اره, تیغه ابزار برشی, رپورتاژ آگهی, معرفی ابزار

معرفی و بررسی تیغه اره افقی بر شوماخر آلمان H.O.Schumacher+sohn

خرید تیغه اره افقی بر شوماخر آلمان H.O.Schumacher+sohn

 تیغه اره افقی بر یکی از انواع تیغه اره مورداستفاده در صنعت است و این تیغه به‌صورت اختصاصی برای اره افقی بر یا اره همه‌کاره طراحی و تولید می‌شود. باتوجه‌به قابلیت‌های اره همه‌کاره تولیدکنندگان تیغ اره تلاش می‌کنند تیغه‌هایی با شکل و اندازه و قابلیت‌های مختلف تولید کنند تا امکان استفاده بیشتر از این ابزار وجود داشته باشید.

 در این نوشته از مجموعه آموزش‌های آیچوب به معرفی انواع تیغه اره افقی بر می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی آیچوب که شامل توضیحات کامل انواع تیغه‌های مورداستفاده در صنعت چوب هست را از دست ندهید و همین‌جا تماشا کنید.

تماشا آنلاین ویدئو انواع تیغه اره افقی بر

تماشا این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 به لطف تولیدکنندگان این تیغه‌ها، تعداد بسیار زیادی تیغه اره همه‌کاره وجود دارد که از آن‌ها برای برش انواع مواد مانند چوب، فلز، پلاستیک و… استفاده می‌شود و برای هر یک از این مواد تیغه تخصصی مربوط به آن هم وجود دارد.

 باتوجه‌به انتخاب‌های بسیار زیادی که پیش رو داریم، سؤال اینجاست که دقیقاً تفاوت این تیغه‌ها در چیست و برای خرید تیغه اره همه‌کاره چه نکته‌هایی رو باید در نظر داشته باشیم؟

معیارهای انتخاب تیغ اره افقی بر چیست؟

تیغه‌ها باتوجه‌به نوع موادی که قرار هست برش دهند، سختی مواد و ضخامت برش شکل ظاهری متفاوتی دارند. دندانه‌های تیغه هم باتوجه‌به نوع مواد و هدف برش دارای شکل ظاهری و خصوصیات فیزیکی مختلفی هستند. حالا سؤال اینجاست که برای انتخاب تیغ به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟!

کاربرد تیغه

 یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید این هست که عادت کنیم اطلاعات موجود رو جعبه تیغه را کامل مطالعه کنیم. تولیدکننده‌ها بر اساس استانداردهای رایج تلاش می‌کنند اطلاعات خوبی از کاربردهای یک تیغه را درج کنند تا شما راحت‌تر بتوانید تیغه موردنظرتان را خریداری کنید.

 در حالت کلی تیغه‌ها از نظر توان برشی برای به دو دسته چوب (پلاستیک) و فلز (انواع فلزات) تقسیم می‌شوند. پس نکته اولی که باید در نظر داشته باشید این است که تیغه را بر اساس نوع متریال موردنظر برای برش انتخاب کنید.

 معیار بعدی برای تقسیم‌بندی تیغه‌ها بر اساس طول برش است. عرض یا ضخامت قطعه کار مشخص می‌کند که طول تیغه چقدر باید باشد. معمولاً تیغه‌های اره افقی بر موجود در بازار بین 10 تا 30 سانتی‌متر طول دارند.

TPI در تیغه اره چیست؟

 Tpi عددی است که نشان‌دهنده تعداد دندانه‌های تیغه در هر اینچ است. معمولاً در تیغه‌های اره افقی بر این عدد بین 2 تا 24 دندانه در هر اینچ است.

 چند نکته را در مورد تعداد دندانه تیغه باید در نظر داشته باشید.

 * هرچه تعداد دندانه‌ها بیشتر باشد، برش تمیزتر خواهید داشت و به‌خاطر بالابودن تعداد دندانه ارتفاع آن‌ها هم کمتر می‌شود.

 * هرچه دندانه‌ها بزرگ‌تر باشد، برش سریع‌تر و خشن‌تری انجام می‌شود.

