ایمنی کار با چوب و تجهیزات و ایزارهای صنعت چوب, نجاری

چگونه کارگاه نجاری خود را عایق صدا کنیم؟

چگونه کارگاه نجاری خود را عایق صدا کنیم

یکی از مشکلاتی که بر سر راه فعالین صنعت چوب و به‌خصوص نجارها وجود دارد سر و صدای بسیار زیادی است که در زمان کار با ابزار نجاری ایجاد می‌شود. کارهایی مانند برش، باربرداری، ایجاد اتصال و… عواملی هستند که موجب ایجاد سر و صدای زیاد در کارگاه و فضای اطراف آن می‌شود.

شما می‌توانید سر و صدای ایجاد شده در کارگاه را با استفاده از گوشی کنترل و تحمل کنید؛ اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد صدایی است که موجب آزار و اذیت اطرافیان و همسایه‌های ما می‌شود.

مطمئناً اطرافیان شما نمی‌توانند همیشه گوشی به گوش به کار و کسب خود مشغول باشند. اگر به استانداردهای رایج و حقوق شهروندی دقت داشته باشید به این موضوع پی خواهید برد که هیچ فردی اجازه ندارد با ایجاد مزاحمت و سر و صدای زیاد موجب آزردگی دیگران شود و این وظیفه‌ی شماست که کارگاه خود را عایق صدا کنید.

در این نوشته تلاش می‌کنیم راهکارهایی پیش روی شما قرار دهیم تا از خروج این حجم سر و صدای زیاد به خارج از کارگاه جلوگیری کنید و همسایه خوبی برای دیگران باشید. اجازه دهید ابتدا ابزارهای پر سر و صدای نجاری را به شما معرفی کنیم.

 

پر سر و صدا ترین دستگاه های کارگاه نجاری

سر و صدای دستگاه گندگی چوب

گندگی یکی از پر سر و صداترین ابزارهای موجود در کارگاه نجاری است صدای گندگی در هنگام رندیدن چوب به حدی بالاست که حتماً باید از گوشی محافظ استفاده کنید. مطمئناً این صدایی که شما را آزار می‌دهد، موجب آزار و اذیت دیگران خواهد شد.

پوشش این دستگاه با عایق های صوتی با توجه به لزوم بالا و پایین بردن صفحه دستگاه و تنظیم آن، امکان پذیر نیست و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

سر و صدای دستگاه گندگی چوب

 

شرکت‌های تولید کننده ابزار در خارج از ایران تلاش کردند این حجم صدای زیاد را با استفاده از توپی‌های مارپیچ، تیغه‌های مخصوص و پوشش بدنه دستگاه با عایق های نمدی و لاستیکی کنترل کنند. در کلیپ‌های تبلیغاتی ارائه شده توسط این شرکت‌ها بر کم صدا بودن این توپی ها به نسبت توپی و تیغه‌های قدیمی اشاره ویژه شده است.

نکته‌ی بسیار بد این است که اگر در دستگاه‌های تولیدی ایران، امکان تغییر توپی را نخواهید داشت و اگر امکان داشته باشد تا به حال خبری از تغییر مثبت در تولید کنندگان ایرانی ندیده‌ایم.

چندین سال است که برخی تولید کنندگان داخلی این دستگاه‌ها را هر روز بی‌کیفیت‌تر از دیروز تولید می‌کنند. هرچند که تلاش می‌کنیم در آیچوب حامی تولید کنندگان ایرانی باشیم اما گاهی نمی‌توان چشمان خود را بر روی واقعیت‌ها ببندیم.

 

سر و صدای دستگاه اوور فرز

از اوور فرز برای باربرداری و ابزار زنی چوب استفاده می‌شود این دستگاه به‌واسطه دور بسیار بالایی که دارد صدای بسیار شدید و زیر ایجاد می‌کند. صدای حاصل از کار با اور فرز را هم می‌توان یکی از گوش خراش ترین صداهای تولید شده در ابزار نجاری نام برد.

این دستگاه کوچک اما پر سر و صدا مانند سوهانی بر روی روح و روان عمل می‌کند و تحمل این صدا بدون گوشی امکان پذیر نیست. هنوز برای کنترل صدای این دستگاه راهکاری اندیشیده نشده است.

لطفا از این دستگاه زمانی استفاده کنید که اطرافیان در حال استراحت نباشند و ترجیحا در مکانی این کار را انجام دهید که صدای کمتری به بیرون از کارگاه منتقل شود.

 

سر و صدای دستگاه اره فلکه / نواری نجاری

تولید صدا در این ابزار به نسبت ابزارهای نام برده شده در بالا کمی کمتر است. به عبارتی اگر شما اره نواری را به‌خوبی سرویس کنید و خاک اره ناشی از برش را از میان فلکه و نوار اره پاک کنید، صدای این دستگاه به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما به‌محض اینکه شروع به برش کنید، دوباره صدای دستگاه زیاد خواهد شد.

کنترل این خاک اره ناشی از برش به‌سادگی امکان پذیر نیست و اینکه مدام خاک اره را پاک کنید کمی مشکل است.

 

دستگاه اره فلکه

 

در نمونه‌های مدرن اره فلکه، از یک فرچه پلاستیکی برای پاک کردن خاک اره موجود بر روی فلکه استفاده می‌شود. اما راهکاری که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم این است که از باند مخصوص فلکه استفاده کنید.

شما می‌توانید این باند را با استفاده از چسب صنعتی یا همان چسب آهن بر روی فلکه نصب کنید. پس از نصب این باند متوجه خواهید شد که صدای حاصل از چرخش اره فلکه بسیار کاهش پیدا خواهد کرد برای تهیه این باند به اره تیزکنی مراجعه کنید.

 

کم کردن صدای کمپرسور باد

 

کم کردن صدای کمپرسور باد

 

سر و صدای کمپرسور باد به نسبت دیگر ابزارها خیلی زیاد و آزار دهنده نیست؛ اما گاهی تحمل صدای کمپرسور باد هم غیرممکن می‌شود. مخصوصاً اگر از عمر کمپرسور باد موجود در کارگاه شما چندین سال گذشته باشد باید منتظر ایجاد سر و صدای زیاد در هنگام کار کردن این دستگاه باشید.

معمولاً اساتید کمپرسور هوا را در داخل جعبه چوبی که اطراف آن با استفاده از شانه تخم مرغ یا موکت یا ابر پوشش داده شده است قرار می‌دهند تا صدای آن را کنترل کنند.

 

کم کردن صدای کمپرسور باد

 

شانه تخم مرغ با توجه به دارا بودن مواد سلولزی به‌خوبی می‌توانند نویز ایجاد شده توسط کمپرسور باد را به خود جذب کنند. باید مراقب باشید تا سوراخ‌هایی برای گردش هوا در داخل جعبه وجود داشته باشد تا گرمای زیاد موجب خرابی دستگاه نشود.

 

صدای زیاد فارسی بر

فارسی بر هم یکی از دستگاه‌های پر سر و صدای کارگاه نجاری است کنترل صدای فارسی بر راهی ندارد جز اینکه همیشه تیغه فارسی بر را تیز نگه دارید. تیز بودن تیغه به شما کمک می‌کند برش سریع، دقیق و کم صدا داشته باشید البته تولید کنندگان تیغه فارسی بر هم به استفاده از تکنولوژی‌های مخصوص به خود جهت برش کم صدا تأکید ویژه‌ای دارند و این نشان از اهمیت کنترل صدا در هنگام برش با فارسی بر هست.

دستگاه‌های بسیار زیادی به غیر از این دستگاه‌هایی که ما در بالا به آن‌ها اشاره کردیم سر و صدای قابل توجهی ایجاد می‌کند. در واقع نمی‌توان صدای تولید شده تمامی این دستگاه‌ها را کنترل کرد پس باید به فکر استفاده از راهکارهای دیگری باشیم.

 

راه های عایق کردن کارگاه نجاری

عایق صوتی مناسب برای کارگاه

اگر کارگاه اختصاصی خود را دارید و مستأجر نیستید بهتر است یک‌بار برای همیشه کارگاه خود را از نظر سرما، گرما و همچنین از نظر صوتی عایق نمایید. شما می‌توانید با اجرای دیواره‌های دو جداره، سقف دو جداره، پنجره و درب‌های دوجداره بخش بسیار زیادی از سر و صدای حاصل از فعالیت‌های شما در کارگاه را کنترل کنید و مانع از عبور آن به بیرون از کارگاه شوید.

 

راه های عایق کردن کارگاه نجاری

 

دوجداره ساختن تمامی بخش‌های کارگاه در کنار عایق صوتی بودن به کنترل بهتر دمای کارگاهتان کمک خواهد کرد.

اگر مستأجر هستید، انجام این کار باید با هماهنگی و تائید صاحب ملک صورت گیرد. (البته در بیشتر موارد با مقاومت صاحب ملک مواجه خواهید شد)

 

جلوی لرزش دستگاه را بگیرید

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد سر و صدای زیاد در فضای کارگاه می‌شود، لرزش دستگاه‌هاست. دستگاه‌های موجود در کارگاه نجاری در قسمت پایه‌ سوراخ‌هایی برای پیچ کردنشان به زمین وجود دارد شما می‌توانید با پیچ کردن دستگاه به زمین، لرزه‌های بسیار ریزی که موجب ایجاد سر و صدای اضافی در دستگاه می‌شود جلوگیری کنید.

شاید این کار از نظر شما تأثیر کمی دارد اما مجموعه‌ای از این صداهای ریز هستند که موجب آزار و اذیت شما خواهد شد.

 

مراقب برخورد دو فلز باشید

با توجه به فلزی بودن بیشتر ابزارهای نجاری ممکن است بخش‌های مختلف یک دستگاه در اثر لرزش‌های بسیار ریز به یکدیگر برخورد کند قابل تصور است که برخورد دو فلز به یکدیگر چه صدای ایجاد می‌کند.

می‌توانید با قرار دادن یک قطعه پلاستیکی نرم یا ابر در میانه دو فلز از ایجاد صدای آزار دهنده و اضافی جلوگیری کنید.

 

تیغه کند شده است!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه‌هایی مانند رنده و گندگی تیغه‌های آن است اگر تیغه این دستگاه‌ها کند باشد متوجه خواهید شد که چه صدای زیادی در اثر برخورد شدید تیغه با چوب ایجاد خواهد شد. می‌توانید با تیز کردن دوره‌ای و زودهنگام تیغه‌ها از ایجاد سر و صدای اضافی و گوش‌خراش جلوگیری کنید.

 

سرویس دورهای و گریس کاری دستگاه را فراموش نکنید

ما همیشه در مطالب منتشر شده به سرویس کاری منظم و نظافت دستگاه تأکید داشته‌ایم و بر این باوریم یک استاد کار باید به دستگاه‌های کارگاه خود احترام بگذارد و آن‌ها را در صحیح‌ترین حالت ممکن نگهداری کند.

همان‌طور که حتماً در هنگام خرید یک دستگاه نو متوجه شده‌اید تولید کننده‌ها معمولاً مقداری روغن و یا گریس به همراه محصول خود به خریداران ارائه می‌کنند و این نشان از اهمیت روغن کاری و گریس کاری قطعات فلزی است.

متأسفانه برخی استفاده کنندگان از دستگاه‌ها به این بخش مهم و حیاتی بهره‌برداری از یک دستگاه مکانیکی توجه نمی‌کند. به‌عنوان مثال در دستگاه‌هایی مانند رنده میزی، گندگی و اره فلکه قسمتی به‌عنوان ورودی گریس در کنار یاتاقان وجود دارد وظیفه یک نجار این است که دستگاه خود را به‌صورت دوره‌ای گریس کاری کند تا همیشه گریس داخل یاتاقان و یا دیگر بخش‌های پر اصطکاک دستگاه، تازه و چرب باشد.

اگر به این بخش از سرویس کاری دستگاه توجه نکنید پس از گذشت چند سال متوجه خواهید شد که دستگاه شما پر سر و صدا شده و لرزش زیادی در هنگام کار پیدا می‌کند.

 

استفاده از شانه تخم مرغ

 

 

استفاده از شانه تخم مرغ برای عایق صدا

 

شانه تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین راه‌های است که می‌توانید در و دیوار و سقف کارگاهتان را عایق صدا کنید البته این راهکار به‌عنوان بهترین روش برای جلوگیری از خروج صدا پیشنهاد نمی‌شود اما می‌توانید به‌عنوان یک روش ارزان قیمت برای کنترل صدا از این روش استفاده کنید.

 

 

نظر مهندس آرش نجفی در مورد استفاده از شانه تخم مرغ

من طراح الکتروآکوستیک هستم چند تا نکته به نظرم رسید خواستم بگم شاید کمکی بکنه به دیگران.

