کمپرسور, معرفی ابزار

فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت گیر چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت گیر چیست

 فیلتر کمپرسور هوا یا رطوبت‌گیر کمپرسور هوا ابزار کمکی است که بر روی کمپرسور هوا و جهت جلوگیری از ورود رطوبت و دیگر ذرات به ابزار بادی (مانند پیستوله، میخکوب، منگنه کوب، بکس بادی و…) می‌شود.

 در بیشتر صنایع به این ابزار کمکی کارآمد توجه نمی‌شود و اساتید با همان روش‌های قدیمی از ابزار و تجهیزات بادی استفاده می‌کنند بی‌آنکه بدانند استفاده نادرست از تجهیزات معمولاً خساراتی را در بلندمدت و کوتاه‌مدت متوجه آن‌ها می‌کند.

 به‌عنوان‌مثال اگر شما از یک کمپرسور هوا کثیف که مطمئناً حاوی رطوبت و گردوخاک است را برای رنگ‌کاری چوب استفاده کنید ممکن است با ذرات ریز بر روی لایه رنگ اجرایی مواجه شوید. مطمئناً شما و مشتری‌تان از دیدن کثیفی روی رنگ به‌شدت ناراحت خواهید شد.

 همچنین اگر در کارگاه نجاری از دستگاه‌هایی مانند میخکوب و یا منگنه کوب استفاده می‌کنید خرابی زودهنگام تجهیزات بادی خسارت مادی را برای شما در بر خواهد داشت بخشی از این مشکلات به دلیل عدم استفاده از فیلتر کمپرسور هوا در مسیر خروجی کمپرسور هوا است.

 این ذرات کثیف و رطوبت به تجهیزات ابزار پنوماتیک / نومتیک یا بادی آسیب جدی وارد می‌کند.

عوامل ورود گرد و غبار در مسیر کمپرسور هوا

معمولاً سه دلیل عمده موجب ورود ذرات در مسیر خروجی کمپرسور هوا می‌شود که در این نوشته به دلایل بروز این مشکل و بررسی مزایای استفاده از رطوبت گیر کمپرسور هوا می‌پردازیم.

ذرات معلق در هوا

 همان‌طور که می‌دانید کمپرسور، هوا را با استفاده از سیلندر و پیستون به داخل مخزن هدایت می‌کند و مخزن باتوجه‌به حجمی که دارد هوای موردنیاز را با فشار تعیین شده ذخیره می‌کند.

 اگر با روش کار کمپرسور هوا آشنا باشید متوجه خواهید شد که در کمپرسور هوا از یک فیلتر در قسمت ورودی هوای سیلندر استفاده می‌شود تا از ورود گردوخاک و ذرات معلق به داخل مخزن جلوگیری شود.

 همان‌طور که قابل حدس است این فیلتر بنا به دلایل فنی و یا شرایط تولید، در بیشتر موارد قابلیت جذب تمامی ذرات معلق در هوا را ندارد و بخشی از ذرات معلقی که در هوا وجود دارد به‌راحتی وارد مخزن کمپرسور هوا می‌شود.

 باتوجه‌به اینکه در داخل مخزن مکانیسمی برای جمع‌آوری و فیلترینگ این ذرات ندارند، به‌راحتی قادر خواهند بود همراه با جریان خروجی هوا، به قسمت خروجی انتقال پیدا کنند. پس مهم‌ترین دلیل نفوذ گردوغبار به داخل مخزن، عبور آن‌ها از طریق فیلتر هوای دستگاه هست.

رطوبت هوا

 همان‌طور که در نوشته‌های پیشین نحوه فشرده‌سازی هوا در مخزن توضیح داده شد، جریان هوا از طریق فیلتر به داخل سیلندر دستگاه انتقال پیدا می‌کند و از آنجا به داخل مخزن هدایت می‌شود.

رطوبت هوا کمپرسور

 هوا در اثر عبور از سیلندر گرمای حاصل از حرکت مکانیکی پیستون‌ها را جذب می‌کند و وارد مخزن می‌شود. باتوجه‌به فلزی بودن بدنه مخزن، هوای گرم با برخورد به جداره فلزی مخزن واکنش نشان می‌دهد و تبدیل به بخار و قطرات آب می‌شود.

 در این حالت ذرات آب در کف مخزن جمع می‌شود و به‌مرور همراه با فشار هوا به خارج انتقال پیدا می‌کند. رطوبت به دستگاه‌های بادی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند و قطعات داخلی آن را خیلی زود مستهلک می‌کند.

 همچنین اگر شما رنگ‌کاری چوب باشید حتماً می‌دانید که وجود قطرات آب بر روی رنگ چه فاجعه‌ای در کار شما رقم خواهد زد.

مقالات و ویدئوهای بیشتر در مورد کمپرسور هوا را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

کمپرسور هوا چیست؟ + نکته‌های مهم در انتخاب و خرید کمپرسور هوا
کمپرسور چند لیتری بخریم؟ لیست مصرف ابزارهای بادی
کمپرسور سایلنت یا کمپرسور بی‌صدا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
برای کاهش صدای کمپرسور هوا چه کارهایی انجام دهیم؟
نکته‌های خرید کمپرسور هوا سایلنت یا بی‌صدا چیست؟
بهترین روغن برای کمپرسور باد چیست؟
راهکارهای افزایش طول عمر کمپرسور هوا
دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا چیست؟
فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت‌گیر چیست و چرا اهمیت دارد؟
آموزش تعمیر شیلنگ باد فنری کمپسور هوا بدون هیچ هزینه‌ای
فشار هوای ابزار بادی کارگاه نجاری باید چه مقدار باشد؟

زنگ زدگی و پوسیدگی مخزن

 قطراتی که بر اثر ورود جریان گرم به داخل مخزن ایجاد می‌شود به‌مرورزمان باعث زنگ‌زدگی و پوسیدگی مخزن می‌شود. این تکه‌های ریز آهن که بر پوسیدگی در مخزن ایجاد شده است، همراه با فشار زیاد هوا از جداره مخزن جدا می‌شود و وارد جریان خروجی هوا می‌گردد.

مخزن کمپرسور هوا

 قابل حدس است که ورود ذرات ریز آهن در داخل سیستم دستگاه‌های بادی، چه خساراتی ممکن است به وجود آورد.

روغن سیلندر

 اگر یک‌بار از نزدیک کمپرسور هوا را دیده باشید متوجه خواهید شد که این دستگاه هم مانند بسیاری از دستگاه‌های مکانیکی نیاز به روغن دارد. در بیشتر کمپرسور هواهای موجود در بازار باتوجه‌به کیفیت پایین در ساخت شاهد نفوذ روغن به داخل مخزن هستیم.

 معمولاً این قطرات روغن با هوای موجود در مخزن گردوغبار داخل مخزن و قطرات آب دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک هوای بی‌کیفیت و کثیف از مخزن خارج شود. دلیل دیگری که موجب کثیف‌شدن هوای خروجی کمپرسور هوا می‌شود روغنی است که در اثر استهلاک سیلندر به داخل مخزن نفوذ پیدا می‌کند.

تأثیر رطوبت و گرد و خاک بر روی ابزار بادی چیست؟

 در بالا به عواملی که باعث خروج هوای کثیف از داخل کمپرسور هوا می‌شود اشاره کرده‌ایم، اما بهتر است کمی بیشتر در مورد مشکلاتی که این هوای کثیف حاوی ذرات گردوخاک و رطوبت ایجاد می‌کند توضیح می‌دهیم. پس در قالب چند مثال بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 تصور کنید شما با پیستوله، رنگ موردنظرتان را بر روی چوب اجرا می‌کنید در مراحل اول رنگ‌کاری شاید این مواد و ذرات در مراحل ابتدایی به چشم نیایند، اما زمانی که رنگ پایانی را بر روی چوب اجرا می‌کنید مشاهده خواهید کرد که در زیر رنگ موادی مانند ماسه و خاک وجود دارند.

 همچنین ممکن است حباب‌هایی در داخل رنگ ایجاد شده که ارزش کار و ظرافت اجرای شما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این مشکلات معمولاً به دلیل عدم وجود فیلتر کمپرسور هوا در مسیر خروجی کمپرسور هوا است. شما می‌توانید با نصب یک لیتر هوا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

اهمیت استفاده از روغن در ابزار بادی!

 باتوجه‌به دستورالعملی که شرکت‌های تولیدکنندهٔ ابزار بادی مانند میخکوب یا منگنه کوب دارند شما باید قبل از استفاده از این ابزارها یک یا دو قطره روغن در مسیر ورودی هوای دستگاه بچکانید تا حرکت پیستون در داخل سیلندر به‌صورت نرم و روان صورت پذیرد.

 حال تصور کنید مقدار زیادی ذرات چرب مرطوب و حاوی خاک از طریق مخزن به میخکوب نفوذ پیدا کند. مطمئناً این مواد قاتل خاموش برای تجهیزات شما خواهند بود و ابزار شما زودتر از عمر مفیدشان مستهلک و خراب می‌شوند.

فیلتر کمپرسور هوا

فیلتر هوا مناسب کمپرسور هوا چیست؟

 معمولاً در بازار فیلترهای زیادی برای استفاده در این‌گونه موارد وجود دارند. این فیلترها در ابعاد اندازه و کارایی‌های مختلف در فروشگاه‌های ابزار یراق موجود است می‌توانید بر اساس نیاز خود فیلتر کمپرسور هوا موردنظرتان را انتخاب کنید.

 به‌عنوان‌مثال اگر فقط درزمینهٔ رنگ‌کاری فعالیت دارید بهتر است فیلتر هوای تک کاره استفاده کنیم این فیلتر شامل رگلاتور تنظیم فشار هوا، مخزن جمع‌آوری رطوبت و خاک و درجه نمایش مقدار فشار هوا است.

 شما می‌توانید در کنار فیلتر کردن هوای کثیف فشار مورد نیازتان را در زمان خروج از شیلنگ تنظیم کنید.

 یکی از فیلترهایی که برای مشاغلی که از دستگاه‌های بادی مانند آچار بکس بادی استفاده می‌کنند فیلتر کمپرسور هوا دوقلو است این فیلتر از دو بخش تشکیل شده است که یک قسمت آن مربوط به سیستم فیلترینگ هوا و قسمت بعدی مربوط به تزریق روغن به هوای خروجی است در اثر ترکیب‌شدن روغن با هوایی که به سمت ابزار بادی خواهد رفت استهلاک و سایش قطعات کمتر خواهد شد.

 سیستم تزریق روغن مناسب کارگاه‌های رنگ‌کاری نیست و به رنگ شدیداً آسیب خواهد رساند. در صورتی تمایل می‌توانید از فیلتر دوقلو استفاده کنید؛ اما در قسمت روغن آن روغن اضافه نکنید.

 

فیلتر کمپرسور هوا مخصوص پیستوله

 یکی دیگر از فیلترهایی که می‌توانید مورداستفاده قرار دهید، فیلتر کوچک مخصوص پیستوله است که بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان دارد و در قسمت ورودی هوای پیستوله نصب می‌شود و در آن قسمت عملیات فیلترینگ انجام می‌دهد.

فیلتر کمپرسور هوا مخصوص پیستوله

 هرچند که پیشنهاد ما این است حتماً از فیلتر هوای تک کاره و بزرگ به این منظور استفاده کنید. چون این فیلترها مکانیسم بهتری برای جذب رطوبت و فیلتر کردن هوا دارند.

 هدف ما در این نوشته آگاه‌سازی شما برای کنترل هوای خروجی کمپرسور هوا و آشنایی تأثیرات مخرب رطوبت و هوای کثیف کمپرسور هوا بر فعالیت‌های شما است. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته با ما در میان گذارید.

منبع: آیچوب

20 نظر در “فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت گیر چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

  1. مهدی گفت:

    سلام .خسته نباشید .من یه کمپرسور باد با موتور کولر روتاری درست کردم ولی بعد کمپرسور در ورودی مخزن مقداری بخار آب و روغن از کمپرسور خارج میشه .میخواستم بدونم راهی هست که این ذرات گرفته بشه .ممنون از راهنماییتون

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عزیز
      از همین فیلتر ها استفاده کنید.

  2. محسن گفت:

    سلام و خسته نباشن
    ممنون از مطالب مفیدتون
    روغنی که باید در رطوبت گیر دوقلو برای روغن کاری سیستم پنوماتیک استفادهمیشه باید چه روغنی باشه ؟ میشه از روغن چرخ خیاطی استفاده کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام محسن عزیز
      سلامت باشید
      بستگی به نوع ابزار داره
      اطلاعی در مورد اینکه چه روغنی استفاده میشه ندارم

  3. امین گفت:

    سلام و دروود…
    شما چه فیلتری رو پیشنهاد میدید برای جذب بیشتر رطوبت و ذرات معلق؟از یک تعمیرکارشنیدم که نود درصد رطوبتگیرهای بازار این عمل رو بشدت ضعیف انجام میدن و فقط یکی دوتا مارک هست که خوب فیلتر میکنه.تجربه شما چیه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امین عزیز
      در حال حاضر نمی تونیم مارک مشخصی رو به شما پیشنهاد بدیم…

  4. کیاوش گفت:

    نگفتین چیکار کنیم مخزن رطوبت نگیره
    میشه کاری کرد که کلا رطوبت وارد مخزن نشه که مرور زنگ نزنه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام کیاوش
      می تونید از دستگاه فیلتر رطوبت هوا استفاده کنید که برقی هست و گران قیمت…
      معمولا برای کمپرسور هوا از این فیلتر استفاده نمیشه، چون دستگاه باید بتونه هوای مورد نیاز کمپرسور هوا رو در لحظه ساپورت کنه.

  5. meysam گفت:

    سلام
    من دنبال فیلتری هستم که بتونه بخار آب رو از هوا بگیره و هوای خشک رو از لوله خروجی بیرون بده. منظورم تقطیر آب نیست. فقط فیلتری میخوام که بخار آب رو از هوا که مقدارش زیاد هم نیست بگیره و هوای خشک رو خارج کنه. قیمت کم و ابعاد کوچیک خیلی برام مهمه.
    اگه میتونید راهنمایی کنید واقعا ممنون میشم. خیلی کارم گیره.

    1. آیچوب گفت:

      سلام میثم عزیز
      اطلاع دقیقی از این مورد نداریم. البته دستگاه های صنعتی زیادی در ایران تولید میشن که همین قابلیت ها رو دارن و فقط کافیه گوگل کنید… ما تجربه ای در این مورد نداریم.

    2. پاشا گفت:

      سلام دوست عزیز من برای جلوگیری از ورود اب از فیلتر سیگار استفاده کردم و حدودا ۹۰٪ جلوی ورود اب رو میگیره ولی اگر پشت سرهم بخواین شارژ کنید باید فیلتر خیس را بالاتر خشک دیگری عوض کنید

      1. محمد گفت:

        سلام خسته نباشید چطور باید از فیلتر سیگار استفاده کنیم

  6. امیر گفت:

    سلام خسته نباشید مقالتون مفید بودن واقعا
    فقط من یه سوالی داشتم اینکه توی قطعات کمپرسور که هواکوب هستش لازمه حتما قطعه فیلتر روغن رو عض کنیم؟؟ اگه لازم هر چند وقت باید تعوض بشه؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر
      فیلتر ها در همه دستگاه ها جزو مصرفی های دستگاه هستند.
      دوره تعویض را در کاتالوگ دستگاه مطالعه کنید.
      کاملا بستگی به مصرف شما از دستگاه دارد.

  7. جواد گفت:

    سلام وقت بخیر.. با موتور یخچال یه کمپرسور باد درست کردم الان حس میکنم روغن هوا خیلی زیاد شده چه فیلتری براش پیشنهاد میدین؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام جواد.
      این روغن از محفظه روغن کمپرسور وارد جریان هوا شده.
      واشر دور کمپرسور باید تعویض شود.
      فیلتر مخصوص کمپرسور در بازار موجود هست .می توانید تهیه کنید.

  8. محسن شمسیان گفت:

    موتور یخچال موقع کار،روغن خودشو میده بیرون.فقط با کم کردن مقدار هوای ورودی به موتور از سمت لوله مکش میشه جلو بیرون اومدن روغن کمپرسور رو گرفت.باز هم روغنو به صورت بخار میده بیرون☹.که مقدارش کمه.

    1. آیچوب گفت:

      سلام محسن
      وقتی روغن بخار میشه در موتور یخچال یعنی در محفظه کمپرسور یخچال به دلایل الکتریکی یا مکانیکی ایجاد حرارت زیادی شده
      این حرارت رو میشه حدس زد که ناشی از قفل مکانیکی روتور و اضافه جریان (over current) باشه.
      به بیانی ساده تر احتمالا بخشی از سیستم کمپرسور دچار مشکل شده که به موتور فشار وارد می کند.
      مورد دومی که می توانید بررسی کنید سالم بودن ترمواستارت هست.بررسی کنید که ترمواستارت قطع می کند یا خیر ( ممکن هست موتور یکسره شده باشد که باعث ایجاد حرارت می شود ولی نه در حد بخار شدن روغن)
      به صورت کلی در موتور یخچال قسمت دارای روغن ( کف محفظه) و واحد فشرده ساز گاز ایزوله از هم هستند.
      موتور را باز کنید و اورینگ ها یا مشکلات مکانیکی دیگر رو مورد برررسی قررا دهید.

  9. 1 گفت:

    با سلام
    کمپرسور هوایی که از موتور یخچال استفاده می کند هم نیاز به این فیلتر دارد؟
    طریق اتصال آن چگونه است؟
    قبل از ورود هوا به داخل مخزن کاری برای جلوگیری از آلودگی ها میتوان کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      میتونید از فیلتر زیر پیستوله استفاده کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )