اره, اره دیسکی/گردبر, برش‌کاری, معرفی ابزار, ویدئو

اره دیسکی (گردبُر) چوب چیست و چه کابردهایی دارد؟

آموزش استفاده از اره دیسکی چوب

اره دیسکی یا اره دایره‌ای یا اره گرد بر یکی از انواع دستگاه‌های برش مورداستفاده در صنعت چوب و نجاری است. این اره هم مانند بسیاری از اره‌ها وظیفه برش چوب را بر عهده دارد. کیفیت برش چوب در این اره مانند فارسی بر و اره میزی هست؛ اما پرتابل (قابل‌حمل) بودن ویژگی بارز این دستگاه است.

 در این نوشته به معرفی اره دیسکی به‌عنوان یک ابزار جذاب و دوست‌داشتنی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی آیچوب از معرفی اره دایره‌ای را تماشا کنید. با تماشای این ویدئو دید خوبی نسبت به دستگاه پیدا می‌کنید.

 اره دیسکی یک اره قابل‌حمل است که علاقه‌مندان زیادی دارد و در بیشتر کارگاه‌های نجاری صنعتی و حتی کارگاه‌های خانگی هم از آن برای برش چوب استفاده می‌کنند. در صنایع مختلف از اره دیسکی برای برش مواد مختلف ازجمله چوب، سیمان، پلاستیک، فلز و… استفاده می‌شود. باتوجه‌به تخصصی بودن فعالیت آیچوب در صنعت چوب، به توضیح استفاده از اره دیسکی در نجاری می‌پردازیم.

 تمامی محتویات این مطلب را در ویدئو زیر تماشا کنید.

تماشا ویدئو شناخت اره گرد بر نجاری

 

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود

ساختار کلی اره دیسکی

 اره دیسکی از یک موتور و تیغه متصل به شفت تشکیل شده است که در میان بدنه اصلی احاطه شده‌اند. در اره گرد بر می‌توان از تیغه دیسکی مخصوص چوب یا ام‌دی‌اف استفاده کرد. شما می‌توانید بر اساس نوع متریال، تیغه مناسب را بر روی این دستگاه نصب کنید. این تیغه‌ها با دندانه‌های بسیار تیزشان چوب را تمیز و سریع برش می‌دهند.

 اره دایره‌ای به یک دستگیره برای حمل و حرکت آن بر روی قطعه کار، شستی خاموش و روشن، قاب محافظ ثابت و متحرک و صفحه گونیا تشکیل شده است. ساختار این دستگاه بسیار ساده است؛ اما کارایی بسیار زیادی دارد.

 نکته‌ای که در مورد اره میزی باید در نظر داشته باشید این هست که این ابزار در عین سادگی بیشتر کارهایی که برای برش چوب نیاز داشته باشید را انجام می‌دهد. از برش‌های صاف و بی‌نقص گرفته تا برش‌های زاویه‌ای و ساخت اتصالات چوبی…

پیشنهاد مطالعه بیشتر: نحوه کار و استفاده از اره دیسکی (اره گردبر) نجاری

ساختار اره دیسکی

انواع اره گرد بر برقی

 باتوجه‌به قابل‌حمل بودن و کارایی زیاد این دستگاه شرکت‌های تولیدکننده اره گرد دستی را با منابع تغذیه مختلف وارد بازار کردند. اصلی‌ترین منبع تغذیه که برای راه‌اندازی اره دیسکی استفاده می‌شود برق است.

 بیشتر دستگاه‌هایی که در کارگاه‌های نجاری مشاهده می‌کنید با نیروی برق AC 220 ولت کار می‌کند؛ اما باتوجه‌به گسترش استفاده از ابزارهای شارژی و کاربرپسند بودن آن‌ها اره نفوذی شارژی هم وارد بازار شد.

 اگر در پروژه‌ای دسترسی به برق شهری ندارید خرید اره گرد برقی شارژی به شما پیشنهاد می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این اره‌ها در برخی مدل‌ها با نیروی باد هم کار می‌کند به این دسته از دستگاه‌هایی که با نیروی باد به حرکت در می‌آیند پنوماتیک گفته می‌شود.

 درمجموع می‌توان اره گرد دستی را به انواع برقی، شارژی پنوماتیک تقسیم کرد.

 ما در نوشته‌های پیشین در مورد تفاوت‌های اره دیسکی و اره نفوذی توضیحاتی داده بودیم که پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

معرفی بخش‌های مختلف دستگاه اره دیسکی

 اره گرد برقی از بخش‌هایی تشکیل شده است که دانستن آن برای استفاده‌کننده از این ابزار لازم هست. در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که برخی دوستان بااینکه از یک دستگاه چندین سال استفاده می‌کنند؛ اما متأسفانه از تمامی قابلیت‌های آن باخبر نیستند. پس ما تلاش می‌کنیم به‌تمامی جزئیات مربوط به اره دیسکی بپردازیم.

 اره گرد دستی از بخش‌هایی مانند موتور، بدنه، دسته و صفحه تشکیل شده است. اکنون به توضیحات بیشتری در مورد این بخش‌ها می‌پردازیم.

موتور اره گرد دستی

 موتور این دستگاه به‌صورت یونیورسال طراحی شده است که قابلیت کارکردن با برق AC برق شهری و DC باتری را دارند. این موتورها در توان‌های مختلف بر روی این دستگاه نصب می‌شود و شما در هنگام خرید این دستگاه امکان انتخاب بر اساس قدرت موتور را دارید هرچه توان بیشتری داشته باشد امکان برش سریع‌تر و دقیق‌تر خواهید داشت.

 توان موتور در اره‌های موجود در بازار بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ وات (و احتمالاً در آینده بالاتر) هستند و دور موتور آن‌ها هم از ۱۷۰۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه هست.

 همچنین وزن این دستگاه در مدل‌های مختلف بین ۳.۵ تا ۷ کیلو است.

دسته‌های هدایت اره دیسکی

انواع اره گرد بر برقی

 قسمت دیگر این دستگاه دسته آن هست شما برای حرکت‌دادن دستگاه به جلو از این دسته استفاده می‌کنید. همچنین یک دسته دیگر که کوچک‌تر از دسته اصلی هست در جلوی دستگاه نصب شده است.

 این دسته کوچک به شما امکان می‌دهد کنترل بهتری در هنگام برش بر روی دستگاه داشته باشید. معمولاً برای استفاده از این دستگاه با دست راست دسته اصلی و با دست چپ دستگیره کوچک را می‌گیرید و دستگاه را در جهت موردنظرتان حرکت می‌دهند.

 البته جهت حرکتی که برای این دستگاه امکان‌پذیر است به‌صورت یک خط مستقیم هست. حرکت دستگاه به چپ و راست اگر بیش از حد زیاد باشد، امکان دارد تیغه با لبه چوب درگیر شود.

صفحه اره گرد دستی

مهم‌ترین قسمت این دستگاه صفحه آن هست تنظیمات مربوط به میزان عمق برش و زاویه برش توسط این صفحه انجام می‌پذیرد. اهرم‌هایی بین صفحه و بدنه وجود دارد که باتوجه‌به نشانگرهای موجود در کنار این اهرم‌ها امکان تنظیم عمق برش و همچنین زاویه برش را خواهید داشت.

اره گرد دستی

 بر روی صفحه سوراخ‌هایی وجود دارد که امکان نصب اره را بر روی صفحات مختلف و نصب ابزارهای کمکی فراهم می‌کند.

 عمق برش بر اساس اندازه تیغه نصب شده بر روی دست متفاوت است به عبارتی هر چه قطر تیغه بالاتر باشد شما امکان برش عمیق‌تری خواهید داشت برای برش در حالت زاویه امکان تنظیم درجه دستگاه بین ۰ تا ۵۶ درجه را خواهید داشت.

محافظ تیغه

تأمین امنیت استفاده از این دستگاه را محافظ تیغه بر عهده دارد. محافظ تیغه از دو بخش تشکیل شده است که بخش بالایی ثابت و بخش پایینی متحرک است.

محافظ تیغه اره گرد بر

 درپوش پایینی با فنری که بر روی آن نصب شده است هنگام برخورد به صفحه از جای خود حرکت می‌کند و به‌محض اینکه ارتفاع برش تغییر کند و یا اینکه اره را از جای خود بلند کنید این حفاظ مانند یک غلاف شمشیر تیغه را پوشش می‌دهد.

 حفاظ ثابت بالایی هم در کنار بخش حفاظتی آن خاک‌اره حاصل برش را به بیرون هدایت می‌کند.

گونیا اره گرد بر

یکی از دوست داشتنی‌ترین بخش اره نفوذی، گونیای آن است به‌شخصه از این بخش از دستگاه و استفاده از آن لذت می‌برم. با نصب این گونیا بر روی صفحه امکان تنظیم برش یکنواخت و یک اندازه را خواهید داشت.