مهم‌ترین مسئله در کاهش نویز محیط کار کاهش Reverberation time یا زمان باز آوایی هست. هرچه محیط خالی‌تر باشه، زمان RT بیشتر هست و اصوات در محیط پژواک و اکو می‌گیرند و این آزاردهنده ست. هرچه محیط از اجسام نرم‌تر و دارای ضریب جذب بیشتر پر شده باشه، زمان باز آوایی کاهش پیدا میکنه و صدا پژواک و اکوی کمتری خواهد داشت و آلودگی صوتی کاهش پیدا میکنه.

اول اینکه استفاده از مقوای شانه تخم مرغ به‌عنوان دیفیوزر آکوستیک یک باور غلطِ. دوم اینکه دیفیوز کردن (پخشاگری کردن) صدا در کارگاه مشکلی را حل نمیکنه. پخشاگری برای مکان‌هایی خوبه که مشخصات آکوستیک محیط باید به سطح استانداردی برای مثلاً پخش موسیقی یا سخنرانی یا سینما برسه. داخل کارگاه باید صدا را بجای دیفیوز کردن، آبزورب کرد. یعنی باید جذبش کرد.

برای این کار میشه از الیاف پلی استر سفید رنگ استفاده کرد. از پشم شیشه و پشم سنگ استفاده نکنید که مخاطرات زیست محیطی زیادی دارند. پشم شیشه که فقط در ایزولاسیون تأسیسات به‌صورت بسته استفاده میشه چون ذراتش کوچک‌تر از ۳ میکرون هستند که اگر استنشاق بشن میتونن در نایژه‌های ریه محبوس بشن و سرطان ریه ایجاد می‌کنند به‌مرور زمان. پشم سنگ هم خیلی جالب‌تر نیست اگرچه استانداردهای بین‌المللی میگه ایمنه ولی در ایران نیست چون در ایران استانداردی وجود نداره و پشم سنگ از سرباره‌ی کوره‌های ذوب آهن ساخته میشه در نتیجه استفاده ازشون اصلاً جایز نیست

از الیاف پلی استر بهتر، استفاده از الیاف کتان (پنبه) یا پشم طبیعی گوسفند هست. از این‌ها میشه نمدهایی ساخت که ضریب جذب خیلی بالایی دارند

اگر از همه‌ی راهکارهای معرفی شده در این نوشته استفاده کنید می‌توانید بخش بسزایی از صدای ناخوشایندی که موجب آزار و اذیت شما و دیگران می‌شود را کنترل کنید.

 

به نظر شما پر سر و صداترین دستگاه مورد استفاده در کارگاه نجاری‌تان چیست و چه راهکاری برای کنترل سر و صدای کارگاه خود به ما پیشنهاد می‌کنید؟

 

منبع: آیچوب

 

 

 

 

16 نظر در “چگونه کارگاه نجاری خود را عایق صدا کنیم؟

  1. 09123576782 گفت:

    بادرود خدمت اساتید آی چوب،
    من سوالم داشتم در مورد این که در بخش عایق کاری کاگاه نجاری با شرایط زیر چه گونه میتونم تا حد امکان از برون رفتن صدای دستگاهای نجاری
    جلوگیری کنم:
    ابعاد اتاق:14 متر مربع
    ارتفاع سقف:270 سانت
    دستگاه های موجود: تقریبا همه ابزار نجاری به جز گندگی و اره فلکی!
    محل: مسکونی آپارتمان ، طبقه دوم.
    با سپاس بسیار از پاسخگویی شما عزیزان

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      برای طبقه دوم آپارتمان واقعا راهکار مشخص و تست شده ای ندارم
      این ابزار ها صدای بسیار زیادی دارند
      در هر صورت اذیت کننده خواهند بود…

  2. ابراهیم گوهرزادگان هستم گفت:

    باسلام برای خونه ای که روی کارگاه mdf قرار داره چطور میشه که صداهای حاصل از کارگاه رو کنترل کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما ابراهیم عزیز
      پنجره های دو جداره برای کارگاه
      پوشش سقف کارگاه با عایق های صوتی
      دوشش درب ورودی با عایق های صوتی که صدا از کارگاه خارج نشه

  3. na گفت:

    سلام
    من میخوام بدونم چه روشی باید استفاده کنم تا صدای محیط اطراف و از جمله واحدهای کناری یا بالایی رو کمتر کنم؟
    آیا استفاده از شانه تخم مرغ میتونه مفید باشه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      فوم شانه تخم مرغی شاید گزینه مناسبی باشد.

  4. مهدی گفت:

    سلام
    اره فلکه / نواری فروشگاهی رو میشناسید که انلاین باند اره رو عرضه کنه ؟ البته قبلا قرار بود زحمت بکشید بپرسین که هنوز خبری ندادین ممنون میشم . چون خرید حضوری واسه افرادی که شهرستان هستند سخته و امکانش نیست ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      سلام لطفا با شرکت ابزار عمویی هماهنگ کنید. احتمالا داشته باشند…
      ۰۲۱۸۸۵۲۴۶۳۶

  5. ناشناس گفت:

    لطفا از انتشار مطالب غیر موثق خودداری فرمایید.
    پشم سنگ، ماده رادیواکتیو داره؟
    بحث پرتو زایی مواد مفاهیم مفصلی داره. لطفا در صورت ت داشتن هرگونه مستنداتی ارایه دهید تا متوجه بشیم چطور پرتو زایی دارد پشم سنگ.

    1. آیچوب گفت:

      پاسخ آقای نجفی:
      بله چون پشم سنگ از سرباره کوره های ذوب آهن ساخته میشه میتونه حاوی عناصر ناخواسته باشه. سرباره نتیجه نهایی استخراج آهن در کوره های ذوب آهنه. سرباره حاوی هر عنصر ناخواسته ای میشه حتی عناصر سنگین و فعال.

      1. ناشناس گفت:

        دوست عزیز، اینطور نیست.
        لطفا در مورد مسائلی که دانش تخصصی ندارید شایعه پراکنی نفرمایید،
        مواد معدنی طبیعی فعال کدامند؟ نام ببرید. با چه خلوصی در معادن اهن موجودند و میزان پرتوزایی انها چقدر است؟ مرز میزان پرتوزایی برای اینکه ماده ای سرطان زا گمارده شود چقدر است؟
        اگر مستنداتی برای هرکدام دارید ارایه بفرمایید.

  6. علی گفت:

    سلام در مورد گیریس توضیح بیشتر هم میدید؟
    من چند تا گیریس مختلف گرفتم ولی هیچ کدوم کیفیت گیریس فابریک داخل دستگاه رو نداشته و بعد از چند دقیقه کار شُل میشه و مثل روغن میشه و از دستگاه می‌زنه بیرون.
    اگر گیریس شماره داره و یا مارک خوب داره لطفاً معرفی کنید.

  7. ahmad گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب مفیدتان
    در مورد اره فلکه سوال داشتم ممنون می شم اساتید نظرشون رو بگند،
    به من گفته شده در اره فلکه های ساخت داخل از باندمخصوص و گریس نسوز استفاده نکنید؟! خودم دلیلش رو نمی دونم می خواستم بدانم کسی اطلاعی دارد؟!
    با تشکر

    1. هادی گفت:

      با سلام.
      برای محیطی که باید ورودی و خروجی هوا داشته باشیم و پر از فن هست، منظورم دستگاههای ماینره چه پیشنهادی برای گرفتن صدا دارید؟

      1. آیچوب گفت:

        سلام هادی.
        بستگی به محیط شما و نوع بازنشر صدا دارد.
        می توانید از فوم های جاذب صدا استفاده کنید.
        یک راه حل ساده و ارزان می تواند ازستفاده از چند لایه موکت باشد.موکت جاذب صدای خیلی خوبی هست.چند لایه موکت فشرده شده به هم اثر پذیری بالایی دارد.
        آرایش پرده های صدا گیر را می توانید طوری قرار دهید که علاوه بر کاهش میزان صدا و نویز دستگاه جلوی هوای ورودی و خروجی شما را نگیرد.
        یکی از شرکت های روسی باکس ماینری ساخته بود که یک لوله بود یا لایه فوم درون آن که البته در آزمایش ها صدای ۷۸ دسیبل را به حدود ۶۸ دسیبل رسانده بود. البته میزان قابل توجهی نیست اما بعنوان یک ایده ساده می تواند استفاده شود ( از این روش در ساخت سایلنسر تفنک های پی سی پی نیز استفاده می شود) .
        از متد های قدیمی کاهش شدت صدا، خفه کردن صدا در چند لایه هست.
        متریال هایی مانند ام دی اف هم ذاتا صداگیر هستند .

        1. هادی گفت:

          با سلام و سپاس از پاسخگوییتون.
          امروز از یونولیتهای خیلی ضخیم بعنوان دیوار استفاده کردیم.عالی بودن.صدارو تا حد ۷۰ الی ۸۰ درصد کم کرد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]