 * برای فلزات از دندانه‌های کوچک استفاده می‌شود و برای چوب از دندانه‌های درشت

تیغه اره افقی بر چوب و پلاستیک

جنس تیغه اره افقی بر

تیغه اره‌های معمولاً از جنس HCS و HSS و BIM و HM ساخته می‌شوند. این مواد هرکدام خاصیت‌های مربوط به خودش را دارد و باتوجه‌به نوع موادی که قرار است برش شود، تولیدکنندگان اقدام به انتخاب متریال مناسب می‌کنند. در ادامه توضیحاتی در مورد هر یک از این مواد خواهیم داد.

HCS (High Carbon Steel)

 تیغه HCS یکی از ارزان‌ترین تیغه‌های موجود در بازار هست که بیشتر تیغه اره افقی برها از این جنس هستند. این تیغه‌ها از ترکیبات کربن و کروم وانادیوم ساخته شده است که مقاومت در برابر حرارت و زنگ‌زدگی و سختی بالا از خصوصیات آن است. از این تیغه‌ها برای برش چوب و پلاستیک استفاده می‌شود.

 تیغه‌هایی با جنس HCS بسیار انعطاف‌پذیر هستند و در صورت خم‌شدن، امکان شکستن آن‌ها کمتر است. از این تیغه‌ها برای برش در حالت خمیده هم می‌توان استفاده کرد. اگر از این تیغه‌ها برای برش فلزات و چوب‌های سخت استفاده کنید، به‌راحتی کند می‌شوند.

HSS (High-Speed Steel)

 تیغه‌های HSS نسبت به تیغه‌های HCS سخت‌تر هستند و انعطاف‌پذیری کم‌تری دارند. سخت بودن تیغه به این معنی هست که در صورت خم‌شدن احتمال شکستن آن‌ها بیشتر است. از تیغه‌های HSS می‌توان برای برش آلومینیوم و استیل استفاده کرد.

 با استفاده از این تیغه می‌توانید چوب‌های سخت و فلزات را بدون کندشدن تیغه برش دهید.

BIM (Bi-Metal Blades)

 تیغه بی‌متال ترکیبی از تیغه HSS,HCS است. این تیغه از دو لایه تشکیل شده است که بدنه آن از جنس HCS و لبه‌های تیغه از HSS است. ترکیب دوام و انعطاف‌پذیری این تیغه‌ها را در رده تیغه‌های باکیفیت قرار داده است و طول آن تا 10 برابر بیشتر از سایر تیغه‌ها است.

 به دلیل عمر بالای این تیغه‌ها از آن‌ها می‌توان در شرایط سخت استفاده کرد. تمامی این موارد موجب می‌شود تا تیغه Bim گران‌تر از سایر تیغه‌ها باشد.

 استفاده از تیغه نامناسب می‌تواند عواقب زیادی در بر داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، آسیب رسیدن به خودتان است. باتوجه‌به توضیحات بالا انتخاب تیغه اره افقی بر برای شما آسان‌تر خواهد بود.

 در ادامه به معرفی یکی از بهترین تیغه‌های موجود در بازار که شرکت ابزار عمویی به بازار ایران عرضه کرده است را معرفی خواهیم کرد.

معرفی تیغه اره افقی بر شوماخر آلمان

 برند شوماخر یکی از زیر مجموعه‌های شرکت لایتز آلمان هست که انواع تیغه‌های مورداستفاده در اره عمود بر رو اره افقی بر را تولید می‌کند. باتوجه‌به کیفیت بسیار بالای تیغه‌های لایتز، مطمئن هستیم که محصولات شوماخر هم به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های لایتز کیفیت لازم را داراست.

 تیغه‌های شوماخر (H.O.Schumacher+sohn) در مدل‌های مختلف و متنوع تولید می‌شود که هر یک خصوصیات مخصوص به خود را دارد. البته اگر کمی حوصله به خرج دهید و اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی این تیغه را مطالعه کنید، همین اطلاعات را به دست خواهید آورد. این تیغه‌های با کدهایی شناخته می‌شوند که حرف F در ابتدای آن وجود دارد.

تیغه اره افقی بر F7

تیغه اره افقی بر F7

 

این تیغه از نوع HCS است که از آن می‌توان برای برش انواع چوب استفاده کرد. طول این تیغه 15 سانتی‌متر است و برای برش‌های مستقیم به ضخامت 20 تا 100 میلی‌متر مناسب است. دندانه‌های این تیغه مقداری چپ و راست دارند و برای برش شاخه‌های تر (درختان) هم کاربرد دارند.

تیغه اره افقی بر F8

تیغه اره افقی بر F8

 

این تیغه با طول 15 سانتی‌متر از نوع HCS است و از آن می‌توان برای برش انواع چوب و پلاستیک بین ضخامت‌های 6 تا 100 میلی‌متر و آلومینیوم از ضخامت 3 تا 16 میلی‌متر استفاده کرد.

 نکته جالب‌توجه در این تیغه این هست که حتی می‌توانید چوب‌هایی که در آن‌ها میخ وجود دارد را هم برش دهید و هیچ آسیبی به تیغه وارد نمی‌شود.

تیغه اره افقی بر F9

تیغه اره افقی بر F9

 

 تیغه F9 با طول 15 سانتی‌متر از نوع HCS است که از آن می‌توان برای برش انواع چوب‌های سخت و نرم و به‌خصوص ورق‌های تخته چندلایی و تخته خرده چوبی (نئوپان)، پلاستیک استفاده کرد.

 به‌واسطه وجود چپ و راست در تیغه برش سریع‌تر انجام می‌شود و شوماخر تأکید دارد که برش سریع در این تیغه از نوع Clean یا تمیز است.

تیغه اره افقی بر F30

تیغه اره افقی بر F30

 

جنس این تیغه از نوع BIM یا بی‌متال هست که از آن می‌توانید برای برش سریع و مستقیم انواع چوب و پلاستیک و چوب حاوی میخ 6 تا 100 میلی‌متر استفاده کنید. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، تیغه‌های BIM بسیار باکیفیت هستند.

 البته پیشنهاد نمی‌کنیم که از این تیغه برای برش‌های منحنی استفاده کنید. چون احتمال شکستن تیغه در این حالت بسیار زیاد است. طول این تیغه هم مانند نمونه‌های بالا 15 سانتی‌متر است.

تیغه اره افقی بر F23

 تیغه کد f23 شوماخر از جنس HM و با طول 15 سانتی‌متر یکی از خاص‌ترین تیغه‌های این شرکت هست. برخلاف بسته‌بندی 5 عددی سایر تیغه‌ها، در بسته‌بندی این کد فقط یک تیغه وجود دارد.

 از F23 می‌توانید برای برش انواع چوب سخت، ایرانیت، فایبرگلاس و اپوکسی در ضخامت‌های 6 تا 100 میلی‌متر استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که شکل دندانه‌های این تیغه کمی متفاوت و جنس این دندانه‌ها الماسه است.

تیغه اره افقی بر F11

 طول این 230 میلی‌متر است که با استفاده از آن می‌توانید چوب‌های سبز و خیس را برش دهید و می‌توان گفت گزینه عالی برای برش شاخه‌های درخت باضخامت 15 تا 150 میلی‌متر است.

 جنس این تیغه از نوع HCS است که هیچ پوشش رنگی روی آن وجود ندارد و حتی می‌توان قسمت‌های حرارت دیده لبه را به‌راحتی مشاهده کرد. طول بلند این تیغه به شما اجازه می‌دهد که شاخه‌هایی با قطر بیشتر را به‌راحتی برش دهید.

تیغه اره افقی بر F20

تیغه F20 بسیار شبیه به تیغه F11 هست و برش صاف و مستقیم چوب‌های خیس و تازه کاربرد دارد. جنس این تیغه HCS هست و با طول 24 میلی‌متر امکان برش در ضخامت‌های بالا را به شما می‌دهد. یکی دیگر از تفاوت‌های F11 و F20 ارتفاع بیشتر دندانه‌های F20 است.

تیغه اره افقی بر F10

 اگر در نظر دارید چوب‌های سخت و نرم و تخته فشرده چوبی و پلای وود و پلاستیک را به‌صورت سریع و تمیز برش دهید پیشنهاد می‌کنیم از این تیغه استفاده کنید. باتوجه‌به طول بلند تیغه (30 سانتی‌متر) امکان برش متریال باضخامت‌های 6 تا 250 میلی‌متر را دارید.

 این تیغه از نظر عملکرد بسیار شبیه به کد F9 هست با این تفاوت که طول بلندتری دارد.

تیغه اره افقی بر F22

این تیغه با طول 30 سانتی‌متر مناسب برای برش چوب خشک و تر از ضخامت 20 تا 250 میلی‌متر است. جنس تیغه HCS است و در تست ما برای برش هرس درخت بسیار عالی ظاهر شد و پس از حدود 3 ساعت برش، همچنان تیز باقی ماند.

تیغه اره افقی بر F36

 جنس این تیغه از نوع BIM یا بی‌متال هست که از آن می‌توانید برای برش سریع و مستقیم انواع چوب و پلاستیک و چوب حاوی میخ 6 تا 250 میلی‌متر استفاده کنید. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، تیغه‌های BIM بسیار باکیفیت هستند. البته پیشنهاد نمی‌کنیم که از این تیغه برای برش‌های منحنی استفاده کنید. چون احتمال شکستن تیغه در این حالت بسیار زیاد است. طول این تیغه هم مانند نمونه‌های بالا 30 سانتی‌متر است. این تیغه از نظر کارکرد شبیه به تیغه F30 است.

 از این مرحله به بعد تیغه‌هایی که معرفی خواهیم کرد از جنس BIM (بی‌متال) هستند و از آن‌ها می‌توانید برای برش انواع فلزات استفاده کنید.

تیغه اره افقی بر F1

تیغ اره F1 از نظر شکل ظاهری و طول متفاوت از دیگر تیغه‌ها هست. طول کل تیغه 10 سانتی‌متر هست و باتوجه‌به دندانه‌های بسیار ریز آن و جنس BIM می‌توان استیل ورق‌های استیل و فولاد ضدزنگ و فولاد و آهن باضخامت 1.5 تا میلی‌متر و لوله باضخامت دیواره 12 میلی‌متر را برش داد. به عبارتی این تیغه مخصوص برش انواع فلز طراحی شده است.

تیغه اره افقی بر F37

تیغه اره افقی بر F28

 تیغه F28 از نظر کاربرد بسیار شبیه به تیغه F1 است. طول این تیغه 10 سانتی‌متر و جنس آن از BIM است. از این تیغه می‌توان برای برش تمیز و یکنواخت فولاد و فولاد ضدزنگ و فلزات غیرآهنی استفاده کرد.

 تیغه‌های دیگری مانند F4 و F17 و F37 و F18 و F35 و F6 هم مناسب برش فلز هستند و برای مشاهده اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات موجود در وب‌سایت ابزار عمویی استفاده کنید.

جمع بندی پایانی و خرید تیغه اره افقی بر

 همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، تیغه اره افقی بر در مدل‌ها و کاربردهای مختلفی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید باتوجه‌به نوع نیازتان تیغه مناسب را انتخاب کنید. انتخاب تیغه مناسب و مرتبط با متریال به شما کمک می‌کند تا با کمترین زمان و هزینه‌برش را انجام دهید.

 گاهی فکر می‌کنیم دستگاه اره افقی بر ضعیف است و توانایی برش‌های مواد سخت را ندارد؛ اما در تست‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که انتخاب تیغه بسیار مهم‌تر از انتخاب دستگاه اره افقی بر است!

 برای خرید تیغه اره افقی بر هم پیشنهاد می‌کنیم از طریق شرکت ابزار عمویی اقدام کنید تا خرید مناسب و ارزشمند داشته باشید.

منبع: آیچوب

4 نظر در “معرفی و بررسی تیغه اره افقی بر شوماخر آلمان H.O.Schumacher+sohn

  1. فریاد گفت:

    با درود و دست مریزاد خدمت شما و همکاران هنرمندتون،یه سوال دارم اگه لطف کنید پاسخ بدین برای کارگاه نجاری قرار بود اره فلکه متابو ۳۱۸ بگیریم ولی قیمت ۴۱ میلیونی و ضعف در بریدن ضخامت های بالا دچار تردیدم شدم میتونم با این مقدار سرمایه یک اره ۶۰ایرانی باکیفیت یک اره ۱۴ اینچ محک برای بریدن قوسی و اشکال مختلف و یک اره عموددبر بوش مدل جی تی اس ۱۵۰ بگیرم بنظر شما اینکار بهتر نیست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام فریاد عزیز
      اره فلکه ایرانی 60 انتخاب کنید و یک تیغه عرض کم روی اون ببندید.
      متابو رو پیشنهاد نمی کنم.
      اره مویی ساخت اصفهان و تبریز هم عالیه
      البته مناسب برش های ضخیم نیست.

      1. فریاد گفت:

        ممنون از پاسخگویی شما،برش های قوسی من برای چوب با ضخامت حداقل ۵ سانته اره مویی توانش رو داره!؟

        1. آیچوب گفت:

          خیر
          اره فلکه بهتره
          با تیغه 10 میل

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )