | آموزش رنگ چوب و MDF را حرفه ای یاد بگیرید.

مرحله اول؛ شناخت نوع چوب و نوعی رنگی که قبلاً اجرا شده؟!

دسترسی سریع : پنهان

 فرض می‌کنیم شما یکی از افرادی هستید که با مشکلاتی ازاین‌دست مواجه هستید و قصد تغییر رنگ لوازم چوبی خانه خود را دارید. برای شروع باید بدانید جنس لوازمی که قصد تغییر رنگ آن را دارید چیست؟ MDF، لترون، چوب، پلای وود و اگر چوب هست، چوب چه درختی است؟ اگر MDF است، ام‌دی‌اف خام هست که روی آن رنگ شده یا روکش لمینت؟

 اگر جنس چوب را بدانید، در مرحلهٔ بعد باید بدانید رنگی که در حال حاضر بر روی چوب کار شده چه رنگی هست؟ فوری یا روغنی؟ سیلر یا کیلر؟ خودرنگ یا پوششی؟ پس از دانستن این موضوع تصمیم شما برای ایجاد رنگ جدید چیست و دوست دارید از چه رنگی استفاده کنید؟ روغنی یا فوری؟ پوششی یا خودرنگ؟ باتوجه‌به شرایط بالا، نوع رنگ‌کاری شما مشخص می‌شود.

 اما نکته اینجاست که راهنمایی برای حل مشکل رنگ چوب اولین مرحله مشاهده ایراد با چشم است. حداقل باید مشکل را به‌صورت عکس یا فیلم مشاهده کرد تا بتوان نظر بهتری داد و معمولاً انجام این کار در فضای سایت کمی مشکل است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگ کردن چوب با سیلر کیلر

آموزش شناخت انواع رنگ چوب

اجرای رنگ روی چوب بسیار متفاوت از اجرای رنگ روی دیوار یا فلز هست. شاید بتوانید با رنگ پلاستیک رنگ دیوار را تغییر دهید و یا اینکه با رنگ روغنی درب فلزی خانه‌تان را دوباره رنگ کاری کنید؛ اما داستان اجرای رنگ روی چوب متفاوت هست. به راحتی نمی‌توان هر رنگی را روی سازه چوبی که قبلاً یک بار رنگ شده، اجرا کرد.

اگر سازه چوبی خام بود، امکان اجرای هر رنگی را داشتید؛ اما سازه‌ای که یک بار رنگ شده به سادگی رنگ پذیر نیست. ممکن است هرگونه اشتباه در اجرای رنگ موجب ایجاد خسارت شود.

ابتدا باید بدانید چه رنگی مناسب چوب هست؟ آیا رنگ‌های سلولوزی را می‌شناسید؟ آیا رنگ‌های فوری را می‌شناسید؟ آیا با بتونه چوب و روش ساخت اجرای آن آشنا هستید؟ تا به حال با استفاده از پیستوله رنگ اجرا کردید؟ آیا با نسبت‌های ترکیب تینر و رنگ آشنا هستید؟

این سؤال‌ها و سؤال‌های بسیار دیگر را باید قبل از تصمیم برای تغییر پاسخ دهید. حال اگر به این موارد آشنایی دارید، کار را ادامه دهید و اگر آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب آموزشی آیچوب را مطالعه کنید.

پیشنهاد آیچوب:

معرفی انواع رنگ چوب | کدام رنگ بهتر است؟!

 

لوازم مورد نیاز برای رنگ کردن چوب

 برای ارائه نظر باید بدانیم تجهیزات موجود در خانه شما به چه اندازه‌ای است؟ باید بدانیم سطح اطلاعات شما برای اجرای رنگ به چه صورت هست؟ تا چه اندازه با رنگ‌های مخصوص چوب آشنایی دارید؟

فضای کافی برای استفاده از ابزاری مثل سنباده دیسکی دارید؟ امکان خروج خاک حاصل سنباده‌کاری در فضای خانه شما وجود دارد؟ با پیستوله آشنایی دارید؟ و سؤالات زیادی دیگری که به ما برای ارائه پاسخی بهتر کمک می‌کند.

 بخش مهمی از رنگ‌کاری دوباره چوب، استفاده از سنباده و پیستوله است. شاید بتوان سنباده‌کاری را با استفاده از دست انجام داد؛ اما اجرای رنگ چوب باید با پیستوله انجام شود. حداقل نیاز شما برای رنگ‌کاری چوب، یک کمپرسور هوا و پیستوله هست.

 دستگاه‌های سنباده‌کاری را هم نباید فراموش کرد. تقریباً می‌توان گفت پاک‌کردن رنگ با استفاده از سنباده و دست شبیه به داستان فرهاد کوه‌کن هست!

 در مرحلهٔ بعد شما برای تغییر رنگ لوازم چوبی چند راه‌حل پیش رو دارید. شما می‌توانید رنگ سرویس چوبی را کامل پاک کنید و از نو شروع به رنگ‌کاری نمایید یا اینکه روی همین رنگ موجود، رنگ جدید را اجرا نمایید.

البته روش دوم به همین سادگی نیست. معمولاً رنگ‌های فوری رنگ زیرین را به‌راحتی می‌سوزانند و موجب ایجاد سوختگی و چین‌خوردگی رنگ می‌شود.

پیشنهاد آیچوب:

معرفی ابزار مورد نیاز برای رنگ کردن چوب و راه اندازی کارگاه

روش های پاک کردن رنگ چوب

رنگ را کامل پاک کنید و از نو شروع به رنگ‌کاری کنید. در این روش باید بدانید چگونه باید رنگ را از بین برد. بهترین روش این هست که رنگ چوب را کامل پاک کنید. در حالت گزینه‌های زیادی روی میز دارید. می‌توانید رنگ موج نما اجرا کنید یا پوششی… می‌توانید با خیال راحت رنگ را با غلظت بالا اجرا کنید. پس دست‌به‌کار شوید.

استفاده از اسید رنگ پاک کن

  این روش را در آیچوب منتشر نمی‌کنیم؛ چون ممکن است برخی در اثر بی‌توجهی خسارت جانی و مالی به وجود آورند؛ اما به‌صورت کلی می‌توان به معرفی این روش پرداخت.

به رنگ‌فروشی مراجعه کنید و یک قوطی رنگ پاک‌کن تهیه کنید. دستکش، عینک و ماسک هم فراموش نشود. رنگ پاک‌کن را با قلم‌مو روی کار اجرا کنید و پس از حدود دو دقیقه یا به‌محض اینکه رنگ نرم شد، با استفاده از کاردک یا فرچه سیمی نرم، رنگ را پاک کنید.

پس از پاک‌شدن رنگ، سازه خام آماده هست تا هر رنگی که مدنظر دارید را به‌راحتی اجرا کنید. فقط لطفاً مراقب باشید تا گاز رنگ پاک‌کن به شما آسیب وارد نکند.

باتوجه‌به تجربه‌ای که از کار با رنگ پاک‌کن داریم، این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنید. روشی بسیار پر خطر و پر دردسر هست. گاهی باید در چندین مرحله این کار را انجام دهید که مقرون‌به‌صرفه و راحت نیست. خطرات انجام این کار هم بماند…

این مواد به‌شدت خطرناک هستند و حتی با یک‌بار تنفس گاز آن تا روزها سرفه‌های ممتد آرامش را از شما خواهد گرفت.

پاک کردن رنگ با استفاده از سنباده

 در این روش شما باید دستگاه‌هایی مثل سنباده دیسکی، سنباده لرزان، سنباده گرد لرزان و… در دسترس داشته باشید و با استفاده از این دستگاه‌ها، رنگ ابتدایی را پاک کنید. در این روش معمولاً کاغذ سنباده خیلی زود کارایی خود را از دست خواهد داد.

به عبارتی چاره‌ای هم نیست. شما باید یک لایه رنگ را از روی چوب پاک کنید و بخشی از این لایه رنگ به‌صورت خاک در هوا پخش می‌شود و بخش دیگر به صفحه سنباده می‌چسبد.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، اگر دستگاه سنباده در اختیار نداشته باشید، کار بسیار سختی پیش رو دارد. پس از پاک‌شدن رنگ امکان اجرا هر رنگی را خواهید داشت، رنگ فوری، رنگ سلولوزی و یا حتی روغن گیاهی مخصوص چوب. از میان این گزینه‌ها بدون شک روغن گیاهی مخصوص چوب روشی آسان، سریع و سالم‌تر هست.

 اگر علاقه به اجرای رنگ‌های براق مانند نیم پلی‌استر دارید، ما در نوشته‌های پیشین در این مورد آموزش منتشر کرده بودیم و نیازی به توضیح دوباره آن در این بخش نیست. پس از پاک‌کردن رنگ مطلب آموزش رنگ‌کاری چوب به روش نیم پلی‌استر را مطالعه کنید.

 در روشی اجرای رنگ نیم پلی‌استر، رگه‌های چوب مشخص است و یکی از زیباترین سبک‌های رنگ‌کاری هست؛ اما مناسب ام‌دی‌اف خام نیست. در رنگ‌کاری MDF خام شما باید از رنگ‌های فوری پوششی استفاده کنید که در آینده در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش پاک کردن چوب از روش های خانگی تا صنعتی

پتینه کاری روی چوب

  استفاده از سبک پتینه بر روی چوب یکی از روش‌هایی هست که دردسرهای روش‌های قبل را ندارد. در این شیوه می‌توانید با استفاده از ابر، پنبه، پارچه یا قلم‌مو رنگ فوری را بر روی کار اجرا کنید و طرح‌های پتینه بر روی چوب اجرا کنید.

اساتید زیادی در فضا مجازی به‌صورت ویدئویی به آموزش رایگان این سبک از نقاشی پرداخته‌اند. فقط کافی است کمی جستجو در این مورد داشته باشید.

روش‌های زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکلاتتان را حل کنید؛ اما اگر مطالعه کاملی بر آموزش‌هایی که در آیچوب منتشر شده است داشته باشید، اطلاعات خوبی در مورد رنگ چوب به دست خواهید آورد.

استفاده از رنگ روغنی

 رنگ‌روغنی یکی دیگر از روش‌های پیش روی شماست که به نظر می‌رسد به‌عنوان آخرید راهکار باید به آن فکر کنید. اگر هیچ تجربه‌ای در رنگ‌کاری ندارید، اگر نمی‌توانید هزینه کنید، اگر وقت ندارید، اگر زیبایی سازه برای شما مهم نیست، اگر زمان خشک‌شدن برای شما مهم نیست، اگر نقش‌ونگار و رگه چوب برای شما مهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌روغنی روی چوب استفاده کنید.

 در این حالت روی رنگ را با سنباده ۲۲۰ سنباده‌کاری کنید و با استفاده از قلم‌مو و رنگ‌روغنی و تینر (بنزین) رنگ موردنظر را بر روی رنگ قبلی پیاده کنید. با این روش نقش‌ونگار و رگه چوب ناپدید می‌شود و رنگ کاملاً سطح چوب را می‌پوشاند.

 این روش سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای رنگ‌کاری دوباره چوب است. در مواردی که ارزش کار بالا نباشد، از این روش استفاده می‌شود. مثلاً برای زیباتر شدن رنگ درب‌های چوبی قدیمی از روغن‌جلا استفاده می‌شود.

 اجرای رنگ فوری بر روی رنگ‌روغنی امکان‌پذیر نیست و باعث خراب‌شدن رنگ قبلی می‌شود. پی نکتهٔ کار اینجاست که در این شیوه باید از رنگ‌روغنی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: رنگ روغنی چیست و چه کاربردی در رنگ چوب دارد؟

استفاده از لاک الکل

 برای تغییر رنگ سرویس می‌توانید از لاک‌الکل هم استفاده کنید. لاک‌الکل را با پودرهایی مثل گِل ماش سینکا، اخرا، دوده و یا امرا مخلوط کنید و محلول به‌دست‌آمده را با پنبه یا پارچه بر روی سطح بکشید.

برای پررنگ‌شدن کار می‌توانید اجازه دهید لاک‌الکل خشک شود و دوباره یا چندین بار روی کار بکشید. برای امتحان می‌توانید این کار را ابتدا در گوشه‌ای از کار انجام دهید و در صورت تمایل به کار خود ادامه دهید.

پیشنهاد آیچوب:

لاک الکل چیست؟ | چطور لاک الکل را روی چوب اجرا کنیم؟

چرا تغییر رنگ از قوه‌ای به سفید؟

 شرکت‌های تولیدکننده لوازم چوبی رو رنگ‌کارهای چوب هم باتوجه‌به سلیقه عموم مردم، اقدام به رنگ‌کاری سازه‌های چوبی مانند کمد لباس و سرویس خواب و دیگر لوازم چوبی می‌کردند.

 حال سلیقه مردم تغییر کرده و به رنگ‌هایی مانند سفید و کرم روی آورده‌اند. پس درخواست‌های زیادی برای تغییر رنگ لوازم چوبی از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری به شما رنگ‌کار عزیز داده می‌شود.

 باتوجه‌به درخواست همراهان عزیز آیچوب برای انجام دست این کار، در این نوشته به آموزش طرح موج مصنوعی بر روی سازه‌هایی مانند کمد لباس که رنگ فوری بر روی آن اجرا شده است می‌پردازیم. نکته جالب این هست که با این آموزش حتی می‌توانید سازه‌هایی که هیچ طرح و نقشی ندارند را با تکنیک موج مصنوعی به طرح چوب تغییر دهید.

 همچنین اگر رنگ سفید مدنظر شما هست، می‌توانید بدون اجرای موج مصنوعی، کارتان را به سفید یک دست تغییر دهید.

قبل از شروع به تغییر رنگ چوب این موارد را به خاطر بسپارید!

 مهم نیست زیر کار چه رنگی وجود دارد، مراحل انجام کار را به‌خاطر بسپارید و فقط رنگ‌ها را تغییر دهید.

 برای تغییر هر وسیله چوبی از این روش می‌توانید استفاده کنید.

 اگر لوازم استاندارد این کار را ندارید خودتان را به‌سختی نی اندازید و کار را به رنک کار چوب بسپارید.

 اگر تابه‌حال رنگ‌کاری چوب انجام ندادید، احتمالاً تغییر رنگ برای شما مشکل خواهد بود.

 اگر دوست دارید، می‌توانید از تکنیک پتینه‌کاری برای تغییر رنگ چوب استفاده کنید که نیاز به تجهیزات زیاد ندارد.

چه لوازمی برای تغییر رنگ لوازم چوبی نیاز داریم؟

برای تغییر رنگ از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری، به لوازم و تجهیزاتی نیاز دارید تا کارتان را درست انجام دهید. تأکید می‌کنیم که اگر به این تجهیزات دسترسی ندارید، خودتان را به دردسر نی اندازید و کار با به رنگ کار چوب بسپارید.

تخصص در اجرای رنگ با پیستوله و شناخت کامل رنگ‌های فوری!

کمپرسور هوا و پیستوله رنگ کاری

سنباده دیسکی یا پولیشر یا سنباده تانکی

کاردک بزرگ و کاردک کوچک

شابلون موج مصنوعی

لوازم بتونه مل و سیریش، آستری فوری، شاپان

 

آیا استفاده از رنگ روغنی برای انجام این کار درست است؟

 قبل از هر چیز لازمه مطلبی را تذکر بدهیم. به دو دلیل استفاده از هرگونه رنگ‌روغنی در زیر کار برای این نوع کارها اشتباه هست:

 اول: راه ساده و منطقی‌تری برای این کار هست.

 دوم: روغن‌های حلال تینری هم بوی بدی دارند هم هزینه دارند وهم دیر خشک می‌شود. از همه مهم‌تر آنکه در مبحث درهای چوبی ساختمان این روغن‌ها بانفوذ به لایه‌های پایینی سبب جداشدن شبکه داخلی در از لایه رویی می‌شود.

 چون چسب پرس به روغن حساس هست و به‌مجرد تداخل با یکدیگر اثر چسبندگی‌اش را از دست می‌دهد در صورت استفاده از روغن‌های حلال آب هم مشکلات دوچندان می‌شود.

عوض کردن رنگ کمد چوبی از قهوه ای به سفید

مراحل تغییر رنگ چوب با رنگ فوری

در این آموزش یک کمد قدیمی لباس که با رنگ مشکی فوری رنگ شده بود را قرار است به رنگ قوه‌ای طرح موج مصنوعی تغییر دهیم. جنس بدنه و کشوهای این کمد از نئوپان (تخته فشرده چوبی) است.

برای شروع قبل از هر چیز کار را بررسی کنید که اگر مشکلات نجاری (مانند شکستگی، مشکلات لولا و ریل، شکسته بودن پایه و …) داشت آن را برطرف کنید.

در مرحله بعد باید لایه رنگ موجود بر روی کار را کامل پاک کنید. دستگاه‌هایی مانند سنباده تانکی و سنباده دیسکی (سنباده پولیشر) دو گزینه مناسب پیش روی شما هستند.

 

آیا پاک کردن رنگ نیاز هست؟

بله؛ اگر قرار باشد رنگ‌کاری را درست انجام دهید، باید لایه رنگ زیرین را پاک کنید تا کارتان اصولی پیش رود. تلاش نکنید از مراحل کار عبور کنید و به مرحله دیگر پرش کنید. شما باید کار را درست و اصولی انجام دهید.

در ابتدا توضیح داده بودیم که اگر تجهیزات، وقت و حوصله کافی ندارید، از تکنیک‌های پتینه‌کاری استفاده کنید.

تغییر رنگ چوب با رنگ فوری با کمترین ابزار

با استفاده از ماشین پوست یا همان سنباده دیسکی لایه رنگ موجود روی کار را کامل پاک کنید. برای انجام این کار حتماً ماسک و عینک و لباس مناسب و فن تخلیه هوا و… داشته باشید. گردوخاک زیادی در انتظار شماست. برای سلامتی خود ارزش قائل شوید.

مرحله بتونه کاری به روش مل و سیریش

مرحله بتونه کاری به روش مل و سیریش

  پس از اتمام سنباده‌کاری گردوخاک را با فشار باد و دستمال از روی کار پاک کنید و بتونه مل و سیریش را روی کار اجرا کنید. به مقدار یک کاردک مل را روی تخته بتونه بریزید و سپس به‌اندازه دو و نیم قاشق غذاخوری سریش به آن اضافه کنید.

کمی آب اضافه کنید و با استفاده از لیسه و کاردک بتونه را خمیری کنید. لازم به توضیح است که ساخت این بتونه انرژی بیشتری می‌طلبد پس از ساخت بتونه کل کار را ماستیک کنید. بتونه کردن تمام کار را در رنگ‌کاری ماستیک می‌نامند.

تغییر رنگ دراور چوبی با کمترین ابزار

  در این مرحله فرصت دارید سوراخ‌های بزرگ و ترک‌های عمیق را به‌خوبی پوشش دهید.

پس از پایان ماستیک کاری به‌سرعت بتونه روی کار خشک می‌شود. اگر بتونه برای ماستیک مجدد ندارید مقداری بتونه بسازید. بتونه دست دوم باید مقداری نرم‌تر از سری اول باشد بدون انجام هیچ‌گونه کار اضافی ماستیک دست دوم را شروع کنید.

پس از اتمام بتونه‌کاری و خشک‌شدن آن با استفاده از یک سنباده ۲۲۰ به نرمی بر روی سطح کار بکشید تا زبری و پرز کار بر طرف شود دقت کنید که سنباده زدن را در حدی انجام دهید که کار را نرم و صیقلی کند و نیاز نیست کل بتونه را پاک کنید. هدف یکنواخت کردن کل کار هست. پس از اتمام کار با یک سطح نرم صیقلی خواهید داشت.

مرحله اجرای رنگ آستری فوری

در این مرحله باید رنگ آستری فوری را با پیستوله اجرا کنید. یک‌بار دیگر گرد و خاک موجود بر روی کار را برطرف کنید.

مرحله اجرای رنگ آستری فوری رو ورق ام دی اف

 اگر به پیستوله دسترسی دارید رنگ آستری سفید فوری که با شماره ۱۰۱۹ (کحالی) شناخته می‌شود را تهیه کرده و با اضافه کردن گل ماش و اخرایی فوری، رنگ وانیلی بسازید و پس از رقیق کردن آن را به کار بپاشید. آستری ساخته شده را با استفاده از پیستوله روی کار بپاشید.

 این کار باید بادقت بالایی انجام شود و بسیار مراقب باشید که در پروسه اجرای رنگ با پیستوله، سطح کار لایه‌لایه و چندرنگ نشود.

نکته:


با توجه به اینکه قرار است این کمد لباس به رنگ قهوه‌ای تغییر کند، رنگ آستری سفید فوری با گل ماش و اخرایی فوری ترکیب شد. اگر شما دوست دارید رنگ کمد سفید باشد، نیاز نیست آستری سفید را با رنگ دیگری ترکیب کنید.

 پس از خشک‌شدن آستر توسط یک سنباده ۲۲۰ کهنه سطح کار را به‌آرامی سنباده کنید و دوباره آستر را رقیق‌تر کرده و روی کار اجرا کنید. تا به اینجای کار بخش مهمی از مراحل کار انجام شده و تقریباً به مرحله پایانی رسیدید.

 اگر دوست نداشته باید روی کار موج مصنوعی اجرا کنید، می‌توانید همین‌جا کار را به پایان برسانید و پوشش پایانی را روی کار اجرا کنید؛ اما اگر قرار هست طرح موج مصنوعی را اجرا کنید، با ما در ادامه همراه باشید.

 همچنین می‌توانید با استفاده از همرنگی جلوه زیباتری به کار داده و در نهایت از نیم یا تمام پلی‌استر استفاده کرده و کار روبه‌اتمام برسانید.

مرحله اجرای موج مصنوعی روی چوب

اجرای موج مصنوعی روی چوب و ام دی اف

 

برای اجرای موج مصنوعی از شاپان و شابلون موج مصنوعی جهت ایجاد طرح بهره بگیرید. شاپان را با استفاده از دستمال روی کار اجرا کنید و شابلون را در جهت طول یا عرض چوب (بستگی به جایگاه ورق دارد) حرکت دهید.

اجرای موج مصنوعی روی چوب با شابلون طرح موج مصنوعی

 

حرکت شاپان باید کامل صاف و در یک مسیر مشخص انجام شود. با حرکت نرم مچ دستتان امکان ایجاد رگه متراکم و جدا از هم چوب را خواهید داشت.

البته ما در آیچوب مفصل مبحث آموزش موج مصنوعی روی چوب را آموزش داده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم از این مطلب دیدن کنید.

مرحله پایانی رنگ چوب و اجرای پوشش نهایی

عوض کردن رنگ کمد چوبی در خانه

 

برای اینکه موج‌های شاپان در اثر سایش از بین نروند، باید از یک پوشش مقاوم استفاده کنید. در این مرحله مقداری روغن جلا خودرویی یا کیلر خودرویی را با پیستوله روی کار اجرا کنید تا یک پوشش فوق‌العاده زیبا داشته باشید.

امیدواریم این نوشته موردپسند شما قرار گرفته باشد و بتوانید به‌سادگی تغییر رنگ از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری را انجام دهید. مهم روش انجام کار هست که در این نوشته به آن پرداختیم. انتخاب نوع رنگ بستگی به هدف و سلیقه شما دارد.

 

عوض کردن رنگ چوب

 

پیروز باشید.



***فصل دوم***

 

چگونه صندلی قدیمی را به رنگ سفید روغنی تغییر دهم؟

 پرسش شما:

 با راهنمایی فروشنده رنگ روغنی سفید و تینر برای رنگ چوب خریدم و میخوام صندلی‌های میز غذاخوری رو رنگ کنم … لذا درخواست آموزش این کار را دارم از استاد محترم

 پاسخ:

 با سلام قبل از هر کاری صندلی‌ها رو خوب برانداز کنید و چنانچه احتیاج به بتونه‌کاری داشت از فروشنده بتونه روغنی آماده که در ظرف‌های نیم و یک‌کیلویی موجود هست به‌اندازه لازم تهیه کنید.

لیسه و کاردک و دو برگ هم سنباده پوستاب ۲۲۰ بگیرید و بتونه آماده رو به‌وسیله یک چوب خوب مخلوط کرده و سوراخ‌ها و ترک و هر کجا رو که لازم داره بتونه‌کاری کنید.

 پس از گذشت زمانی معادل ۱۲ ساعت تمام قسمت‌های مختلف صندلی رو خوب سنباده کنید و فقط به‌جاهایی که بتونه داره اکتفا نکنید پس از سنباده‌کاری گردوخاک کار رو از روی کار پاک کنید.

 رنگتان را ابتدا خوب داخل ظرف رنگ هم بزنید و سپس با مخلوط‌کردن تینر غلظتش رو در حد روغن‌مایع برسانید و شروع به رنگ‌زدن کار نمایید.

تغییر رنگ صندلی قدیمی به رنگ سفید

 سعی کنید قبل از انجام رنگ مطلب آموزشی نحوه کار با قلم‌مو رو از همین سایت مطالعه کنید پس از اجرای رنگ کار و گذشت زمان ۲۴ ساعت دوباره کار رو برانداز کنید چنانچه احتیاج به بتونه‌کاری مجدد داشت از همان بتونه استفاده کرده و پس از گذشت زمان ۶ تا ۸ ساعت که بتونه خشک شد با استفاده از همان سنباده ۲۲۰ دوباره کل کار رو سنباده کنید.

 پس از برطرف نمودن گردوخاک رنگ رو به‌اندازه یکی دو درصد بیشتر از دست‌اول رقیق کنید و به کار بزنید و منتظر شوید تا خشک شود.

 پس از خشک‌شدن چنانچه کار باز احتیاج به بتونه‌کاری داشت انجام بدید و پس از خشک‌شدنش سنباده کنید.

اگر هم بتونه‌کاری نداشت پس از خشک‌شدن رنگ دست‌دوم با استفاده از سنباده کارکرده کل کار رو سنباده کرده و رنگ رو رقیق‌تر از دو دست قبلی نموده و برای آخرین بار رنگ رو به کار بزنید.

پس از خشک‌شدنش از نتیجه زحمات خود لذت ببرید در طول انجام کار صبر و دقت و ظرافت رو فراموش نکنید.

چگونه رنگ پریدگی مبلمان را حل کنم؟

حل مشکل رنگ پریدگی مبلمان

 

  پرسش شما:

من چوب مبل هام رو که رنگش پریده بود رو شاپان زدم. با تینر روغنی ۱۰۰۰ مخلوط کردم. الآن بعد گذشت ۴ روز رنگ پس می‌دهد. وقتی با دستمال روی کار می‌کشم، مبل رنگ پس می‌دهد. لطفاً راهنمایی کنید.

پاسخ:

با سلام تینر روغنی در واقع همان نفت سابق هست که دارای چربی بسیار زیادی است و حل‌کردن شاپان با تینر روغنی باعث میشه تا چند ماه خشک‌شدنش طول میکشه شاپان رو فقط بایست با بنزین حل کرد.
الآن شما بایست با یک دستمال آغشته به بنزین چربی تینر روغنی رو پاک کنید و از آموزش بالا برای رنگ‌کردن دوباره سازه چوبی استفاده کنید. به‌هیچ‌عنوان این کار شما استاندارد نیست و برای ترمیم کار پیشنهاد نمی‌کنیم.

تغییر رنگ قهوه‌ای به سفید

تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید

 پرسش شما:

 با سلام و تشکر از شما
من می‌خواهم درب‌های قهوه‌ای اتاق‌ها را که سیلر کلر خورده را به رنگ سفید در بیارم. از چه رنگی استفاده کنم که روی کیلر اجرا شود و مشکلی نداشته باشه همچنین پوشش خوبی هم داشته باشه؟
آیا از آستری سفید و رنگ فوری سفید میتونم روی کیلر استفاده کنم که بعد روش نیم پلی استر شفاف یا سفید اجرا کنم؟
رنگ پلی یورتان سفید چطور؟ می‌شود روی کیلر استفاده کرد؟
منتظر جواب تون هستم متشکرم

 پاسخ آیچوب:

 با سلام برای سفیدکردن رنگ در نقاشی چوب ابتدا باید از آستر سفید استفاده کنید بعد رنگ سفید و برای رویه باید از نیم پلی استر سفید استفاده کنید یا پلی یورتان
نیم پلی استر شفاف اگر استفاده کنید کارت به‌جای سفید، کرم رنگ خواهد شد و مطلب بعد اینکه از رنگ روغنی الکید آمین هم می تونی استفاده کنید البته از نوع اتومبیلش به هر جهت انتخاب با شماست.

 موفق باشید

 

آموزش رنگ روغنی برای میز و صندلی غذاخوری

 با عرض سلام و خسته نباشید. با راهنمایی فروشنده رنگ روغنی سفید و تینر خریدم و می‌خواهم صندلی‌های میز غذاخوری را رنگ کنم…لذا درخواست آموزش این کار را دارم از استاد محترم… سپاس از لطفتان
سپاسگزارم

 پاسخ آیچوب:

 با سلام قبل از هر کاری صندلی‌ها را خوب برانداز کنید و چنانچه احتیاج به بتونه کاری داشت، از فروشنده بتونه روغنی آماده که در ظرف‌های نیم و یک کیلویی موجود هست به اندازه لازم تهیه کنید.

 لیسه و کاردک و دو برگ هم سنباده پوستاب ۲۲۰ بگیرید و بتونه آماده را به‌وسیله یه چوب خوب مخلوط کرده و سوراخ‌ها و ترک و هر کجا را که لازم داره بتونه کاری کنید.

 پس از گذشت زمانی معادل ۱۲ ساعت تمام قسمت‌های مختلف صندلی را خوب سنباده کنید و فقط به جاهایی که بتونه داره اکتفا نکنید.

 پس از سنباده کاری گرد و خاک کار را برطرف نموده و رنگتان را ابتدا خوب مخلوط کرده و سپس با مخلوط کردن تینر غلظتش را در حد روغن مایع برسانید و شروع به رنگ زدن کار نمایید.

 سعی کنید قبل از انجام رنگ آمیزی مطلب آموزش رنگ کاری با قلم مو را از همین سایت مطالعه کنید. پس از رنگ آمیزی کار و گذشت زمان ۲۴ ساعت دوباره کار را برانداز کنید.

 چنانچه احتیاج به بتونه کاری مجدد داشت از همان بتونه استفاده کرده و پس از گذشت زمان ۲ تا ۴ ساعت که بتونه خشک شد با استفاده از همان سنباده ۲۲۰ دوباره کل کار را سنباده کنید.

 پس از برطرف کردن گرد و خاک، رنگ را به کمی بیشتر از دست اول رقیق کنید و به کار بزنید و منتظر شوید تا خشک شود.

 پس از خشک شدن چنانچه باز احتیاج به بتونه کاری داشت انجام بدید و پس از خشک شدنش سنباده کنید و اگر هم بتونه کاری نداشت پس از خشک شدن رنگ دست دوم با استفاده از سنباده کار کرده کل کار را سنباده کرده و رنگ را رقیق‌تر از دو دست قبلی درست کنید.

 برای آخرین بار رنگ را به کار بزنید و پس از خشک شدنش از نتیجه زحمات خود لذت ببرید در طول انجام کار صبر و دقت و ظرافت را فراموش نکنید؛ و در صورت بروز هر گونه مشکل روی کمک‌های آیچوب حساب باز کنید موفق باشید

منبع: آیچوب

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: تفاوت تینر فوری و تینر روغنی چیست و چه کاربردی دارند؟

 

 

185 نظر در “آموزش تغییر رنگ چوب سفید به قهوه ای از ۰ تا ۱۰۰

  1. 09194259401 گفت:

    سلام عزیز وقت شما بخیر .چند تا صندلی دارم چوب روس هست میخوام خودرنگ اجرا کنم .سیلر کیلر کرذم یدونه اش رو بازم بازم اون رنگ خودرنگ که مایل به عسلی میخولم درنمیاد .چبکار کنم ؟یکی از صندلی ها هم گره چوب داره متأسفانه قهوه ای هست میخ‌ام یکدست بشه کارم حالا موندم چیکاار کنم ‌که خود رنگم عسلی بشه . گره چوب که روی دسته کار هست اونم محو بشه .ممنون میشم زاهنمایی کنید سپاس ..،🙏🙏🙏

  2. ثنا گفت:

    سلام
    آیا کابینت ملامینه قهوه ای رنگ رو میشه رنگ سفید زد؟؟؟؟
    ممنون میسم مراحلس رو توضیح بدین

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      ما پیشنهادی نداریم

    2. کمال گفت:

      سلام کابینت ما رنگ آبی هست می‌خواهیم به رنگ روشن یا طرح چوب بشه چطور میتونم عوضش کنم؟

      1. آیچوب گفت:

        بسپارید به رنگ کار

  3. Saba گفت:

    سلام ممنون میشم جواب منو بدید.
    در کمدهای من چوب خام خودم رنگش کردم اول یه لایه رنگ سفید مات پلاستیکی زدم روش رنگ قهوه ایی زدم فقط یه لایه هم رنگش زشت شده هم یه دست نشده به نظرتون چیکار کنم میخوام سفیدش کنم سنباده بزنم سطحش صاف میشه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام صبا
      دوباره قهوه ای پلاستیک کار کردید؟

  4. طاها گفت:

    سلام. ببخشید من میز قدیمی به رنگ مشکی دارم. می خوام رنگشو‌ تغییر بدم، قهوه ای بشه. بردم جایی گفت ارزش نداره. ولی من میز دوست دارم. به نظرتون می تونم چکار کنم؟ جایی هست پیشنهاد بدید تو تهران که برام درستش کنه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام طاها عزیز
      متاسفانه کسی رو در تهران نمیشناسیم که این کار رو انجام بده

  5. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از آموزشهای خوبتون.
    یه سوالی دارم ممنون میشم پاسخ بدین. یه میز پوششی هست که روش رنگ قهوه‌ای به صورت همرنگی خورده و سایه کاری و در نهایت کیلر مات خورده. این رنگ رو میخایم سفید کنیم ولی بتونه فوری یا سفید فوری می‌زنیم قرمزی زیر به صورت صورتی رنگ روی سفید ظاهر میشه. توی دو دست بتونه فوری هم همینطوره نشون میده.
    راه حل خودم پلی استر بود زدم کمی خوب شد. راه حل کلی نداره غیر از پاک کردن رنگ چون سطح بیشتر ناصاف هست مرسی.

    1. آیچوب گفت:

      سلام محمد عزیز
      راهش اینه تعداد دست هایی که بتونه فوری میپاشید رو بیشتر کنید.
      شاید نیاز باشه 4 دست بتونه فوری بپاشید.

  6. هادی گفت:

    با سلام ایا روی روغن جلا میشه بتونه 1019 بزنم یا باید روغن رو پاک کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر

  7. جواد گفت:

    سلام خدمت شما وگروه خوبتون یه سوال واسم پیش اومد اونم اینکه گفتین حتمی باید رنگ زیرین برداشته بشه ایا اگر رنگ زیرین سالم بود باز هم باید رنگ زیرین کنده بشه ودلیل اصلی این کار چیه چون بنده نقاش هستم وبیشتر روی رنگ قدیمی رنگ را اعمال میکنم و تا به حال مشکلی نبوده میشه راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما جواد عزیز
      دقیقا نمی دونم در پاسخ به چه پرسشی این مورد رو گفتیم…
      بستگی به نوع رنگ داره
      به عنوان مثال شما نمی تونید رو کاری که روغن جلا شده یا تمام پلی استر شده یا پوسته شده و … همینطوری رنگ اجرا کنید. برای داشتن یک کیفیت خوب، باید لایه برداری انجام بشه… هدف رسیدن به یک رنگ تمیز و حرفه ای هست.
      البته در مواردی هم میشه روی رنگ قدیمی رنگ اجرا کرد که بستگی به شرایط و نوع رنگی که قراره اجرا کنیم داره…

      1. Shirazi گفت:

        سلام من یک کمد لترونی دارم و میخام رنگ سفید فوری بزنم از چند نفر استاد کار پرسیدم گفتن نمیشه ولی یک نقاش اتومبیل گفتن سمباده بزنی و استر پلاستیک بزنی میشه حالا سوالم اینه اگه با این روش رنگش کنم دوام دار میشه؟

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          در حال حاضر روش مشخصی وجود نداره و پیشنهاد نمی کنیم این کار رو انجام بدید.

  8. هومن گفت:

    سلام تشکر از مطالب مفیدتون
    من روی ام دی اف خامی که رنگ مشکی شده بود با قلتک رنگ سفید آکرولیک زدم برای تثبیت رنگ که بلند نشه میتونم از وارنیش پایه آب استفاده کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام هومن عزیز
      اگر سفید پایه آب کردید، بهتره از وارنیش های پایه آب استفاده کنید.

      1. هومن گفت:

        سپاس فقط چندتا سوال
        ۱.رنگ و زرد نمی کنه ؟
        ۲.با همون قلمو وقتی کار خشک شد بزنم ؟
        ۳.نمی خوام کار براق بشه ؟ چکار کنم مات بشه؟

        1. آیچوب گفت:

          سلامت باشید
          راستش با وارنیش های پایه آب کار نکردم و نمیدونم چه واکنشی دارند. در کل اطلاعات چندانی در مورد وارنیش های پایه آب ندارم متاسفانه.

      2. یاس گفت:

        سلام سرویس خواب ام دی اف خامی خریداری کردم وبه یک رنگ کار سپردم که رنگ سفید بزنه الان حدود یک سال از رنگ کاری سرویس گذشته وسرویس خواب به طور کلی به زرد تغییر رنگ داده علت تغییر رنگ چی هست وبرای رفع اون چه پیشنهادی دارین با تشکر از پاسخگوییتون

        1. آیچوب گفت:

          سلام یاس
          دلیلش این هست که از نیم پلی استر برای پوشش پایانی استفاده شده..
          باید رنگ پاک بشه و از نو رنگ کنید و از پوشش پلی اورتان برای رنگ پایانی استفاده کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]