 

گونیا اره گرد بر

 

اگر عرض برش به‌اندازه‌ای بود که امکان استفاده از گونیا را نداشتید می‌توانید با استفاده از یک تخته چوب صاف و دو گیره گونیای لازم را برای چسباندن صفحه به آن و برش را ایجاد کنید.

نکته‌های خرید اره دیسکی چیست؟

برای خرید اره دیسکی هم باید مانند بسیاری از دستگاه‌ها به نکته‌هایی توجه کنید تا ابزاری متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. این دستگاه پیچیدگی زیادی ندارد و شما می‌توانید خودتان با بررسی معیارهایی مانند قدرت، وزن و لوازم جانبی به نتیجه درست برسید.

قدرت موتور اره دیسکی

در صنعت چوب از اره دیسکی‌هایی با قدرت ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ وات استفاده می‌شود و شما می‌توانید بر اساس نوع چوب و مقدار توان، دستگاه مورد نظرتان را خرید کنید. در یک توضیح ساده می‌توان گفت اگر قرار است چوب‌هایی با چگالی کم و ضخامت کم برش دهید، از دستگاه‌هایی با توان کمتر استفاده کنید.

به‌عنوان مثال یک نجار خویش ساز که در کارگاه خانگی خود مشغول به کار هست، نیاز به ابزار با توان ۲۰۰۰ وات ندارد.

البته باز هم تاکید می‌کنیم که انتخاب توان، باید متناسب با نوع متریال انجام شود. نکته اینجاست که وزن دستگاه هم با افزایش توان، بیشتر خواهد شد.

خرید اره دیسکی

سیستم ترمز الکترونیکی

یکی دیگر از قابلیت‌های یک دستگاه اره دیسکی می‌تواند وجود سیستم ترمز الکترونیکی باشد. در صورتی که یک دستگاه برش مجهز به ترمز الکترونیکی باشد در زمان برش به محض جدا شدن دست از روی شستی دستگاه، تیغه در سریع‌ترین حالت ممکن (بین ۲ تا ۳ ثانیه) از حرکت می‌ایستد.

این قابلیت در کنار افزایش ایمنی، سرعت کار با دستگاه در زمان برش‌های پشت سر هم را افزایش می‌دهد.

البته در ترمزهای نسل قدیمی توقف کامل دیسک تا ۷ ثانیه هم طول می‌کشد.

تیغه مناسب اره دیسکی

انتخاب نوع تیغه هم نکته‌ی دیگری هست که در زمان خرید اره دیسکی باید به آن توجه داشته باشید. تفاوت بین تیغه‌های اره دیسکی بر اساس تعداد و نوع دندانه‌ها و قطر آن مشخص می‌شود.

 

تیغه مناسب اره دیسکی

 

بر روی برخی دستگاه‌ها تیغه مناسب برش چوب طبیعی و بر روی برخی دستگاه‌های دیگر تیغه مناسب برش ورق‌های ام دی اف، لترون و … نصب شده است. اگر به همراه دستگاه مورد نظرتان تیغه‌ام دی اف وجود دارد، شما می‌توانید یک تیغه مخصوص برش چوب هم تهیه کنید تا در صورت نیاز، تیغه‌ها را تعویض کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

قطر تیغه هم یکی دیگر از مواردی است که در زمان خرید اره دیسکی ذهن شما را درگیر خواهد کرد. انتخاب قطر تیغه باید بر اساس ضخامت چوبی که از آن استفاده می‌کنید، انجام شود.

به‌عنوان مثال تیغه با قطر ۱۸۵ میلی‌متر، حدوداً چوب‌هایی تا ضخامت ۶۰ میلی‌متر را برش می‌دهد. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر قرار است الوار چوب نراد را برش دهید، از دستگاه‌هایی با قطر صفحه بیشتر (۲۳۵ میلی‌متری) استفاده کنید.

اره نفوذی

چگونه از اره دیسکی استفاده کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام برش کاری باید به آن توجه داشته باشید این است که ورق را بر روی میز کار یا خرپا به‌صورت صاف و یکنواخت قرار دهید اگر اندازه ورق بیش‌ازحد بزرگ است از چند خرپا برای نگه داشتن ورق استفاده کنید به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه انحنا در صفحه ایجاد نشود.

پس از ایجاد یک زیر کار مناسب برای قرار دادن صفحه بر روی آن، با استفاده از گیره صفحه را به میز کار محکم کنید تا به هیچ عنوان در هنگام برش صفحه در جای خود تکان نخورد.

هرگونه حرکت صفحه در جای خود ممکن است باعث ایجاد خساراتی به کاربر یا دستگاه شود. در مرحله بعد خط برش را بر روی چوب مشخص کنید و دستگاه را در امتداد خط برش و با توجه به فاصله‌ی تیغه از صفحه تنظیم کنید. سپس صفحه دستگاه را به گونیا نصب شده بر روی چوب متصل کنید.

با دو دست دستگاه را محکم در دست بگیرید و به‌آرامی به جلو هل دهید.

همچنین:

برای رسیدن به یک برش تمیز و سریع، از تیغه تیز و تمیز استفاده کنید.

همیشه عمق برش تیغه را به صورتی تنظیم کنید که حدود ۵ میلی‌متر بیشتر از ضخامت چوب باشد.

در زمان برش با اره دایره‌ای قطعه کار را با استفاده از گیره ثابت نگه دارید تا در حین برش لرزش یا حرکت نداشته باشد.

مراقب باشید از بالا یا پایین قطعه کار هیچ مانعی برای برش وجود نداشته باشد.

اره را با هر دو دست نگه دارید و قبل از شروع برش اجازه دهید تیغه به دور کامل برسد.

تا زمانی که تیغه کاملاً از دور باز نایستاد، دستگاه را بر روی زمین نگذارید.

از ایجاد فشار زیاد به دستگاه خودداری کنید و در زمان برش یک حرکت یکنواخت داشته باشید.

مراقب باشید کابل دستگاه در مسیر برش قرار نگیرد.

چگونه از اره دیسکی نگهداری کنیم؟

نگهداری از اره گرد برقی سخت و پیچیده نیست. در زمان برش خاک اره کل دستگاه را پوشش می‌دهد و پیشنهاد می‌شود حتماً پس از اتمام کار با فشار باد دستگاه را تمیز کنید. به‌غیراز بخش بیرونی و بدنه دستگاه، قسمت داخل موتور را حتماً تمیز کنید تا خاکی داخل موتور باقی نماند.

در صورتی که زیر صفحه دستگاه به صمغ آغشته شد، با استفاده از گازوئیل یا مایع تمیزکننده اجاق‌گاز، این مواد چسبناک را تمیز کنید. البته باید مراقب باشید که مایع به داخل موتور نفوذ پیدا نکند.

نکته‌های ایمنی کار با اره دیسکی

بیشتر این اره‌ها خروجی مکنده ندارند و در زمان برش خاک به اطراف پخش می‌شود. پس استفاده از عینک و ماسک توصیه می‌شود. دستکش کار هم کمک می‌کند تا دست آسیب کمتری ببیند. در کنار این تجهیزات نباید گوشی محافظ را فراموش کرد.

 

چگونه از اره دیسکی استفاده کنیم؟

 

* هنگام استفاده از عجله نکنید و به‌آرامی عملیات برش انجام دهید.

*باید از وسایل حفاظتی مانند عینک ماسک کفش و گوشی استفاده کنید.

* قبل از اتصال دوشاخه به پریز از قطع بودن کلید دستگاه مطمئن شوید.

* با توجه به اهمیت کنترل دستگاه در هنگام برش باید در محلی برش کاری را شروع کنید که تعادل کافی داشته باشید.

* از پوشیدن لباس گشاد و به دست کردن انگشتر در هنگام برش پرهیز کنید.

* مراقب باشید که مو و لباس شما با تیغ درگیر نشود.

* اگر دستگاه شما امکان نصب مکنده را دارد حتماً از این کار استفاده کنید.

* صفحه‌ای که قرار است برش کنید را به میز کار یا خرپا با گیره مهار کنید تا در اثر فشاری که تیغه به صفحه ایجاد می‌کند، صفحه از جای خود حرکت نکند.

* در صورتی می‌خواهید صفحات بزرگ برش دهید، حتماً از یک فرد دیگر برای نگه داشتن صفحه کمک بگیرید.

* پس از اتمام برشکاری با استفاده از بادپاش تمامی قطعات دستگاه را تمیز کنید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. چه تجربیاتی از کار با اره دیسکی دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده است؟

تهیه و تنظیم: آیچوب

56 نظر در “اره دیسکی (گردبُر) چوب چیست و چه کابردهایی دارد؟

  1. مهدی گفت:

    سلام. از راهنمایی و جواب سوالاتون خیلی استفاده کردم خسته نباشید واقعا ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما سپاس از همراهی شما

  2. امیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تازه وارد کار نجاری شدم و کارم فقط ساخت استند های چوبی برای گلدان هست میخواستم ببینم برای برش الوار های چوبی از چه نوع اره ای باید استفاده کنم اره دیسکی یا اره عمود بر جواب میده یا باید اره میزی بگیرم؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر عزیز
      برای الوار باید سه دستگاه اصلی رنده، گندگی و فلکه رو داشته باشید.
      البته منظور من الوار های چوب نراد هست.
      اگه میخواید از ورق های چوبی استفاده کنید، اره میزی کفایت می کنه؛ اما برای الوار باید از اره فلکه استفاده کنید.

  3. amin گفت:

    سلام و دروود..اره گردبر میخاستم برای برش چوب های اپوکسی بویژه گردو و دقت بالایی نیاز دارم.بنابه تجربه ای که شما در کارکردن با دستگاه ها دارید برندهای چینی مثل رونیکس دقت کافی رو دارند؟در غیر اینضورت دو مدل بوش gks190 و مکیتا 5007 و 5900 کدوم پیشنهاد شماست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      چینی پیشنهاد نمی کنم
      از بین بوش و مکیتا هر دو از محصولات با دوام بازار هستند
      مکیتا نسبت به دوام و ماندگاری قیمت پایین تری دارد

    2. رادمهر گفت:

      سلام سپاس از توضیحات ویدیویی شما کاملا جامع بود

  4. معین گفت:

    سلام خسته نباشید

    ی راهنمایی می خواستم ، به نظرتون اره گرد بوش مدل GKS 190 رو بگیرم و خودم برای میز بسازم و بزنم زیر میز بهتر هست یا اره محک ts250s ؟ دقت اره برام مهمه ، ی اکتیو دارم که لنگی بدی داره

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بستن زیر میز پیشنهاد نمی کنم
      به شدت حطرناک هست
      دقت محک هم به اندازه قیمتش هست
      اما بهتر از بستن زیر میز هست از لحاظ ایمنی

      1. معین گفت:

        اره محک در مقایسه با این اکتیو که لنگی بدی هم داره چطور هست؟

        اگر تجربه کار با اکتیو رو ندارید از تجربه خودم میگم براتون.
        ۱.مدل اره ۲۴۳۰هست و ۲۰۰۰ وات توان داره
        ۲.سینی کف اره مقاوم نبود و به مرور تاب برداشت و منم مجبور به تابگیریش شدم
        ۳.صدای تقریبا زیادی داره
        ۴. دقت برش خوبی نداره، که به خاطر همون لنگی اره هست، طوری که اگر یک قطعه ۲۰ سانتی در ۱ متری رو به دو قطعه ۱۰ سانتی تقسیم کنید و یک قطعه رو پشت رو کنید و روی اون یک بذارید متوجه یک قوس در وسط کار میشید، انگاروسط کار رو هلال در میاره، البته در طول یک متر این قضیه بارزترین

        ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. آیچوب گفت:

          سلام معین
          ممنون از اشتراک تجربه تان
          محک و اکتیو و این رده از ابزار ها تقریبا و با اطمینان بالا میشه گفت که هیچ تفاوتی ندارند
          در مواردی هم شانسی هست
          کمی بودجه را بالا تر ببرید و با حداقل سی درصد هزینه کرد بیشتر مدل های بهتری تهیه کنید

  5. حمید رضا گفت:

    سلام استاد روز خوش
    برای یک گار گاه نجاری البته برای ساخت میز نهار خوری چه نوع اره ای پیشنهاد میکنید همچنین رنده و کندگی چه مدلی لازمه برای تجهیز کارگاه ساخت انواع میز
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. آیچوب گفت:

      سلام حمید رضا عزیز
      انتخاب دستگاه بستگی به مقدار تولید و مقدار هزینه داره
      اگر یک کارگاه نیمه صنعتی دارید اره نواری 60 مناسب کار شما هست همچنین می تونید از رنده و گندگی ساخت تبریز و اصفهان استفاده کنید.
      این پیشنهادات حداقلی هست.

  6. كيوان گفت:

    سلام
    قرنيز پي وي سي را با اره “فارسي بر” به شكل 45 درجه برش ميدم اما چفت نميشوند با قرنيز ام دي اف كه سطح مقطع ساده دارد مشكلي ندارم اما سطح مقطع پي وي سي شكل خاصي دارد. ممنون ميشوم راهنمايي بفرماييد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )